Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První francouzská značka končí s diesely. V jejím případě je to hodně odvážné
4.10.2018 | Petr Prokopec
V Evropě není větší bašty dieselů, než je Francie. Absolutně i relativně jsou tam neobyčejně populární, a tak jsme čekali, že francouzské automobilky s nimi hned tak neskončí. Je to jinak.
Za baštu dieselů leckdo považuje Německo, u našich západních sousedů se ale obliba naftových motorů jen zřídka dostala výrazněji přes padesátiprocentní hranici. Vzhledem k velikosti německého trhu znamenalo i to vysoká prodejní čísla, relativně i absolutně jsou ale diesely populárnější v jiných koutech Evropy. Z hlediska podílu na trhu vládly po léta hlavně ve Francii, Rakousku, Portugalsku a Irsku, poslední tři zmíněná odbytiště ovšem nejsou zase tak velká. Francouzský trh je ale jen o něco menší moloch než ten německý, a tak právě zájem tamní klientely znamenal vždy největší dieselové prodeje starého kontinentu.
Ještě v roce 2012 tam 73 procent nově prodaných aut poháněl dieselový motor, tehdy byly nafťáky v Německu „jen” na 48 procentech. V posledních letech jde jejich podíl dolů napříč kontinentem, a tak se i Francie k dieselům obrací zády, ne ale zase tak moc. Momentálně mají na trhu téměř poloviční podíl, zatímco v Německu už jsou pod jednou třetinou. Mysleli jsme si tedy, že pokud v nabídce některých automobilek vydrží diesely nejdéle, půjde o ty francouzské, jenže skutečnost je jiná.
Peugeot tento týden oznámil, že nad naftovými motory láme hůl a do nové generace „naftožroutů“ už neinvestuje a investovat nebude. Místo toho Francouzi své zdroje přesměrují k plug-in hybridům a elektromobilům, které podle nich mají větší perspektivu. S ohledem na výše popsaný trend to dává smysl, přesto je to velmi odvážné - francouzská klientela je doslova posedlá dojezdem auta na jednu nádrž, proto také francouzská auta mívají mnohem větší palivové nádrže, než je obvyklé, a také proto tam jsou naftové motory v takové oblibě. A i když jejich popularita klesá, bude trvat zřejmě ještě hodně dlouho, než naprostá většina zákazníků bude ochotna je pustit z hlavy.
„Nepřestaneme prodávat dieselové motory, v současné době pro to není důvod, takže s nimi budeme pokračovat. Nebudeme ale již investovat do nových, neboť preferujeme investice do plug-in hybridů či bateriově napájených vozů, které jsou podle nás budoucností,“ uvedl k tématu Laurent Blanchard, šéf vývoje nových produktů.
Jeho slova přitom potvrdil i šéf automobilky Jean-Phillipe Imparato, dle kterého „o konci dieselů rozhodne zákazník. Nicméně nyní v Africe diesely prodávat musíme. V případě lehkých užitkových vozů je prodávat musíme. Takže diesel je pro nás nadále velmi důležitý. Důraz při vývoji ale již budeme klást na elektromobily a plug-in hybridy.“
Zajímavé přitom je, že Peugeot věří, že elektromobily dávají smysl hlavně v případě malých vozů. Ty jsou sice ve Francii obecně velmi oblíbené a kupované, ovšem hlavně díky nízkým cenám. Ty ovšem s alternativním ústrojím ještě hezkých pár let spojené nebudou, ať už výrobci říkají cokoli. A pokud ke zlevnění dojde, pak hlavně na úkor dojezdu nebo jiných parametrů, které jsou pro zákazníky též důležité.
Uvidíme tedy, jak se Francouzům jejich riskantní rozhodnutí vyplatí. Ne všichni konkurenti jdou stejným směrem a v tuto chvíli nikdo nedokáže říci, jaké preference zákazníků - a tržní regulace - budou aktuální za 10 let. Pokud diesely odkráčí ze scény, Peugeot bude mít navrch. Jestli si ale udrží alespoň podstatnou část své popularity (a že ji zejména u SUV a jiných větších aut příliš neztrácí), nebude francouzská automobilka tou dobou s více jak dekádu starými motory vůbec konkurenceschopná. Pravděpodobně je tou dobou vzhledem ke stále přísnějším emisním omezením ani nebude schopna dostat do formy, ve které by získaly homologaci. A to může být problém...
Dvoulitrový turbodiesel pod kapotou Peugeotu 3008 je nejobjemnější a také nejsilnější jednotka, jakou si v případě tohoto SUV můžete dopřát. Za pár let tomu ale bude konec, vzhledem k ukončení vývoje nových motorů dříve nebo později odkráčí ze scény pod tlakem okolností
Zdroj: Car Advice
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin zajel nový rekord včera 17:03
- V Moto3 nejrychlejším Alonso, v Moto2 Garcia - 14. Salač včera 15:41
- Ve Francii začal nejrychleji Martin před Acostou včera 12:05
- Známe první letošní vítěze NW200 včera 11:02
- Test Cardo Packtalk Edge: interkom se skvělým zvukem včera 08:00
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
včera - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry