Šéfdesignér zkusil vysvětlit, proč se BMW nutí do kontroverzí, které vyhnaly i Jozefa Kabaně

Zdá se to být úplně zbytečné. Tlak na použití záměrně rozporuplných designových prvků z BMW vyhnal skoro všechny špičkové designéry, šéf ale tuto strategii brání.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Šéfdesignér zkusil vysvětlit, proč se BMW nutí do kontroverzí, které vyhnaly i Jozefa Kabaně

16.10.2019 | Petr Prokopec

Šéfdesignér zkusil vysvětlit, proč se BMW nutí do kontroverzí, které vyhnaly i Jozefa Kabaně

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zdá se to být úplně zbytečné. Tlak na použití záměrně rozporuplných designových prvků z BMW vyhnal skoro všechny špičkové designéry, šéf ale tuto strategii brání.

Jednou z velmi překvapivých novinek posledních dnů je odchod designéra Jozefa Kabaně ze skupiny BMW Group. Rodák ze Slovenska a dlouholetý šéf designu Škody rezignoval na svůj post u značky Rolls-Royce, kde působil pouhý půlrok. Předtím se zhruba rok ohřál v Mnichově, jeho štace u bavorské automobilky tak opravdu nebyla dlouhá. Zdroje z Nizozemska přitom říkají, že za odchodem jeho i všech dalších designových šéfů jednotlivých značek stojí designový ředitel celé BMW Group Adrian van Hooydonk, pro kterého jsou nyní prioritou prvky, nad nimiž zejména Evropanům zůstává rozum stát. A jelikož Kabaň má svou hlavu a věci viděl jinak, bylo zřejmé, že dva kohouti jsou na jeden kurník příliš.

Zatím šlo o neoficiální informace, ty ale nyní do značné míry potvrdil sám van Hooydonk. Ten byl totiž dotázán na nový designový jazyk, jaký automobilce vdechl a kontroverzní směřování obhajoval jako svou vlastní preferenci. Dle něj byly totiž předchozí kroky jen málo výrazné a značka tak v podstatě jen přešlapovala na místě. Nyní se o ní mluví na všech frontách, designový šéf tak dosáhl nemalé reklamy, která navíc nese pozitivní prodejní výsledky. Tedy alespoň v krátkodobém spektru. Otázkou však je, jak tomu bude v dlouhodobém horizontu.

„Nejsem psycholog, ale vím, že BMW je značka, která nemá pouze zákazníky, ale také fanoušky. A ti znají celou její designovou historii a mají na ni svůj názor. Nemyslím si, že je to špatná věc, protože to znamená, že s těmito lidmi jsme propojeni na emocionální úrovni. Vím ale také velmi dobře, že s těmito fanoušky bude nutné diskutovat, protože nyní měníme to, na čem vyrostli a co si zamilovali. Jako společnost se ale musíte posunovat kupředu. Ve chvíli, kdy se zastavíte, jste snadným terčem. A na trhu je nyní více konkurentů než kdy dříve.“

„Nejtěžší přitom je udělat změnu v době, kdy jste úspěšní. Nicméně pokud úspěšní nejste, lidé okamžitě začnou mluvit o tom, že se musíte změnit. Jenže vy jste v tu chvíli v panickém režimu,“ dodává dále designový šéf. A je třeba říci, že zrovna v tomto ohledu má pravdu. Zároveň je ale třeba dodat, že van Hooydonk měl řadu možností, jak oné změny dosáhnout. On si však k tomu vybral nejtradičnější designový prvek BMW - přední ledvinky.

Z jeho dalších slov ale vyplývá, že moc dalších možností vlastně ani nebylo. Nizozemský designér totiž chce vizáž mnichovských vozů co nejvíce zjednodušit. To ovšem znamená, že každý prvek bude mít důležitější roli než kdy předtím. Právě proto se ostatně okolo čelních ledvinek BMW strhla taková mela - pokud se totiž podíváme třeba na boky bavorských aut, nenajdeme zde mnoho linií, o kterých by se dalo mluvit. De facto tak zůstaly na přetřes světlomety a ony ledvinky.

Van Hooydonk přitom dodává, že stěžejní v celém procesu byl facelift řady 7. „Byla to součást zadání. Lidé to auto mají rádi, nicméně naznačovali, že nové provedení bylo vždy až příliš podobné tomu staršímu, nebyl pro ně tedy důvod k dalšímu utrácení peněz. Nyní si ale všichni změny povšimli a výroba značným způsobem narostla.“ Jak jsme tedy uvedli, z krátkodobého hlediska je tato strategie úspěšná, delší horizont však zůstává ve hvězdách. Navíc je třeba dodat, že ne všichni novinky adorují - faceliftovaná sedmička je úspěšná v USA a v Číně, v Evropě nikoli. Tady její prodeje po 5 z prvních 8 letošních měsíců klesaly.

Kabaň sice taktéž lpí na jednoduchosti, nicméně třeba u Škody dokázal, že mnohem více ctí tradiční prvky. Jakkoliv kontroverzím se rovněž nevyhnul, ostatně řada lidí jeho facelift Octavie III nerozdýchala dodnes. Podobným způsobem přitom chtěl nejspíše úřadovat i v Mnichově, nejspíše si však ke svým záměrům vybral odlišné elementy než van Hooydonk. A protože tahal za kratší konec provazu, musel z kola ven - vedení van Hooydonkově strategii zjevně hodně věří.


Šéfdesignér zkusil vysvětlit, proč se BMW nutí do kontroverzí, které vyhnaly i Jozefa Kabaně - 1 - BMW Adrian van Hooydonk ledvinky 01Šéfdesignér zkusil vysvětlit, proč se BMW nutí do kontroverzí, které vyhnaly i Jozefa Kabaně - 2 - BMW Adrian van Hooydonk ledvinky 02Šéfdesignér zkusil vysvětlit, proč se BMW nutí do kontroverzí, které vyhnaly i Jozefa Kabaně - 3 - BMW Adrian van Hooydonk ledvinky 03
Pro Adriana van Hooydonka se čelní ledvinky staly symbolem změn u BMW. Právě jeho snahy o kontroverzní pojetí tradičních prvků měly stát za odchodem Jozefa Kabaně i všech dalších šéfů designu dílčích značek BMW Group

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.