Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů
18.10.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tradiční trhy s auty nerostou, zejména segment SUV v jejich rámci ale letí vzhůru. Na čí úkor? Budete se divit, ale do značné míry jde o otevřené modely.
Prakticky v testu každého moderního či spíše módního SUV se ptáme, co vůbec stojí za jejich oblibou. Vždyť povětšinou nejde o auta nabízející atraktivní hodnotu za peníze, obvykle je tomu spíše naopak - ve srovnání s konvenční volbou stejné třídy dostanete vůz větší, těžší, v přímce i v zatáčkách pomalejší, méně provozně efektivní, hůře ovladatelný a navíc dražší. Sázíte-li na vnitřní prostor navíc, pak ne, ten tam není. A kdyby někdo doufal v terénní schopnosti (ve které stejně prakticky nikdo nedoufá...), pak je nutné znovu říci ne, ani ty tam nejsou. Proč tedy taková auta někdo kupuje? A když se přeneseme přes všeakceptující frázi „každé zboží má svého kupce”, pak proč takových lidí přibývá?
Odpověď je zdánlivě jednoduchá: tahle auta se někomu líbí a dotyčným se líbí tak moc, že si za všechny ty funkční ztráty ještě rádi připlatí. To pochopitelně lze přijmout jako důvod, ale neříká to celou pravdu. Segment podobných SUV totiž výrazně roste, ačkoli tradiční trhy stagnují a obliba klasických automobilových koncepcí zase tak moc neklesá - největší část koláče ukusují hatchbacky a kombíky nižší střední třídy (Evropa) a sedany střední třídy (USA). Tak kde se berou zákazníci oněch SUV?
Pochopitelně se rekrutují i z výše zmíněných a dalších tříd, se zajímavým a pro rozumného člověka smířlivým vysvětlením ale přišla studie firmy Autofacts. Ta jednak konstatuje, že na zmíněných dvou trzích (tedy Evropy a USA) v posledních letech razantně klesá obliba otevřených vozů. Konkrétně se mezi roky 2007 a 2013 snížil odbyt těchto aut skoro o polovinu z 827 tisíc kusů na 444 tisíc a jejich tržní podíl se zmenšil z 5,4 na 3,3 procenta. To je skutečně masivní pokles a není divu, že automobilky tento segment opouštějí a výrobci skládacích či plátěných střech jako Webasto, Magna a Valmet třou bídu s nouzí. Zajímavější ale je, co si zákazníci těchto aut kupují místo svých kabrioletů.
Zmíněná studie tvrdí, že většina klientů těchto aut v uplynulých letech přešla právě k SUV a crossoverům všeho druhu. Jen oněch 400 tisíc zákazníků by na boom těchto let nestačilo, je to ale pro SUV podstatná vzpruha a pro nás konečně pochopitelné vysvětlení, kde se zákazníci crossoverů také berou. Pokud si totiž někdo kupuje kabriolet, zajímá ho na autě více než jeho jízdní či jiné podobné funkční vlastnosti to, jaký dělá dojem na okolí. A pokud právě takoví lidé přišli na to, že lepší dojem udělají s „něčím velkým”, je celkem srozumitelné, že je stejně jako u kabrioletů primárně nezajímá, jaký bude mít jejich vůz jízdní vlastnosti či spotřebu.
Zřejmě to nevysvětluje, proč jsou populární auta jako Renault Captur či Peugeot 2008, alespoň střípek do mozaiky vysvětlení ovšem zmíněná studie skýtá...
Proč jsou najednou tolik populární vozy jako BMW X6? Studie Autofacts tvrdí, že dokázaly uhranout zákazníky kabrioletů, kteří prostě vyměnili jednu show za jinou. To dává smysl...
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před hodinou - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 2 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 4 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 5 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva