Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Taxikáři v New Yorku páchají sebevraždy ve velkém. Životy jim ničí to, co je mělo chránit
1.6.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Kdo by čekal, že jezdit taxíkem je relativně pohodová práce, na kterou se nanejvýš můžete vykašlat a jít dělat něco jiného, mýlil by se. V New Yorku to chodí úplně jinak.
Popáté za posledních pět měsíců americká média informují o sebevraždě taxikáře. Šestapadesátiletý Yu Mein Chow z Queensu byl nalezen mrtvý v East River. Sebevražda podle všeho úzce souvisí s poplatkem 700 000 dolarů (15,5 milionu Kč), který musel zaplatit za licenci umožňující provozovat taxi ve městě. Muž, jako už několik lidí před ním, zjistil, že za nastalých okolností nedokáže pracovat dostatečným tempem, aby si byl schopen vydělat alespoň na splátky licence. A neschopnost řešit finanční problémy jej přivedla až k tomu nejextrémnějšímu řešení.
Americká sledují vývoj sebevražd souvisejících s udělováním drahých povolenek už delší dobu. Licence měly za úkol regulovat počet taxikářů ve městě a tím jejich držitelům ulehčit život. Zdálo se být jistou investicí koupit extrémně drahou licenci a zavázat se k jejímu splácení, jenže pak přišly služby typu Uber. Čímsi jako taxikářem se rázem může stát prakticky každý, bez jakéhokoli poplatku. A to, co mělo „oficiální taxikáře” chránit, jim rázem láme vaz - jisté nemají nic a platit musí jako mourovatí.
Řidiči už mnohokrát požádali o řešení neuspokojivé situace, ale žádného opatření se nedočkali. Jen od konce roku 2017 se jich zabilo pět. Jeden ze zoufalých sebevrahů se dokonce zastřelil přímo na radnici, aby na neudržitelný stav upozornil širokou veřenost. Ani to ale nestačilo, absurdní situace trvá dál.
Taxikáři tak dělají, co mohou, aby přežili. Nezřídka se střídají na jednom vozidle v permanentním zápřahu, aby dokázali vydělat dostatek peněz na povolenku, a také na živobytí. Práce nezřídka trvá 12 až 14 hodin denně pro jednoho, přesto často ani maximální nasazení nestačí na obživu. Skutečný důvod sebevražd se nikdy nikdo nedozví, ale profesní sdružení taxikářů se shoduje na tom, že právě vysoké fixní náklady a spousta neregulované konkurence je hlavní příčinou neřešitelných životních situací.
V minulosti usiloval kandidát na starostu Bill de Blasio o omezení spolujízdy, ale před třemi lety nedostal dostatek hlasů, aby mohl své činy aktivně prosadit. Služby jako Uber a spol. jsou u Newyorčanů populární, pochopitelně - nabízí v podstatě totéž, co taxi, ale za nižší ceny. Teprve rostoucí počet mrtvých taxikářů znovu vyvolalodiskusi nad celou záležitostí. Jediné udržitelné řešení je jasné - odstranit dávno neúčinnou regulaci a nepotápět jedny taxikáře ohromnými poplatky za licenci vedle jiných, kteří nic platit nemusí. Nezdá se ale, že by se k něčemu takovému v New Yorku schylovalo...
Vysoké poplatky za licenci provozovat taxi diskvalifikují konkurenceschopnost taxikářů. Proti jiným nemají šanci a vydělávají málo peněz. Řešením je smrt
Zdroj: NY Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 2 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 3 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 5 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 6 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 8 hodinami