Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéfové německých značek měli ministrovi říci, kdy udělají vůz sexy jako Tesly. Mlčeli, ale nemuseli
20.11.2018 | Petr Prokopec
K potěše všech příznivců Tesly se Peter Altmaier otevřeně opřel do šéfů BMW, Mercedesu a Volkswagenu. Zjevně si ale neuvědomuje že není problém vyrobit sexy auto, ale sexy auto, na kterém se dá vydělat.
Když se na současný automobilový svět podíváte bez hlubšího povědomí o jeho fungování, můžete snadno dojít k závěru, že Tesla všem nepochopitelně utekla. Zatímco ostatní mluví o tom, že se zajímavým elektromobilem přijdou za několik let, Tesla takové vozy už roky prodává - jsou vizuálně atraktivní, velmi rychlé, disponují výjimečnými prvky výbavy a přinejmenším v místech s rozvinutou sítí dobíjecích Superchargerů vcelku rozumně použitelné.
Proč nikdo jiný něco takového neudělá? Kde je průkopnictví Mercedesu, sportovní esprit BMW nebo technický náskok Audi? Všechny tyto firmy se na poli elektromobility absolutně nechytají a když s nějakým elektrickým autem přijdou, vypadá jako Tesla z roku 2010. Jak se to mohlo stát, proč tyto firmy nechaly zajít situaci tak daleko?
Tyto otázky zjevně trápí německého ministra hospodářství Petera Altmaiera. Ten byl hostem galavečera, kde se probírala právě elektromobilita. Konstatoval, že ztráta, jakou mají Němci na Američany, jej velmi trápí a zeptal se veřejně: „Německá auta byla vždy sexy, BMW, Mercedes a dokonce i VW Beetle v 60. letech. Proto by mne opravdu zajímalo pane Zetschi, pane Diessi a pane Krügere, kdy vyrobíte elektromobil, který bude z poloviny tak sexy jako Tesla?“
Tato slova vzbudila velký rozruch, neboť v Německu není kritika mezi ekonomickými lídry na veřejnosti obvyklá. Altmaier tedy musí být kvůli Tesle opravdu zoufalý, když tuto hranici překročil. Zetsche a Diess byli na konferenci přítomni a odmítli v této debatě pokračovat, mlčeli. Šéfové Daimleru a VW Group se vyhnuli i komentování poznámky o „svěžích nápadech“, jež mají německé značky vnést do designu. Harald Krüger z BMW pak měl štěstí, že na akci vůbec nedorazil.
Pro zbylé dva to jistě byla trapná situace, odpovědět panu Altmaierovi ale mohli. Ani pro tyto automobilky jistě není problém vyrobit opravdu sexy elektrické auto s nadmíru přitažlivými parametry, Tesla nevyrábí nic nadpozemského, nic neopakovatelného. Problémem je umět takový vůz nabídnout za akceptovatelnou cenu, která zároveň i vyváží náklady a jeho prodej tedy bude ziskový. Tohle ani Tesla neumí, zdaleka ne. Od svého založení v roce 2003 do dnešních dnů byla zisková jen během několika málo kvartálů a ve svých hospodářských výsledcích aktuálně vykazuje dluh 10,9 miliardy dolarů, tedy asi 248 miliard Kč.
Při objemu produkce, který Tesla za celou tu dobu vykázala (něco přes 300 tisíc aut) jde o obrovskou ztrátu, skoro 1 milion Kč na prodaný vůz. Nic takového si německé značky nemohou dovolit - na rozdíl od Tesly, která se stále prezentuje jako start-up, jehož provoz platí investoři, půjčky a dotace, nikoli vlastní ekonomické výsledky.
Na něco takového mohou ostatní výrobci - nejen ti němečtí - zcela zapomenout. Nemohou tedy na trh skočit rovnou po hlavě, místo toho tento tah pečlivě připravují. Jejich elektromobily tedy dorazí a možná jednoho dne budou tak sexy jako ty od Tesly. Ale jen v momentě, kdy na nich bude možné vydělat. Tou dobou už také žádná Tesla nemusí existovat - jen pojistit její dluhy dnes vzhledem k riziku bankrotu stojí 71 300 dolarů ročně za každý půjčený 1 milion USD. To jsou obrovské peníze...
Německý ministr hospodářství Peter Altmaier se veřejně zeptal šéfů německých automobilek, proč jejich elektromobily nejsou ani z poloviny tak sexy jako ty od Tesly
Přítomní Zetsche a Diess z Daimleru a Volkswagenu neodpověděli, ale mohli - vyrábět sexy auta s obřími ztrátami není zase takový um
Zdroj: FAZ
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 8 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 9 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 11 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
dnes - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry