Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník

(video) Nechápu smysl koupě auta, které jako SUV jen vypadá. Pokud si ale 2008 koupit chcete, nenacházím faktický důvod vám to rozmlouvat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník

24.8.2013 | Pavel Janda | 21 příspěvků

(video) Nechápu smysl koupě auta, které jako SUV jen vypadá. Pokud si ale 2008 koupit chcete, nenacházím faktický důvod vám to rozmlouvat.

Jestli jsem něco ze současných automobilových trendů nepochopil, pak je to masové zalíbení publika v autech snažících se spojit několik různých koncepcí v jednu. Pokud by tu šlo o univerzalitu, docela bych tomu rozuměl. Je jistě pěkné mít za jedny peníze auto, se kterým ráno odvezete svých jedenáct dětí do školy, dopoledne si dáte pár rychlých kol na okruhu, odpoledne v něm zbouráte prase a večer s ním vyrazíte s manželkou do opery. A to všechno bez velkých kompromisů. Jenže naplnit podobné cíle se těmto koncepcím nejenže nedaří, ony se o to ani nesnaží.

Můžeme sáhnout skoro po jakémkoli z desítek, možná už stovek crossoverů, které se snaží přechylovat zažité pořádky a obvykle zjistíme, že nejenže nespojují výhody více tříd, ony spíše spojují jejich nevýhody. Pokud zvolím jako objekt lásky třeba mé oblíbené BMW X6, pak jde o mix SUV a kupé. Dobře, takže kupé je sice nepraktický vůz, nabízí ale více vizuální atraktivity, je lehčí, zpravidla má i nižší těžiště, disponuje též vyšší torzní tuhostí a tedy i vyplývajícími funkčními výhodami. Pak tu máme SUV (myslím ta skutečná), což jsou sice velká a těžká auta, která fungují hůře na silnici, nabízí ale více prostoru a schopnost poradit si i s těžším terénem. Tohle jsou jasná plus a minus, něco za něco, spojíme to u X6 v jedno a co nám vyjde? Velké a těžké auto s velmi omezeným vnitřní prostorem, které stahuje kalhoty, už když dalekohledem vidí slovo „brod” napsané na ceduli. Někdo by mohl říci, že alespoň té vizuální atraktivity přibylo, ale já si nemyslím ani to.

Průsečíkem obou množin je téměř bezvýhradně to špatné, nemáte ani pořádné kupé, ani pořádné SUV, máte jen něco hodně zvláštního. Jsem příliš racionální člověk, abych oblibu něčeho takového pochopil a nemusím nutně sahat po tom nejabsurdnějším příkladu. O co lepší je Range Rover Evoque, dvoutunové auto pro dva, nebo Renault Captur, nafouknuté Clio s tříválcem, které už o provozu mimo silnici ani neuvažuje? Asi není náhoda, že většina crossoverů si hraje nebo nějak vychází z SUV, popř. jde o spatlaniny navozující dojem kupé. Jde tu zkrátka o vzhled, velikostí či tvarem, a ani něco takového můj rozum nepřijímá jako významnou hodnotu. Rozhodně ne, pokud je získána výměnou za objektivní ztrátu funkčních předností.

Popište mi jakoukoli vaši faktickou potřebu a nebude potíž ji lépe uspokojit některým aut z klasických koncepcí. Všechny schopnosti BMW X6 zastane pětka s xDrivem, jistě efektivněji a v některých ohledech i lépe - tak dobře se na silnici nebude chovat ani to nejlepší SUV. A pokud chcete velký kufr, je k mání i jako kombi, jen v žádné z verzí nevypadá jako činžák na kolech. Nechci tu obšírně hledat náhradu všech podobných aut, nesporně bych ale našel hned několik klasicky střižených vozů, které by byly s to lépe zastat všechno z toho, co dovede Peugeot 2008.


Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 1 - Test Peugeot 2008 16 VTi 001Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 2 - Test Peugeot 2008 16 VTi 003Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 3 - Test Peugeot 2008 16 VTi 006

Proč to vlastně říkám? Chci jen jasně říci, že všechna taková auta mi nikdy nedávala smysl. Na tom se nic nezměnilo a nedokážu si představit, že bych se někdy podobný vůz koupil. V žádném případě to ale neznamená, že budu komukoli zálibu v nich vyčítat, nebo že je budu automaticky označovat za špatné. Že mi auto nedává smysl z hlediska mého vnímání je věc jedna, jak funguje věc druhá. Zmíněná X6 je u mě opravdu na konci seznamu, přesto jsem kdysi konstatoval a kdykoli bez váhání znovu řeknu, že v ještě nesmyslnější verzi X6 M je nejlepším autem svého druhu. Sice podivného druhu, ale i tak. A rovnou mohu dodat, že také Peugeot 2008 mě pozitivně překvapil tím, jak se projevuje, navzdory tomu, že vypadá jako SUV, ale svými reálnými „crossovými” schopnostmi končí u přejíždění obrubníků v centru města. Jaký tedy je? Pojďme se na to mrknout, bez předsudků.

