Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rozmach elektromobilů zabije sportovní auta, říká šéf luxusního Hyundai
15.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Auta už se dekády dělí mimo jiné na ta určená pro běžné ježdění a na ta sportovní. Dle Manfreda Fitzgeralda rozmach elektrifikace ta druhá zničí.
Je nad slunce jasné, že nástup elektromobilů - ať už je vynucený čímkoli - mění automobilový svět. Dosud se hovořilo hlavně o jeho vlivu na design, neboť s ohledem na uložení baterií do podlahy a malé rozměry elektromotorů umístitelné snadno i do kol mohou designéři navrhnout prakticky cokoliv, samozřejmě s ohledem i důrazem na aerodynamiku. Nicméně dle Manfreda Fitzgeralda, výkonného viceprezidenta značky Genesis, bude mít elektrifikace jiné dopady. Prý zničí segment sportovních vozů.
„Jen se podívejte na hodnoty, které jsou dnes u elektromobilů zdůrazňovány. Z pohledu výkonů a dynamiky se jim auta poháněná spalovacími motory nemohou rovnat,“ poukázal na holou skutečnost Fitzgerald. Je třeba mu dát zapravdu, neboť pokud si vezmeme naprostý extrém v podobě Tesly Model S P100D, pak víceméně potřebujete Bugatti Chiron či Dodge Challenger Demon, abyste stovku zvládli rychleji.
Samozřejmě, zrychlení v přímém směru, navíc jen do určité chvíle, není vše, jenže pro většinu lidí je tím nejpodstatnějším. Elektromobily jsou předurčeny na tomto poli vítězit i s relativně dostupnou technikou a to pořád mají jednu velkou nevýhodu - obrovskou hmotnost vozu, Tesla je tak rychlý, i když váží skoro 2,5 tuny. A teď si představte, že by měla o tunu méně. Právě to je změna, kterou podle Fitzgeralda elektromobily ještě čeká.
„Dostat do správné rovnováhy výkon a hmotnost je jedním z nejdůležitějších úkolů do budoucna. Jsme si ale zatraceně jistí, že jednoho dne bude tato mise splněna a my uvidíme řadu aut, které se pochlubí opravdu velmi působivou dynamikou.“ Znamená to tedy, že Genesis chystá divizi, jejíž prioritou budou sportovní elektromobily? Či vlastně jakékoliv sportovní deriváty po vzoru BMW M? Překvapivě nikoliv.
Podle Fitzgeralda to prostě nebude třeba, sportovní auta se stanou minulostí. „Každý je schopen vyrobit elektromotor a dát jej do auta. To způsobí, že v přímce budou jejich výkonnostní hodnoty víceméně stejné. Nemyslím si proto, že by bylo z racionálního hlediska rozumné, kdyby se kdokoliv snažil přijít ještě s něčím, co by zamířilo na úplný vrchol,“ říká. Má to svou logiku, ale poměrně těžké tomu uvěřit, když si uvědomíme, jaké války o výkon vedou výrobci dnes. Existuje spousta rychlých aut, kde kdo chce ale postavit ještě rychlejší, to úplně nejrychlejší.
Fitzgerald přesto trvá na svém a říká, že je třeba se oprostit od již zažitého. „Vyrostl jsem v dané éře, vím, odkud pocházejí a co jsou zač,“ uvádí na adresu existujících a respektovaných hráčů ve sportovním segmentu. „Nicméně v té době to bylo správné. Já se ovšem dívám do budoucna a nevěřím, že výkon a podobné veličiny budou mít stejný význam jako kdysi.“
Je otázkou, zda je Fitzgerald skutečně tak vizionářský či se ve svém odhadu dalece plete. Momentálně realita dává za pravdu spíše druhé verzi, a to i u elektromobilů. Stačí se podívat na realitu, kdy místo elektromobilů pro běžné použití přibývají monstra s výkony přes 1000 koní. To ale pochopitelně může být jen nesprávná aplikace starých receptů na nové pořádky - alespoň Fitzgerald to tak vnímá.
Na rozuzlení bude tedy třeba pár let vyčkat, v mezičase jistě dojde i k proměně sportovních divizí a tedy i sportovních aut. Ke spalovacím motorům nejprve přibudou elektromotory jakožto součást plug-in hybridního balení, než benzinové či dieselové agregáty zmizí úplně. Jestli ale s nimi vymřou i sportovní deriváty jako něco zbytného, co bude součástí kdejakého elektrického auta, tím si vůbec nejsme jisti. Nepochybné ale je, že zažité pořádky doznají změny - snadno se může stát, že výkony 500 či 1 000 koní nebudou ničím výjimečným. Nakonec, vývoj Tesel něco takového naznačuje. Však Model S je všechno, jen ne sporťák...
Už Tesla Model S v posledních letech přepsala zažitá měřítka dynamiky aut. A podle viceprezidenta značky Genesis se má tento posun v dalších letech prohloubit až natolik, že se sportovní verze aut stanou zbytnými
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
před hodinou - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
před hodinou - Land Rover asi zapomněl, kým je a jaký se píše rok. Představil nový 350koňový diesel a osmiválec nahrazující motor V6
před 2 hodinami - Tesla už má problémy i v Číně. Její prodeje se tam propadly skoro o pětinu, i když trh a soupeři rostou
před 4 hodinami - Studie potvrzuje tristní zážitky majitelů elektromobilů. Dochází jim „šťáva”, na dobití čekají hodiny, trápí je všechny obsazené nabíječky
před 5 hodinami - Nejnovější BMW vypadá jako prase s nanesenou rtěnkou, i za takové auto ale dnes musíme být rádi
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva