Situace už zašla tak daleko, že dnes ani 24palcová kola nevypadají nepatřičně

Posun v designu a konstrukci aut je za poslední asi dvě dekády tak razantní, že obrovské disky kol kdysi jen z legrace montované na absurdně upravené vozy dnes na sériovém modelu nepůsobí nepatřičně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Situace už zašla tak daleko, že dnes ani 24palcová kola nevypadají nepatřičně

9.1.2020 | Mirek Mazal

Situace už zašla tak daleko, že dnes ani 24palcová kola nevypadají nepatřičně

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Posun v designu a konstrukci aut je za poslední asi dvě dekády tak razantní, že obrovské disky kol kdysi jen z legrace montované na absurdně upravené vozy dnes na sériovém modelu nepůsobí nepatřičně.


Atraktivní disky zkrášlují vzhled automobilu přesně podle známého rčení „kola dělají auto”. A čím větší jsou, tím lépe, míní někteří. Zlidovělá rčení letos zdánlivě narazila na své maximum, když Audi RS Q8 dostalo z výroby vůbec největší sériově vyráběné ráfky. Němci volitelně dodávají až 23palcové loukotě, což šéfdesignér značky Marc Lichte označil za limit kompromisu mezi užitečností a výjimečným vzhledem. Větším diskům brání například nedostatek prostoru v blatnících a vysoká cena širokých gum.

Větší kola by ale nutně nemusela působit komicky, o to se postaral posun v designu i konstrukci aut posledních dekád. Zejména snahy o maximální pasivní bezpečnost a torzní tuhost vedou k vítězství „ocele nad sklem” a auta tak stále více připomínají tanky. Zejména obrovské boční plochy karoserie po velkých discích doslova volají, a tak dnes ještě nedávno relativně velké „šestnáctky” nejsou ani snesitelným standardem.

Kam až situace zašla, nyní ukazuje tuningová firma Prior Design, která ignoruje i obavy šéfdesignéra Audi a dala za vznikům ráfkům o rozměru 24 palců. Úpravce použil blízkého sourozence Audi RS Q8 a na Lamborghini Urus navěsil kromě gigantických kol i vcelku decentní bodykit.

Člověk by čekal italskou obludu s komickými koly, ale opak je pravdou, tohle auto vypadá vlastně docela normálně. Samozřejmě nevzniklo nic obyčejného, ovšem rozšířené italské SUV pohltilo kdysi kolotočářské ráfky bez nejmenších problémů, a ještě okolo vzorku zůstalo místo na tlumení či elektronickou úpravu světlé výšky podvozku. Doba troufalých experimentů automobilového průmyslu zašla tak daleko, že ani autobusové obutí velikosti 23 či 24 palců není faux pas kategorie osobních vozů, ať už se vám to líbí nebo ne.

Přiostřený Urus tak může naplno ukázat obrovské fosforeskující třmeny karbon-keramické soustavy brzd, možná půjde mechanikům měnit sjeté desky bez nutnosti demontáže černě lakovaných disků. Majitel vozu Robert Geiss dopřál vozu nové pružení firmy H&R, přitom výkon V8 zůstal sériový.


Situace už zašla tak daleko, že dnes ani 24palcová kola nevypadají nepatřičně - 1 - Lamborghini Urus od Prior Design foto 01Situace už zašla tak daleko, že dnes ani 24palcová kola nevypadají nepatřičně - 2 - Lamborghini Urus od Prior Design foto 02Situace už zašla tak daleko, že dnes ani 24palcová kola nevypadají nepatřičně - 3 - Lamborghini Urus od Prior Design foto 03Situace už zašla tak daleko, že dnes ani 24palcová kola nevypadají nepatřičně - 4 - Lamborghini Urus od Prior Design foto 04Situace už zašla tak daleko, že dnes ani 24palcová kola nevypadají nepatřičně - 5 - Lamborghini Urus od Prior Design foto 05Situace už zašla tak daleko, že dnes ani 24palcová kola nevypadají nepatřičně - 6 - Lamborghini Urus od Prior Design foto 06Situace už zašla tak daleko, že dnes ani 24palcová kola nevypadají nepatřičně - 7 - Lamborghini Urus od Prior Design foto 07Situace už zašla tak daleko, že dnes ani 24palcová kola nevypadají nepatřičně - 8 - Lamborghini Urus od Prior Design foto 08Situace už zašla tak daleko, že dnes ani 24palcová kola nevypadají nepatřičně - 9 - Lamborghini Urus od Prior Design foto 09
Německý podnikatel si nechal upravit Lamborghini Urus, teď bude nucen řešit obutí o rozměru 285/30 a 335/30 R24

Zdroj: Motor 1

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.