Větší, než si myslíte

Pokud přijde řeč na malý crossover, který je postavený na základech malého Peugeotu 208, k jehož názvu přidává nulu, tedy nic, asi vás nenapadne nic jiného, než že půjde o malý vůz. Úvaha je to logická, ale nesprávná - 2008 je totiž docela velkým autem, rozhodně větším, než jakým se jeví být z oficiálních fotek.

Když jsem 2008 prve hledal na parkovišti Peugeotu plném nejrůznějších modelů značky, můj zrak se stále přirozeně stáčel kamsi do řady zaparkovaných dvěstěosmiček, mezi nimiž se pokoušel uzřít něco, co bude trochu vystrkovat růžky. Jenže skutečná dvatisíceosmička stála úplně jinde a spíše zapadala do řady o třídu větších aut jako je model 3008. Rozměrově sice až tak velká není, na pohled by vás ale nenapadalo dávat tomuto modelu přívlastek „mini” nebo „malý”, jak se obvykle traduje. Pokud jsem tedy v úvodu řekl, že jednou z tradičních vlastností podobných falešných SUV je udělat dojem na pohled, a to nejlépe svou velikostí, pak to 2008 zvládá na jedničku - tohle je rázem kus auta.

Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 4 - Test Peugeot 2008 16 VTi 011Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 5 - Test Peugeot 2008 16 VTi 012Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 6 - Test Peugeot 2008 16 VTi 013

Co design? Nevím, je to pěkné auto? Považte sami, za sebe bych řekl, že mi přinejmenším nepřijde být ošklivé, což je stav, do kterého se ne každému z Peugeotů posledních let podařilo dospět. Předek je jakožto obraz „vyvýšené” 208 snad i vcelku líbivý, třebaže si nejsem jist, zda výkusy v hlavních světlometech v tomto případě něčemu pomáhají. Vlastně si vůbec nejsem jist, jestli jakýkoli výkus na celém autě něčemu pomáhá, je jich totiž všude možně docela hodně.

V náznaku jsou vykousnuté i přední mlhovky, neskrývaně vykousnutý je jakýsi patvar do předního bočního skla poblíž sloupků A, pak je tu rozkousaná hrana střechy s náznakem zvýšení v oblasti zadních sedadel (samozřejmě falešným, samotnou střechu povětšinou nezvyšujícím) a zcela jednoznačně ohryzané koncové světlomety. Ty jako by celé chtěly zasahovat až do boků karoserie, jenže ouha, přišly zuby a půlka byla fuč. Samozřejmě chápu, že se designéři snažili jinak nutně krabicovitému autu dodat nějaký nápad a snad i uspěli, jen místy je těchto očividných kudrlinek po mém soudu příliš.

Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 7 - Test Peugeot 2008 16 VTi 017Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 8 - Test Peugeot 2008 16 VTi 015Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 9 - Test Peugeot 2008 16 VTi 019

Jakožto správné falešné SUV musí 2008 vypadat nejen velké, musí vytvářet i náležitě „terénní dojem”, aby dalo okolí najevo, že majitel sice žije ve městě a obvykle se pohybuje na silnici mezi předměstím a Intersparem, nicméně v duši je to vlastně hotový cowboy. O to se zde, krom základního stavu karoserie, starají oba nárazníky s náznakem zakrytování spodní části vozu. Je pochopitelně falešné a končí dříve než začne, jedno mu ale musí přiznat - je to plech, skutečně železný, i když tenounký. Čekal jsem plast.

Ta trocha sarkasmu na předchozích řádkách vám asi neunikla, ale přes obvyklou přetvářku, faleš a některé kýčovité prvky jsem neměl pocit, že by to 2008 v těchto směrech přeháněla a její vzhled mě neurážel. Myslím, že tohle auto se vesměs bude líbit.

Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 10 - Test Peugeot 2008 16 VTi 046Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 11 - Test Peugeot 2008 16 VTi 044Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 12 - Test Peugeot 2008 16 VTi 063

Diskuze 21 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama