Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rusové poznávají odvrácenou tvář obří, 700km dálnice z Moskvy do Petrohradu
15.12.2019 | Mirek Mazal
Je to fascinující stavba, jedna z vůbec největších v novodobé evropské historii. Jen zdrojem štěstí ale není, její zrod řadě lidí zničil zdroj obživy a zcela změnil jejich životy.
Dvě největší města v Rusku sblížila velkorysá dálnice M-11. Betonová spojnice dlouhá 684 kilometrů vznikla uprostřed nehostinných pustin skrývajících močály, husté lesy, ale také archeologické vykopávky či jiné zbytky nedávné i starší historie země. Celkově stála 550 miliard rublů, tedy asi 200 miliard korun, což je i na ruský rozpočet extrémní výdaj.
Důležitá tepna byla oficiálně zprovozněna, motoristům se zkrátila cesta ze severu do metropole o polovinu díky rovinatému úseku tvořeného stovkami mostů a místy až osmi pruhy, které doplnilo přes šest desítek místních úprav povrchu a stejný počet hydro-botanických stanovišť. Projektanti tolerovali přírodu zachováním zvířecích stezek a migračních tras živočichů.
Navzdory přírodním překážkám i tisíciletým vykopávkám se složitá stavba dokončila a přibližně za dva tisíce rublů (720 Kč) ji může využít každý řidič osobního vozidla omezenou rychlostí 110 km/h. Nákladní doprava si připlatí za koridor urychlující infrastrukturu v přetěžovaných oblastech s centry v Novgorodu, Tveru, Moskvě a Petrohradu.
Původní dálnice M-10 (která je místy spíše větší okreskou) přestala snášet trojnásobné přetížení projevující se ve zvýšené nehodovosti ve srovnání s celostátním průměrem. Obchodníci na nové trase pochopitelně jásají, protože se k nim dostává mnohem více zákazníků, která ovšem dramaticky chybí na původních místech.
Úbytek aut přináší úlevu některým obyvatelům žijícím poblíž dříve využívané silnice, na druhou stranu začínají strádat mnozí prodejci léta nabízející cokoli v její blízkosti. Cestou po M-10 bylo vždy možné nakoupit prakticky vše od zahradních potřeb, přes ovoce, zeleninu, dary přírody, vycpaná zvířata, až po dřevěné výrobky, čaj nebo domácí koláče. Tržby slábnou a lépe už nebude.
Nová cesta zpustošila jinak nesoběstačné obce. Mnoho občanů pocítilo na vlastní kůži už stavbu megalomanské dálnice, nejhorší je ale nové nasměrování motoristů. Příliv či naopak odliv vozidel změnil život běžných Rusů, ti se raději odstěhovali za lepším a zůstaly po nich jen vybydlené domy, které se rozpadají, nebo mají za oknem ceduli s oznámením o prodeji. Vznikly celé opuštěné vesnice, kde zbylo pár chátrajících budov neprodejných komukoli soudnému.
Dnes už se stará dálnice pomalu připravuje na období, kdy na ni sjedou pouze šetřílkové, dobrodruzi hledající alternativu, popřípadě toužící vidět klasická ruská města anebo venkovské zvyky. Že tito zbloudilci zachránění rázu původní trasy nebudou stačit, je nabíledni. Už první náznaky z posledních dnů nevěští nic dobrého.
Nová ruská dálnice přinesla mnoho pozitivního například z hlediska bezpečnosti a kvality silniční dopravy. Bohužel každé plus má své mínus a odlivem motoristů se nejvíce změnil život podél staré cesty. Zatím převládá zhoršení sociální úrovně a neblýská se na lepší časy
Zdroj: Auto.Mail.ru
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
včera - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - „Pitomá vize” Fordu s rychlým přechodem jen na elektromobily se zhroutila i v Evropě. Až příliš pozdě zjistil, že to nepůjde
včera