Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly

Nacpat do Lady motor jiného auta není nic až tak mimořádného, tohle ale není ten případ. Vůz na snímcích má pořád původní motor, jen místo jednoho jsou v něm dva, v řadě za sebou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly

27.2.2019 | Mirek Mazal

Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nacpat do Lady motor jiného auta není nic až tak mimořádného, tohle ale není ten případ. Vůz na snímcích má pořád původní motor, jen místo jednoho jsou v něm dva, v řadě za sebou.

Mezi klíčové koncepce motorů používané v posledních dekádách patří řadový tříválec, řadový čtyřválec, plochý čtyřválec, řadový šestiválec, vidlicový šestiválec, vidlicový osmiválec, vidlicový desetiválec a vidlicový dvanáctiválec. Každý z nich něčím vyniká a zaslouží si vyvýšené místo na výstavce automobilové historie. V seznamu přelomových jednotek ale chybí řadový osmiválec, který se neujal, protože převážily nevýhody takového agregátu.

Motor s osmi válci za sebou v jedné řadě doplatil na svoji délku, jednotka se všemi dalšími součástmi vyžaduje příliš dlouhý motorový prostor. Toto uspořádání bylo naposledy použito v 70. letech - později výrobci usoudili, že se vyplatí do osobních aut montovat kompaktnější motory.

Kam se hrabou odborné hypotézy na ruského automechanika, který provozuje kanál Garage 54 na Youtube. Vzal starou Ladu a osadil ji zapomenutým řadovým osmiválcem. Nešlo ale o starý motor z jiného auta, improvizovaná jednotka R8 o objemu 2,7 litru vznikla spojením dvou sériových čtyřválcových agregátů, které Rus jednoduše propojil v řadě za sebou. Červený skorovrak před úpravou zrychlil na 60 km/h za 6,5 sekundy, stovka padla při kontrolním měření za 21,1 sekundy. Následovala zástavba druhého pohonného ústrojí z Lady 2101.

Pomocná technika našla své místo na speciální konstrukci trčící před originální příď. Sladit chod dvou nezávislých zařízení chvíli trvalo, ale podařilo se. Lada s řadovým osmiválcem opravdu naskočila na první otočení klíčkem. V doprovodu silných vibrací se projekt přehoupl do závěrečné fáze. Zbývalo vymyslet chladící okruh, propojit karburátory a vše zabalit do úhledné kapoty, aby se lidé na ulici nelekli.

Na přídi se tak objevil obrovský chladič s novým potrubím, dále různá sání a barevné nástřiky. Nastal čas auto vytáhnout zpět na cestu a změřit přínos implementovaného motoru. V Rusku mezitím napadl sníh, proto bylo potřeba nasadit pneumatiky s dodělávanými hroty.

Kluzký povrch znemožnil přímé srovnání s načtenými hodnotami prvního měření se sériovým pohonem. Akcelerace Lady s motorem 2,7 R8 na sněhu znamenala jen protáčející zadní kola, ale konstruktér s kolegou uznali, že auto nabírá tempo skvělým způsobem. Měřič dle GPS ukázal 0-60 km/h za šest sekund, stovky se na sněhu dosáhnout nepodařilo.

Důležité je, že silná Lada se vůbec rozjela a zvládla opakované rozjezdy s plynem na podlaze. Těžká zátěž si nakonec vybrala svoji daň a dvoumotorový stroj se porouchal. Vznikl tak prostor pro další úpravy, které z vozu možná udělají něco ještě šílenějšího. Co takhle spojit čtyři motory a stvořit šestnáctiválec? Takové ruské Bugatti?


Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 1 - Lada s radovym osmivalcem foto 01Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 2 - Lada s radovym osmivalcem foto 02Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 3 - Lada s radovym osmivalcem foto 03Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 4 - Lada s radovym osmivalcem foto 04Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 5 - Lada s radovym osmivalcem foto 05Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 6 - Lada s radovym osmivalcem foto 06Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 7 - Lada s radovym osmivalcem foto 07Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 8 - Lada s radovym osmivalcem foto 08Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 9 - Lada s radovym osmivalcem foto 09Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 10 - Lada s radovym osmivalcem foto 10Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 11 - Lada s radovym osmivalcem foto 11Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 12 - Lada s radovym osmivalcem foto 12
Lada s řadovým osmiválcem o objemu 2,7 litru se skutečně rozjela

Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 13 - Lada s radovym osmivalcem foto 13Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 14 - Lada s radovym osmivalcem foto 14
Později se projekt dočkal ještě dalšího vylepšení

Zdroj: Garage 54 ENG@Youtube, garage__54@Instagram

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše