Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Smutný přehled aut, která brzy zmizí ze světa. Tato skončí bez nástupce
24.6.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Automobilky chrlí na trh stále více nových modelů, jen tímto směrem se ale jejich nabídka nemění. Občas z ní také nějaký vůz zmizí a tato devítka je plná žhavých kandidátů.
Existenci modelu na trhu mohou ovlivnit jen dva faktory. Prvním je povinné splnění všech zákonných požadavků týkajících se bezpečnosti či znečišťování životního prostředí. Druhým je rozhodnutí automobilky odvíjející se od její prodejní strategie. Dva základní činitele jsou vzájemně propojené a vynucují si skupinu nechtěných modelů, které končí bez nástupce nebo jen uvolňují výrobní prostory nástupci nepřímému.
Následující soupis automobilů patří mezi vozy, které byly či mají být něčím takovým postižené. Obvykle o ně není velký zájem a v nabídce značky či koncernu se bijí s jinými, lépe přijatými vozy. Jejich pořadí je zvoleno podle abecedy prvního písmena názvu automobilky a nereflektuje tedy dobu, kdy mají z trhu odejít. Nakonec, možná už víte, že nejdříve z nabídky zmizí vůz s pořadovým číslem 7...
1. Audi R8
Nedá se říci, že by R8 byla na trhu neúspěšná, to spíše naopak. Například v Evropě bylo loni prodáno 1 366 exemplářů, zatímco technicky téměř totožného Lamborghini Huracán se prodalo 661 kusů. Jenže to je právě to - R8 a Huracán si lezou do zelí a koncern VW podle všeho došel k závěru, že lepší bude nechat dýchat jen prestižnější a tedy dražší model.
Šéf vývoje Audi Peter Mertens už řekl, že automobilka třetí generaci R8 nechystá a snad jen náhlá rošáda ve vedení firmy (ke které zřejmě nevyhnutelně dojde, dosavadní ředitel Audi je ve vazbě) by mohla přístup čtyř kruhů nebo mateřského koncernu změnit. Vynikající supersport pro každý den bude něčím nahrazen, ale nízké kupé na základech Lamborghini to už nebude.
2. Audi TT Roadster/A5 Cabriolet
Zájem o otevřená auta je v posledních letech stále menší a dva podobné modely v nabídce jedné značky jsou pro Audi příliš velký luxus. Jsou i příklad kanibalismu, se kterým v Ingolstadtu hodlají zatočit - vyvíjí novou A4 Cabriolet, která má přijít na trh jak místo TT Roadster, tak A5 Cabriolet. Prodeje těchto dvou doplňků image od roku 2011 trvale klesají, proto se rozhodnutí vedení firmy nelze divit. Nadcházející otevřená A4 by měla být cenově výhodnější i praktičtější, proto by se zákazníci mohli hrnout ve větším počtu.
3. BMW řady 3 Gran Turismo
Ve dnešním světě BMW daném křížením tvarů, rozměrů, uspořádání a v konečném důsledku i názvů se ztrácí i nejvěrnější fanoušek radosti z jízdy. Vypadá to, že zmateni jsou i potenciální kupci, kteří přehlížejí mutanta mezi klasickým sedanem střední třídy a kombíkem. Řadu 3 ve verzi liftback alias GT mnoho lidí nechce, v další generaci trojky už tedy dorazit nemá.
4. Ford Mondeo
Vrchol zažilo Mondeo v roce 1997 krátce po představení faceliftu úplně první generace. Povedenou verzi jen v Evropě objednalo 322 716 budoucích majitelů. Lépe už nikdy nebylo, od té doby padalo na dno a teď je mu vážně blízko - loňských 56 173 prodaných vozů je tragický výsledek, konkurenční Passat je pořád 200tisícové mety. Mondeo je navíc přibližně totéž, co americký Ford Fusion, který na trhu už oficiálně jen dožije - Mondeo neodvratně čeká totéž.
5. Mercedes-Benz SLC
Malý roadster s nebem nad hlavou mohl být poháněn i osmiválcem, dokud nezasáhly tlaky EU. Emisní diktatura předpověděla úplný konec, o kterém se špitá v kuloárech. SLC nevydělává dost peněz na to, aby mohlo zabírat místo na výrobní lince. O nástupci zatím nebyla řeč, odborníci odhadují ukončení výroby maximálně do dvou let.
6. Opel Ampera-e
Evropská verze Chevroletu Bolt s elektrickým pohonem měla redefinovat elektromobilitu, hlásil šéf Opelu Karl-Thomas Neumann při prvním odhalení. Ceny v Česku startovaly okolo 850 tisíc korun, což nebylo málo. Konzervativní občané nejen České republiky neprojevili dostatečný zájem, ale to by nutně nevadilo - Opel od té doby opustil křídla koncernu GM, který Chevrolet Bolt vyvinul a lze očekávat, že v nabídce dnešního Opelu pouze dožije do chvíle domluvené mezi GM a novými majiteli z koncernu PSA.
7. Toyota Avensis
Sedan vyráběný nepřetržitě jednadvacet let definitivně vyčerpal všechny své triky. Čísla jsou nekompromisní, například rok 2015 znamenal čtvrtinový zájem proti roku 2004, loni chtělo Avensis v Evropě pouhých 25 319 lidí. Konec už je naplánován - Avensis opustí nabídku Toyoty začátkem roku 2019, náplast ale přijde. Doposavad jen mimo Evropu prodávaná Toyota Camry, tedy o něco větší sedan, zkusí okouzlit starý kontinent hybridním pohonem s 2,5litrovým atmosférickým benzinem.
8. Škoda Citigo
Citigo nikdy nebylo tou pravou škodovkou, vzniklo jako jedna z částí koncernového trojlístku s minimálními odlišnostmi od VW up! a Seatu Mii. Zatímco up! si vede celkem slušně (loni v Evropě přes 100 tisíc aut), Citigo je na tom o poznání hůře (35 tisíc aut) a na tradičních trzích škodovky spíše paběrkuje. Je tak už naplánováno, že skončí a nabídka Škody zamíří blíže k upřednostnění sportovně užitkových modelů. Setkáváme se s tím stále častěji a Citigo je resp. bude jedním z postižených. Dáváme mu rok, maximálně dva...
9. Volkswagen Beetle
Brouk vzdálený svému milému předchůdci se vytratil z hledáčku zákazníků a paběrkuje v Evropě i za oceánem. Jako New Beetle, tedy v první novodobé generaci, mohl počítat alespoň se šestimístnými prodeji, loni v Evropě i USA dohromady oslovil jen 37 tisíc kupujících. To je mizérie a náhradník není vidět na testovacích polygonech - konečná se zdá být jistotou.
Inspirace: Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před hodinou - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito