Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tato tlačítka chtějí Němci v autech zakázat. Mohou docílit opaku toho, po čem touží
4.11.2018 | Mirek Mazal
Dnes jsou legální a používá je stále více automobilek k potěše svých zákazníků. Němci je ale chtějí zvláštním předpisem zakázat.
Němci mají rádi pořádek na silnicích, to se ví i díky energickému potírání kontroverzních úprav automobilů z posledních let. Speciální jednotky policie určené pro boj proti tzv. automobilovým pozérům pořádají hony na řidiče, kteří se pokoušejí výrazněji vystoupit z davu. V zemi proslulé častými úpravami běžných modelů aut je to docela tíživá atmosféra.
Nic ji neulehčuje sárský ministr životního prostředí Reinhold Jost nominovaný Sociálnědemokratickou stranou Německa. Levicový politik podporovaný kolegy ze Strany zelených boj vyhlásil klapkám ve výfucích osobních aut, třebaže jde o stále běžnější řešení instalované samotnými výrobci. Logicky tedy nepostrádá veškerou potřebnou homologací pro běžný provoz a musí plnit relativně přísné (přísnější než v USA) hlukové limity platné v Evropě. Něco takového ale Jostovi nestačí.
Ministr proto ohlásil záměr představit „plán ochrany proti hluku motoru”, jak svůj program nazývá, na setkání ministrů životního prostředí evropských zemí, které se odehraje 7. listopadu. Nezajímá jej, že auta s těmito klapkami plní veškeré platné normy, ony klapky chce zakázat jako takové, ať už úroveň hluku posouvají na jakoukoli úroveň.
Podle Josta jsou systémy výfukových klapek „zdrojem zbytečného dopravního hluku” a dle jeho přesvědčení už nyní porušují paragraf 30 německého silničního zákona, který stanoví, že „při používání vozidla je zakázáno generovat nepotřebný hluk a eliminovatelné emise”. Protože ale s jeho vnímáním tohoto paragrafu právníci nesouhlasí, chce klapky zakázat zvláštním předpisem. A nejde mu jen o Německo, rád by takové ustanovení dostal učinil závazným v celé Evropě.
Experti v tomto oboru na jeho iniciativu reagují na jednu stranu tím, že samotné schválení vozu pro provoz a tedy plnění hlukových limitů nemusí nutně znamenat, že je v praxi nikdy nepřekračuje. Měření hluku probíhá podobně jako měření spotřeby - v nereálném cyklu, kdy se vozy pohybují nanejvýš rychlostmi 80 km/h při nízké zátěži. Auta tedy reálně mohou být i hlučnější, jenže to platí obecně, nikoli je v případě klapek. Proto odborníci varují, že Jostova iniciativa může mít i úplně opačný důsledek.
Pokud budou samotné klapky zakázány, výfuky jich pochopitelně pozbudou, jak předem přiznává i zástupce Porsche. Tatáž automobilka ale dodává: „Jakožto pro výrobce sportovních aut je pro nás důležité, abychom i do budoucna udrželi tyto emotivní funkce aut,” což ve výsledku bude znamenat jediné - výfuky nebudou mít dva zvukové projevy, ale jen jeden, ovšem ne nutně ten tišší.
Hlukové limity platné v Evropě jsou dány pravidly Organizace spojených národů, které sárský ministr jen obtížně změní. A přes výše zmíněné se do nich i auta s otevřenými klapkami výfuků obvykle vejdou. Ony klapky tedy není nezbytně nutné brát jako to, co výfuky činí hlučnějšími, lze je chápat i jako systém, který projev výfuků utišuje. Ministrova snaha tedy může vést k úplnému opaku toho, čeho se snaží docílit - klapky zmizí a hluku na silnicích stejně přibude, protože výfuky budou naladěny tak, aby byly zvučnější pořád, ne jen tehdy, když je řidič přepne do zvláštního módu...
Německý ministr životního prostředí Reinhold Jost chce s podporou zelených utišit výfuky aut. Nechápe ovšem, že dnes v podstatě utišené jsou a ony klapky jim vrátí jen přirozený projev, který pro zavedení jeho omezení mohou mít trvale
Zdroj: Welt
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 8 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 10 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 11 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
dnes - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry