Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tento nadšenec si doma postavil vlastní auto. Aby si splnil dětský sen
25.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Není vysloveně krásné a v útrobách má „jen” čtyřválec a pohon zadních kol, vzniklo ale kompletně na koleně. Je to splněný sen z dětství.
Když si stavíte vlastní auto v Británii, není to nic moc divného, protože tam je malých automobilek třináct do tuctu. V kontinentální Evropě to je neobvyklé o trochu víc, ale pořád většinou není problém sehnat cokoliv. Jihoafrická republika ovšem nepatří k zemím, odkud bychom byli zvyklí slýchat o stavbách aut jiných než nám dobře známých značek.
Může to být proto, že zprávy z tohoto kousku země nebývají pro ČR příliš podstatné, nejde-li zrovna o soud Radovana Krejčíře, polemiku nad médii ale dnes nechme stranou. Chceme vám ukázat prozatím bezejmenný sporťák Mosese Ngobeniho, jihoafrického elektrického inženýra. Zepředu může připomenout Audi TT, zezadu naopak křížence Corvette a Nissanu GT-R a všechno to má dobré důvody. Tohle auto si Ngobeni postavil úplně sám, třebaže přitom využil hromadu dílů z ostatních aut. Jestli boční výsuvná křidélka pocházejí ze slavného bílého Peugeotu z tetralogie Taxi, či jestli jím byla aspoň inspirována, netušíme.
Chevrolet Corvette v různých generacích mu byl velkou inspirací a od malička měl sen postavit si vlastní auto, až vyroste. Projekt tohoto červeného sporťáku se začal psát už v roce 1994, kdy Ngobenimu bylo 19 let a studoval elektrotechniku - to začal kreslit první náčrty. Vůz byl dokončen nedávno a svět se o něm dozvěděl, když byl převážen k vyražení výrobního čísla a k homologaci.
Řidič náklaďáku vůz vyfotil a sdílel na Facebooku - a sklidil ohromný úspěch. Ngobeni říká, že do hodiny mu volalo několik novinářů, že by měli zájem o fotky vozu a interview s jeho stavitelem. Všechny ale odmítl, protože vůz tehdy ještě nebyl dokončen. A Ngobeni nechtěl riskovat, že by někdo závistivý zatahal za nitky a znemožnil autu registraci.
Jak jsme naznačili i výše, tenhle vůz je postavený doma v garáži, která není ani nijak dokonale vybavená. Karoserie i prostorový rám, který je základem vozu, byly vyrobeny ručně. Vlastní motor ovšem Ngobeni nevyvíjel, je tu devatenáctistovka z BMW 318is z roku 1998. Jeho 138 koní prý stačí tomuhle autu na 250 km/h, ovšem to by mohla být teoretická hodnota, i kdyby byl Ngobeniho vůz nízký jak pekáč na buchty.
Boční okna i s rámy pocházejí z M3 E46, malá zadní okénka ze staré Mazdy 323, čelní okno je z Volkswagenu Caddy. Přední světla, hlavní důvod, proč tohle auto připomíná Audi TT, pochází - jistě jste to uhádli - z Audi TT. A ta zadní jsou skutečně z Nissanu GT-R. Právě světla patřila k tomu nejdražšímu, co bylo potřeba koupit - ta zadní stála v přepočtu okolo 31 tisíc korun a ta přední měla podobnou cenu. Celkem ale Ngobeni utratil asi 240 tisíc randů, tj. zhruba 414 tisíc korun.
Vůz jezdí na 18" kolech, pohon zadních kol je samozřejmostí, a v kabině, kterou si Ngobeni také navrhl sám, vidíme airbagy a také velký displej, jak je běžné u sériových vozů. Co ale zas tak běžné není, je dálkový start pomocí mobilu. Ngobeni si navrhl i tenhle systém a ukazuje ho na videu níže. Odhadujeme, že o řízení motoru se stará elektronika z původní 318is, která byla pořízena jako celek právě kvůli motoru a převodovce. Dálkový start mobilem je ale pozoruhodný v každém případě.
Jak na tom bude tohle auto s pasivní bezpečností, nemáme nejmenší tušení. To stejné platí o jízdních vlastnostech. A po stránce vzhledu... vidíte sami. Jenže je to pořád auto, které si navrhl a postavil člověk bez předchozích zkušeností se stavbou aut. A udělal to doma, ve vlastní garáži, a v takovém koutě světa, který člověka ve spojení se sportovními auty jako první rozhodně nenapadne. A za to mu patří klobouk dolů. Američané říkávají s úctou „built, not bought”, tedy „postavené, nikoli koupené”. Podobnou frázi u nás asi nemáme, ale mohli bychom ji zavést. Koupit si nové auto totiž umí každý, s nadšením ho postavit vlastníma rukama... Na to musí být člověk benzinovou palicí tělem i duší.



Vůz skutečně vznikal rukama tohoto člověka, od nápadu po realizaci. Možná i proto autor trochu přehání o jeho dynamice









Fešák na kolech to zrovna není, ale...



Vůz má i interiér a zavazadlový prostor
Zdroj: Sowetan Live
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
před hodinou
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
včera
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
Nejčtenější články
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
20.11.2025
Renault ukázal nový Trafic. Dal mu ohromující design, všechno ostatní jej ale odsuzuje do role propadáku
20.11.2025
Stellantis zvlčil. Po výměně šéfa se z „elektrohujera” stal otevřený odpůrce zákazu spalovacích aut, jde proti EU
20.11.2025
Nové Porsche Cayenne je dokonalý „nicburger”. Nepřichází s jedinou skutečnou předností, firmu může poslat do kolen
20.11.2025
Dealeři aut se znovu vrací k taktice z 90. let, aby prodali víc aut. Je to úplný opak toho, co dosud chtěly automobilky
20.11.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.19. 09:51 - Zajda
- BMW Divize 12.19. 08:46 - Vrooom
- Škoda Auto obecně 12.18. 20:26 - tommas
- IT poradna 12.18. 15:55 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 15:11 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.18. 14:47 - řidičBOB
- Rychlodotazy 12.18. 11:31 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.17. 23:01 - petr_riha
