Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly
27.2.2019 | Mirek Mazal
Nacpat do Lady motor jiného auta není nic až tak mimořádného, tohle ale není ten případ. Vůz na snímcích má pořád původní motor, jen místo jednoho jsou v něm dva, v řadě za sebou.
Mezi klíčové koncepce motorů používané v posledních dekádách patří řadový tříválec, řadový čtyřválec, plochý čtyřválec, řadový šestiválec, vidlicový šestiválec, vidlicový osmiválec, vidlicový desetiválec a vidlicový dvanáctiválec. Každý z nich něčím vyniká a zaslouží si vyvýšené místo na výstavce automobilové historie. V seznamu přelomových jednotek ale chybí řadový osmiválec, který se neujal, protože převážily nevýhody takového agregátu.
Motor s osmi válci za sebou v jedné řadě doplatil na svoji délku, jednotka se všemi dalšími součástmi vyžaduje příliš dlouhý motorový prostor. Toto uspořádání bylo naposledy použito v 70. letech - později výrobci usoudili, že se vyplatí do osobních aut montovat kompaktnější motory.
Kam se hrabou odborné hypotézy na ruského automechanika, který provozuje kanál Garage 54 na Youtube. Vzal starou Ladu a osadil ji zapomenutým řadovým osmiválcem. Nešlo ale o starý motor z jiného auta, improvizovaná jednotka R8 o objemu 2,7 litru vznikla spojením dvou sériových čtyřválcových agregátů, které Rus jednoduše propojil v řadě za sebou. Červený skorovrak před úpravou zrychlil na 60 km/h za 6,5 sekundy, stovka padla při kontrolním měření za 21,1 sekundy. Následovala zástavba druhého pohonného ústrojí z Lady 2101.
Pomocná technika našla své místo na speciální konstrukci trčící před originální příď. Sladit chod dvou nezávislých zařízení chvíli trvalo, ale podařilo se. Lada s řadovým osmiválcem opravdu naskočila na první otočení klíčkem. V doprovodu silných vibrací se projekt přehoupl do závěrečné fáze. Zbývalo vymyslet chladící okruh, propojit karburátory a vše zabalit do úhledné kapoty, aby se lidé na ulici nelekli.
Na přídi se tak objevil obrovský chladič s novým potrubím, dále různá sání a barevné nástřiky. Nastal čas auto vytáhnout zpět na cestu a změřit přínos implementovaného motoru. V Rusku mezitím napadl sníh, proto bylo potřeba nasadit pneumatiky s dodělávanými hroty.
Kluzký povrch znemožnil přímé srovnání s načtenými hodnotami prvního měření se sériovým pohonem. Akcelerace Lady s motorem 2,7 R8 na sněhu znamenala jen protáčející zadní kola, ale konstruktér s kolegou uznali, že auto nabírá tempo skvělým způsobem. Měřič dle GPS ukázal 0-60 km/h za šest sekund, stovky se na sněhu dosáhnout nepodařilo.
Důležité je, že silná Lada se vůbec rozjela a zvládla opakované rozjezdy s plynem na podlaze. Těžká zátěž si nakonec vybrala svoji daň a dvoumotorový stroj se porouchal. Vznikl tak prostor pro další úpravy, které z vozu možná udělají něco ještě šílenějšího. Co takhle spojit čtyři motory a stvořit šestnáctiválec? Takové ruské Bugatti?












Lada s řadovým osmiválcem o objemu 2,7 litru se skutečně rozjela
Později se projekt dočkal ještě dalšího vylepšení
Zdroj: Garage 54 ENG@Youtube, garage__54@Instagram
Bleskovky
Evropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
včeraJízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.202592letý muž si přišel k dealerovi pro nové auto i se svou „holkou”. Je k nevíře, co si odvezli k 70 rokům manželství
11.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pol Espargaro za Viňalese včera 12:18
- Schrötterův odchod z WRP Ducati včera 11:27
- Michele Pirro nahradí Marca Marqueze při GP Austrálie včera 10:00
- Honda CB1000F 2026: nekapotované retro včera 08:00
- Bulega vyhrál a oddálil tak Toprakovu korunovaci 12.10.2025
Nejnovější články
Nepoučitelní: Němci se vrací k dotacím na elektrická auta. Tentokrát je ostatní mohou oportunistům zaplatit úplně celá
před 2 hodinamiBMW se stává králem citlivého retra, jeho pocta prvnímu evropskému turbosporťáku umí ohromit
před 3 hodinamiŠkoda zachraňuje celou VW Group před pádem do červených čísel, kdo by si to byl před 35 roky pomyslel
před 5 hodinamiToto jsou největší držáky mezi současnými auty, i po 400 tisících km dál slouží svým majitelům
včeraZelené hlavičky dostaly nový nápad: Uměle zpomalit fungování čerpacích stanic, aby jejich favorité konečně vyhráli
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva