Prodeje aut v Evropě, srpen 2013: další pokles znamená další historické minimum

S každým dalším měsícem evropským trhům dochází optimismus. Ten srpnový dále prohloubil dosud nejhorší roční výsledek v historii statistik.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Evropě, srpen 2013: další pokles znamená další historické minimum

17.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Prodeje aut v Evropě, srpen 2013: další pokles znamená další historické minimum

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

S každým dalším měsícem evropským trhům dochází optimismus. Ten srpnový dále prohloubil dosud nejhorší roční výsledek v historii statistik.

Máme tu další náznak toho, že Carlos Ghosn by měl propustit stávající analytiky Renaultu. Ti totiž minulý týden mluvili o obratu, ke kterému evropské trhy směřují. Jejich tabulky však očividně vycházely z červencových výsledků, které byly na Starém kontinentu v meziročním srovnání vyšší o pět procent. Důvodem byl ovšem i jeden pracovní den navíc. V srpnu již k ničemu podobnému nedošlo a evidovat tak můžeme podobný stav jako v předchozích měsících - v určitých ohledech lepší, v jiných horší.

Souhrnně se tedy evropské trhy v srpnu propadly o 5 procent z 688 143 loni prodaných vozů na letošních 653 872 registrací. Pokud navíc toto srovnání aplikujeme na dosavadních osm měsíců, pak se tento propad ještě prohloubí o dvě desetiny na 5,2 %. V rámci čísel to znamená pokles z 8 267 822 vozů, které byly vyexpedovány v roce 2012, na 7 841 596 exemplářů zaregistrovaných letos - to je vůbec nejnižší číslo, které statistiky prodejů kdy zaznamenaly od roku 1990, kdy používají současnou metodiku. Na Renaultem prorokovaný obrat o 180 stupňů to tedy zatím nevypadá.

Sami si pak asi dovodíte, jak jsou na tom jednotlivé státy. Již tradičně totiž největší poklesy evidují Němci (-5,5 %), Italové (-6,6 %), Francouzi (-10,5 %) a Španělé (-18,3 %). Na druhé straně mince by pak mohla být vyobrazena prakticky jen Velká Británie, která je letos jediným hlavním trhem, jež propadům prodejů odolává. V srpnu si tak ostrovní království připsalo dalších 10,9 %, kromě něj ovšem zabodovalo i Bulharsko (+12 %), Portugalsko (+13 %), Maďarsko (+17,8 %), Irsko (+19,6 %) nebo Rumunsko (+25,5 %). V jejich případě však nejde o tak výrazné kusové prodeje.

Pro našince je pak politováníhodným stav na českém trhu, který se v srpnu propadl o 12,1 procenta na 11 595 registrací. Ještě hůře pak na tom bylo Slovensko, kde prodeje v osmém měsíci letošního roku klesly o 28,7 %. Pokud tak nepočítáme Kypr, byla situace u našich východních sousedů nejhorší v Evropě. V rámci celého roku však na tom Slovensko je lépe než ČR, když meziročně ztrácí o jednu desetinu procenta méně (-9,7 % versus -9,8 %).

V rámci jednotlivých automobilek pak můžeme zopakovat stokrát vyřčené. Tedy že opravdu dobrou náladu budou mít u Jaguaru, který si připsal další nárůst (tentokráte o výrazných 59 %). Špatně ale na tom není ani skupina Renault, kde francouzská značka navýšila své prodeje o 1,5 procenta a u Dacie to bylo dokonce o 16,5 procenta. Je tedy možné, že firemní analytici zasadili své výpočty zrovna na těchto datech.

Dobře ovšem bylo také u BMW (+9,5 %) i Mini (+10,8 %), pořádného navýšení se pak dočkala i Mazda (+27,8). Propadů se naopak dočkal koncern Volkswagen Group, kde utrpěla prakticky každá zařazená automobilka. Tedy i Škoda nebo takové Porsche, pro které máme konečně to správné srovnání - značka se totiž účetně pod křídla koncernu připojila právě loni v srpnu.

Nějak výrazně pak již ani nebudeme rozpitvávat neúspěch francouzského Citroënu (-16,5 %) a Peugeotu (-17,9 %) nebo italské Alfy Romeo (-24,6 %) a Lancie (-13,4 %). U těchto značek jde již o tradiční stav, ze kterého jim letos zřejmě nepomůže ani zázrak. Na potvrzení, či vyvrácení tohoto názoru ostatně mají poslední čtyři měsíce.


Prodeje aut v Evropě, srpen 2013: další pokles znamená další historické minimum - 1 - Prodeje novych automobilu v EU za poslednich 12 mesicu srpen 2013Prodeje aut v Evropě, srpen 2013: další pokles znamená další historické minimum - 2 - Prodeje novych automobilu v EU 2003-2013 srpenProdeje aut v Evropě, srpen 2013: další pokles znamená další historické minimum - 3 - Prodeje novych automobilu v EU jednotlive zeme srpen 2013Prodeje aut v Evropě, srpen 2013: další pokles znamená další historické minimum - 4 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky EU srpen 2013Prodeje aut v Evropě, srpen 2013: další pokles znamená další historické minimum - 5 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky EU a EFTA srpen 2013Prodeje aut v Evropě, srpen 2013: další pokles znamená další historické minimum - 6 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky Zapadni Evropa srpen 2013
Po lehkém červencovém navýšení zamířily evropské prodeje v srpnu opětovně dolů

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.