Prodeje aut Francie, srpen 2013: nejhorší mizérie za posledních 37 let

Poplatky za emise CO2, zákaz prodeje Mercedesů, tak francouzská vláda bojuje proti recesi. Letos se tak v zemi neprodají ani dva miliony vozů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut Francie, srpen 2013: nejhorší mizérie za posledních 37 let

5.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Prodeje aut Francie, srpen 2013: nejhorší mizérie za posledních 37 let

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Poplatky za emise CO2, zákaz prodeje Mercedesů, tak francouzská vláda bojuje proti recesi. Letos se tak v zemi neprodají ani dva miliony vozů.

Prodeje nových automobilů jsme o letních měsících nechávali tak trochu spát. S ohledem na horké počasí se totiž dalo čekat, že spíše než do showroomů budou lidé mířit spíše k vodě. A pokud se totiž podíváme na srpnové výsledky z Francie, opravdu to tak vypadá - horší stav ve statistikách za posledních 37 let nenajdeme. Prodáno totiž bylo jen 85 565 exemplářů, což ve srovnání s loňským rokem představuje pokles o 10,9 procenta.

Tento propad ovšem nebyl jen otázkou srpna, neboť ve Francii je špatně po celý letošní rok. Stačí jen mrknout na výsledky za první pololetí, kdy registrace vůbec poprvé od roku 1993 nepřesáhly milion vozů. Konkrétně se od ledna do konce června prodalo 930 320 kusů, tedy o 11 % méně než loni, kdy se pro změnu prodalo o 14 % méně vozů než v roce 2011. Zdá se tedy, že plán francouzské vlády vyhnat auta ze silnic vychází na jedničku.

Právě snaha zákonodárců o prosazení elektromobilů a hybridů je ostatně, podobně jako v Holandsku, vnímána za jednu z hlavních příčin stávajícího bezútěšného stavu. Na tyto vozy totiž francouzská vláda poskytuje příšpěvek ve výši až 7 000 Eur (cca 182 000 Kč) - přesto je ovšem kvůli slabému dojezdu, špatné infrastruktuře a i tak vysoké ceně nikdo nechce.

Na běžné automobily však platí jiný metr. Čím více emisí produkují, tím větší poplatek vláda vybírá. Pokud tak váš vůz překračuje 140 gramů CO2 na kilometr, platíte 300 Eur (7 800 Kč). Dostanete-li se přes 200 gramů, už je to dokonce 6 000 Eur (156 tisíc). Tedy už hodně citelná částka i u velmi drahých, natož pak těch levnějších.

Je navíc zřejmé, že do srpnového přehledu se promítl také zákaz prodeje Mercedesů. Třícípá hvězda si totiž meziročně pohoršila o 39 procent, čímž přeskočila i poněkud překvapivý pokles Škody (-36,9 %), Alfy Romeo (-31,7 %), Land Roveru (-28,7 %), Volkswagenu (-27,4 %) nebo Volva (-28,7 %).

Některým značkám se ovšem meziroční prodeje výrazně navýšily, přičemž rekordmanem je Mazda (+70,5 %) a Chevrolet (63,7 %). Špatně si ovšem nevedla ani Lancia (+55,8 %), Fiat (17,1 %) nebo Jaguar (+16,1 %). A samozřejmě také domácí Renault, kterému prodeje narostly o 4,6 %.

Prodeje jednotlivých značek ve Francii, srpen 2013

1. Renault - 16 254
2. Peugeot - 13 689
3. Citroën - 9 850
4. VW - 5 891
5. Dacia - 5 626
6. Toyota - 4 034
7. Audi - 3 108
8. Opel - 3 026
9. Nissan - 2 971
10. Ford - 2 640
11. BMW - 2 455
12. Chevrolet - 2 429
13. Kia - 1 907
14. Fiat - 1 865
15. Mercedes-Benz - 1 724
16. Seat - 1 288
17. Hyundai - 1 267
18. Mini - 945
19. Suzuki - 913
20. Škoda - 865
21. Honda - 397
22. Mazda - 382
23. Alfa Romeo - 313
24. Volvo - 297
25. Lancia - 257
26. Land Rover - 241
27. Mitsubishi - 205
28. Smart - 203
29. Lexus - 129
30. Porsche - 121
31. Jeep - 73
32. Subaru - 68
33. Jaguar - 36
34. Bollore - 20
35. SsangYong - 16
36. Ferrari - 12
37. Caterham - 7
38. Infiniti - 7
39. Maserati - 7
40. Aston Martin - 6
41. Lada - 6
42. Lotus - 6
43. Bentley - 3
44. Morgan - 3
45. Lamborghini - 2
46. Fisker - 1
47. Hummer - 1
48. SECMA - 1

