Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA?

28.9.2016 | Marek Bednář | 11 příspěvků

Cadillac ATS-V, Ford Mustang GT350 a Chevrolet Corvette C7 Z06 mají po měření na brzdě a jejich výsledky vysvětlují leccos.

Jistě znáte pojem „American muscle”, česky „Americké svaly”, vztahující se k jednomu druhu sporťáků, který vznikl v USA někdy v půlce 20. století; za první muscle car se nezřídka označuje Oldsmobile Rocket 88 z roku 1949. Principem tehdy bylo čtyřmístné auto s minimem výbavy, ale zato s obrovským a co nejsilnějším motorem. Mohli jste v něm vézt rodinku, ale také se čas od času účastnit čtvrtmílových sprintů.

O téměř sedm dekád později tu máme „tradiční” trio Mustang - Challenger - Camaro, ovšem ani zdaleka to nejsou všechna auta, která si člověk představí pod pojmem American muscle. Na mysl se vkrádá Dodge Viper, který je objemem svého motoru nepřekonaný a v dnešní době downsizingové snad i nepřekonatelný, několik sedanů a také různí konkurenti BMW M3/M4.

Současné generace německých ikon zas tak těžkými soupeři nejsou, ovšem to je jiný příběh. Tentokrát se podívejme na naměřená čísla třech amerických aut, z nichž ani jedno tak úplně nejde označit za ryzí muscle car, ale pod pojem American muscle patří rozhodně. Všechna tři byla změřena na motorové brzdě Dynocom DC5000 u firmy MJD Performance v Michiganu.

1. Cadillac ATS-V

David Tracy, redaktor amerického Jalopniku, dostal na testování Cadillac ATS-V. Protože ale tohle auto měli v testu už víckrát, rozhodl se nepsat dokola to stejné a zajet s ním na brzdu, aby zjistil, jak silný tento vůz skutečně je. Připomeňme, že oficiální čísla jsou 470 k a 601 Nm z 3,6l V6 twin turbo.

Naměřená hodnota výkonu byla 449,8 hp na zadních kolech, což v našich končinách znamená 455,7 koně. MJD Performance odhaduje třináctiprocentní ztráty v pohonném ústrojí; nevíme, zda tu byl manuál nebo automat, ale tipujeme to první. Po započítání to znamená téměř rovných 515 k na klikové hřídeli, tj. o 45 víc, než Cadillac uvádí v oficiálních materiálech. Člověk se pak nediví času na stovku 3,8 s a maximálce 304 km/h, které jsou jinak s 470 koňmi dost těžko k uvěření...

Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 1 - American muscle skutecny vykon dalsi 02
Graf ukazuje, že číslo 470 koní udávané Cadillacem je dost konzervativní

Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 2 - 2015 cadillac ats-v prvni ofic foto 02Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 3 - 2015 cadillac ats-v prvni ofic foto 01Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 4 - 2015 cadillac ats-v prvni ofic foto 04Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 5 - 2015 cadillac ats-v prvni ofic foto 09Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 6 - American muscle skutecny vykon dalsi 05
David Tracy vzal na brzdu ATS-V sedan

2. Chevrolet Corvette C7 Z06

Tracy s Vette Z06 na stejnou brzdu znovu nejel, firma MJD Performance ji testovala před nějakou dobou a data měla stále uložena. 6,2l LT4 V8 s kompresorem pod kapotou tohoto stroje nabízí dle oficiálních čísel 659 k a 881 Nm. Na brzdě bylo naměřeno, resp. průměr z několika pokusů byl 613,6 hp na kolech, tj. 621,7 k. Opět, po započítání odhadované ztráty jsme na 702,5 k na kolech, o 43,5 víc, než říkají oficiální čísla.

Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 7 - American muscle skutecny vykon dalsi 03
Corvette má prý na kolech 613,6 hp

Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 8 - Chevrolet Corvette Z06 2015 prvni sada 16Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 9 - Chevrolet Corvette Z06 2015 oficialni PerexReálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 10 - Chevrolet Corvette Z06 2015 prvni sada 15Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 11 - Chevrolet Corvette Z06 2015 prvni sada 08Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 12 - Chevrolet Corvette Z06 2015 prvni sada 17
Corvette C7 Z06 má mít „jen” 659 koní, ne přes 700

3. Ford Mustang GT350

Mustang je ve verzi GT350 opravdu rychlé a schopné sportovní auto, nikoliv náhodou jdoucí po krku BMW M4. Má k tomu 5,2l Voodoo V8 o 533 koních a 582 Nm - podle továrních čísel. Turbo ani kompresor tu není, Voodoo je atmosférický osmiválec s plochou klikovou hřídelí, který zvládne 8 200 otáček.

V tomto případě bylo naměřeno 486,3 hp na kolech, tj. 492,7 k. Započteme-li ztráty 13 %, jsme na 556,8 k, což je o 23,8 více, než se dočtete v oficiálních materiálech.

Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 13 - American muscle skutecny vykon dalsi 04
Mustangu GT350 bylo naměřeno 486,3 hp na kolech

Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 14 - 2015 mustang shelby gt350 dalsi 19Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 15 - 2015 mustang shelby gt350 dalsi 21Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 16 - 2015 mustang shelby gt350 dalsi 10Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 17 - 2015 mustang shelby gt350 dalsi 25Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 18 - 2015 mustang shelby gt350 vnitrnosti 01
Osmiválec s plochou klikovou hřídelí není pro USA typický, ten v Mustangu GT350 je ale špičkový

Máme tedy před sebou třikrát American muscle a třikrát jsou oficiální hodnoty výkonu dost konzervativní. A vzpomeneme-li si na starší měření Challengeru SRT Hellcat, ten měl podle Motor Trendu po započtení ztráty 800,6 k a 970,9 Nm na klikové hřídeli. Asi aby nikdo nemohl říct, že tyhle americké svaly jsou zralé leda na posilovnu....

Závěrem - přemýšlíte, co v roce 1949 byl „co nejsilnější motor”? Oldsmobile Rocket 88 měl V8 o 137 koních a 357 Nm. Až v roce 1955 se objevil Chrysler 300, který byl takhle pojmenovaný, protože měl 300 koní, a tehdy to bylo nejsilnější americké auto na trhu...

Zdroj: Jalopnik

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 11 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše