Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly
27.2.2019 | Mirek Mazal
Nacpat do Lady motor jiného auta není nic až tak mimořádného, tohle ale není ten případ. Vůz na snímcích má pořád původní motor, jen místo jednoho jsou v něm dva, v řadě za sebou.
Mezi klíčové koncepce motorů používané v posledních dekádách patří řadový tříválec, řadový čtyřválec, plochý čtyřválec, řadový šestiválec, vidlicový šestiválec, vidlicový osmiválec, vidlicový desetiválec a vidlicový dvanáctiválec. Každý z nich něčím vyniká a zaslouží si vyvýšené místo na výstavce automobilové historie. V seznamu přelomových jednotek ale chybí řadový osmiválec, který se neujal, protože převážily nevýhody takového agregátu.
Motor s osmi válci za sebou v jedné řadě doplatil na svoji délku, jednotka se všemi dalšími součástmi vyžaduje příliš dlouhý motorový prostor. Toto uspořádání bylo naposledy použito v 70. letech - později výrobci usoudili, že se vyplatí do osobních aut montovat kompaktnější motory.
Kam se hrabou odborné hypotézy na ruského automechanika, který provozuje kanál Garage 54 na Youtube. Vzal starou Ladu a osadil ji zapomenutým řadovým osmiválcem. Nešlo ale o starý motor z jiného auta, improvizovaná jednotka R8 o objemu 2,7 litru vznikla spojením dvou sériových čtyřválcových agregátů, které Rus jednoduše propojil v řadě za sebou. Červený skorovrak před úpravou zrychlil na 60 km/h za 6,5 sekundy, stovka padla při kontrolním měření za 21,1 sekundy. Následovala zástavba druhého pohonného ústrojí z Lady 2101.
Pomocná technika našla své místo na speciální konstrukci trčící před originální příď. Sladit chod dvou nezávislých zařízení chvíli trvalo, ale podařilo se. Lada s řadovým osmiválcem opravdu naskočila na první otočení klíčkem. V doprovodu silných vibrací se projekt přehoupl do závěrečné fáze. Zbývalo vymyslet chladící okruh, propojit karburátory a vše zabalit do úhledné kapoty, aby se lidé na ulici nelekli.
Na přídi se tak objevil obrovský chladič s novým potrubím, dále různá sání a barevné nástřiky. Nastal čas auto vytáhnout zpět na cestu a změřit přínos implementovaného motoru. V Rusku mezitím napadl sníh, proto bylo potřeba nasadit pneumatiky s dodělávanými hroty.
Kluzký povrch znemožnil přímé srovnání s načtenými hodnotami prvního měření se sériovým pohonem. Akcelerace Lady s motorem 2,7 R8 na sněhu znamenala jen protáčející zadní kola, ale konstruktér s kolegou uznali, že auto nabírá tempo skvělým způsobem. Měřič dle GPS ukázal 0-60 km/h za šest sekund, stovky se na sněhu dosáhnout nepodařilo.
Důležité je, že silná Lada se vůbec rozjela a zvládla opakované rozjezdy s plynem na podlaze. Těžká zátěž si nakonec vybrala svoji daň a dvoumotorový stroj se porouchal. Vznikl tak prostor pro další úpravy, které z vozu možná udělají něco ještě šílenějšího. Co takhle spojit čtyři motory a stvořit šestnáctiválec? Takové ruské Bugatti?
Lada s řadovým osmiválcem o objemu 2,7 litru se skutečně rozjela
Později se projekt dočkal ještě dalšího vylepšení
Zdroj: Garage 54 ENG@Youtube, garage__54@Instagram
Bleskovky
- Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
před 2 hodinami - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024
Nejnovější články
- Ford lituje, že vsadil na elektromobily. S padajícími prodeji prodělává přes 3 miliony na kuse, nohama na zem se ale vrací pomalu
před 3 hodinami - K mání je překrásná vzpomínka na dobu, kdy VW skutečně dělal auta pro lidi, téměř netknutý Golf s unikátním motorem
před 4 hodinami - Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
včera - Dvě nejexkluzivnější SUV světa od Ferrari a Lamborghini si to konečně rozdala ve sprintu, o vítězi rozhodly centimetry
včera - Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu levá
včera