V rámci jednotlivých modelů pak asi nepřekvapí, že hned osm modelů v nejprodávanější desítce je francouzského původu. V čele najdeme Renault Clio s 4 684 prodanými exempláři, který těsně následuje Peugeot 208 (4 073 kusů). Na třetí místo se ovšem prodrala Dacia Sandero (2 977 ks), jejíž mimofrancouzský původ (o technice to už ale říci nemůžeme) doplňuje ještě Volkswagen Golf na příčce deváté. Toho se ale již neprodaly ani dva tisíce.

Je tedy zřejmé, že dobře v zemi galského kohouta rozhodně není. Navíc se ani nedá očekávat zlepšení. Podle analytiků by totiž letošní celoroční prodeje neměly překročit 1,75 milionu nových vozů. A to je na trh, který má až 2,3milionový potenciál opravdu málo. Francouzská vláda by tak možná svou politiku měla přehodnotit. Jinak namísto elektromobilů a hybridů bude muset z peněz vybraných na pokutách za CO2 dotovat nezaměstnané...

20 nejprodávanějších modelů ve Francii, srpen 2013

1. Renault Clio IV 4.684
2. Peugeot 208 - 4 073
3. Dacia Sandero - 2 977
4. Renault Captur - 2 832
5. Renault Scénic - 2 828
6. Peugeot 308 - 2 446
7. Citroën C4 Picasso - 1 999
8. Renault Mégane - 1 975
9. VW Golf - 1 922
10. Citroën C3 - 1 865
11. Renault Twingo - 1 710
12. Peugeot 3008 - 1 697
13. Citroën C4 - 1 432
14. Dacia Duster - 1 377
15. Toyota Yaris - 1 341
16. Peugeot 2008 - 1 296
17. VW Polo - 1 281
18. Peugeot 207+ - 1 159
19. Citroën C3 Picasso - 1 156
20. Nissan Qashqai - 1 036


Prodeje aut Francie, srpen 2013: nejhorší mizérie za posledních 37 let - 1 - Test Renault Clio IV 09 TCe 005Prodeje aut Francie, srpen 2013: nejhorší mizérie za posledních 37 let - 2 - Test Renault Clio IV 09 TCe 001Prodeje aut Francie, srpen 2013: nejhorší mizérie za posledních 37 let - 3 - Test Renault Clio IV 09 TCe 004Prodeje aut Francie, srpen 2013: nejhorší mizérie za posledních 37 let - 4 - Test Renault Clio IV 09 TCe 016Prodeje aut Francie, srpen 2013: nejhorší mizérie za posledních 37 let - 5 - Test Renault Clio IV 09 TCe 017Prodeje aut Francie, srpen 2013: nejhorší mizérie za posledních 37 let - 6 - Test Renault Clio IV 09 TCe 019Prodeje aut Francie, srpen 2013: nejhorší mizérie za posledních 37 let - 7 - Test Renault Clio IV 09 TCe 063Prodeje aut Francie, srpen 2013: nejhorší mizérie za posledních 37 let - 8 - Test Renault Clio IV 09 TCe 066Prodeje aut Francie, srpen 2013: nejhorší mizérie za posledních 37 let - 9 - Test Renault Clio IV 09 TCe 112
Na 0,9litrový motor Renaultu Clio jsme během našeho testu nepěli velkou chválu. Jeho 105 gramů emisí CO2 na kilometr vám však ve Francii přinese dotaci ve výši 200 Eur (5 200 Kč). Jenže protěžování pro zákazníky neatraktivních řešení má za následek část jejich nezájmu

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.