Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Další automobilky chtějí zcela obejít dealery, auta začínají prodávat bez nich
4.1.2019 | Petr Prokopec
Dosavadní model prodeje aut stále méně vyhovuje automobilkám i jejich zákazníkům a vše spěje jediným směrem - k postupné eliminaci dealerů. Chybět budou zřejmě málokomu.
Kamenné obchody se stále více stávají přežitkem. Patrné je to i v Česku, kde bylo jen během prvního pololetí roku 2018 online utraceno 51,5 miliardy korun, tedy o 11 procent více než předloni. A vánoční šílenství, jež odstartovalo počátkem října a skončilo 23. prosincem, bylo ještě extrémnější - jen za několik málo týdnů Češi na internetu utratili dalších 45 miliard korun, tedy o sedm více než o rok dříve.
Jak je tedy patrné, zájem o online nákupy narůstá. Nejde samozřejmě jen o lokální růst, nýbrž o globální záležitost. Ostatně i díky tomu se Jeff Bezos, majitel Amazonu, stal rychle nejbohatším člověkem na světě, jen meziroční nárůst jeho majetku odpovídá veškerým aktivům Elona Muska. Snadno si tedy může dovolit financovat bláznivé nápady Jeremyho Clarksona, Richarda Hammonda a Jamese Maye.
Změn v nákupních trendech si nepřekvapivě všimli již i výrobci automobilů, prozatím však jediný, kdo naplno nastoupil do tohoto vlaku, je Tesla. Ta sice disponuje specializovanými butiky, v nich si ovšem vůz nezřídka koupit nemůžete. Ve Státech jsou dealeři často chráněni zákony, které automobilkám zakazují přímý kontakt se zákazníkem. Online prodej je však něčím zcela jiným - personál v buticích vám tak jen poslouží radami, zbytek již zvládnete sami přes počítač či dokonce telefon.
Důvod, proč se Tesla rozhodla jít tímto směrem, zcela jasně vyplynul ze srovnání značky s BMW - dealerům může ulpět za prsty větší část zisku než výrobci. Stále více automobilek v Evropě, mj. Ford, Hyundai a Volkswagen tak začíná s přesunem části prodejů na internet. V prvé fázi by mělo jít o zhruba 10 procent, s ohledem na zákaznické trendy lze ale očekávat poměrně rychlou změnu a růst. Dáno je to i tím, že na jízdní vlastnosti moderních aut je kladen stále menší důraz. Daleko více lidi zajímá vzhled či konektivita. Obojí přitom mohou prozkoumat online, díky stále pokročilejším aplikacím.
Jak jsme již zmínili, ve Státech se změny tak rychle neodehrají. Nicméně na druhou stranu skutečný přerod již začal, neboť třeba BMW, Cadillac či Porsche nabízejí různé předplatitelské programy. V jejich rámci se sice nikdy nestanete majitelem konkrétního vozu, nicméně na straně druhé můžete s jedním modelem jezdit třeba v úterý, s druhým od lednové středy do březnového čtvrtka, se třetím během léta a se čtvrtým v zimě.
Realizace veškerých těchto předplatitelských programů probíhá online, z dealerství se tak stávají pouze předávací a servisní místa. Pokud si navíc uvědomíme, že již zmíněné moderní aplikace umožní i vyzvednutí vašeho vozu servisním technikem, stejně jako jeho navrácení, bez přímého fyzického kontaktu, neboť existují elektronické klíče a omezení možností využití vozu konkrétním uživatelem, zákazníci skutečně přestávají mít o kamenné showroomy zájem.
Ještě více je tento trend v USA patrný u ojetých vozidel, jejich prodej již legislativou tolik omezen není. Ochrana spotřebitelů je přitom na mnohem lepší úrovni, než je tomu v Evropě, jak ostatně dosvědčil nedávný případ Hamida Adeliho. Ten si u dealera Mercedesu v Arkansasu koupil ojeté Ferrari F430, aniž by jej viděl. Stačilo mu prohlášení prodávajícího, že vůz nechal zkontrolovat u dealera a že je v pořádku.
Realitou byl pravý opak, načež se Adeli obrátil na soud, jenž mu mimo jiné přiřkl i kompenzaci ve výši 130 milionů korun. Dá se tedy předpokládat, že prodávající si již podobný podfuk nikdy nedovolí, stejně jako tu máme precedens pro ostatní. Na něco takového bohužel prozatím můžeme v Evropě zapomenout, i tady lze ale do budoucna očekávat stále větší tlak na férové jednání prodejců s tím, jak zájem o nákup na dálku bude narůstat.
S čím lze tedy výhledově počítat? V nejbližší době nás čeká souboj výrobců s dealery, který může mít jen jednoho vítěze. Automobilky mají v rukou všechny trumfy a pokud nabídnou vůz přímo za výhodnějších podmínek, málokdo bude trvat na tradičních prodejních kanálech. Vyplatí se to výrobcům, vyplatí se to zákazníkům a dealeři? Ti budou minimálně v případě samotného prodeje chybět málokomu...
Stále více výrobců zmiňuje hlavně v Evropě prodej aut online. Bez dealerů se chce obejít Volkswagen...
Zdroj: Wall Street Journal
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Bizár dne: Ojeté Porsche Taycan koupíte po obří ztrátě hodnoty levněji než Audi e-tron GT, které z něj vzešlo
9.4.2024 - Audi se začíná loučit s další ze svých legend, model S3 dostal zřejmě poslední inovace před smrtí
9.4.2024 - BMW smutně hází přes palubu další tradiční prvek, nová M5 nedostane žádné „řazení”
9.4.2024 - VW konečně našel zemi, ve které skóruje s elektromobily. Je tragikomické, že jde o Rusko
9.4.2024 - Elektrické Mercedesy dostanou směšná nová jména, ukazují, jak moc se hra otočila
10.4.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 15:54 - pavproch
- BMW Divize 05.08. 15:50 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.08. 15:08 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 05.08. 14:52 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 05.08. 14:44 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.08. 14:20 - řidičBOB
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.08. 08:28 - code
- Policejní kontroly a měření 05.08. 06:50 - řidičBOB