Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Test ukázal, jak moc elektromobilům zkracuje dojezd letošní zima. A to je pořád teplo
17.2.2019 | Petr Prokopec
Nejsou to jen pocity majitelů. Test ověřil, že stačí, aby teplota klesla na -7 stupňů Celsia, a dojezd elektrických aut klesá o 41 procent. Tohle není budoucnost, po které bychom toužili.
Po letní vlně veder nastaly na severní polokouli třeskuté mrazy. Ani jeden z těchto extrémních výkyvů nevyhovuje majitelům elektromobilů, kteří musí počítat s nemalými komplikacemi. Jak přílišné vedro, tak velký mráz vyžadují daleko intenzivnější chlazení resp. vyhřívání akumulátorů a také výraznější využití klimatizace či topení, které musí z kabiny udělat alespoň trochu přijatelné místo k pobytu. Obojí ovšem vede k daleko větší konzumaci energie, což samozřejmě vede ke snižování dojezdu.
Měly by tedy s příchodem mrazů být elektromobily raději rovnou odstaveny do garáže, aby následně nepůsobily komplikace v dopravě? Pohled do Ruska by něco takového mohl naznačit, Jason Hughes z americké Severní Karolíny je ale poněkud konstruktivnějšího názoru. Dle něj majitelé pouze musí daleko více plánovat, přičemž jejich kalkulace mohou být značně variabilní. Nezáleží totiž jen, jak daleko míří, ale zda cesta probíhá za odlišných teplotních podmínek či jaké počasí je v cílové destinaci.
„Je to rozhodně problém. Pokud jedete někam, kde je chladno, budete potřebovat o poznání více energie,“ říká Hughes. Stoprocentně ví, o čem mluví, neboť je majitelem hned čtyř Tesel. Kromě toho vlastní firmu, která se věnuje demontáži elektromobilů kalifornské značky a prodejem některých dále použitelných dílů. Když s Modelem 3 před pár dny absolvoval obvyklou cestu z práce domů, všiml si, že při teplotě -7 stupňů Celsia potřeboval skoro dvakrát tolik energie než za normálních teplot.
Dá se jeho zkusenost zevšeobecnit? Americká automobilová asociace AAA tvrdí, že ano. Právě ta otestovala pět různých elektromobilů (BMW i3, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S 75D a Volkswagen e-Golf), které zavřela do laboratoře s regulovanou teplotou. Posléze pak srovnávala, jak se liší dojezd, když se vozy musí vypořádat s -7 stupni Celsia, respektive se +24 a +35°C.
Teplota 24 stupňů byla vzata za standard, při jejím navýšení na 35 stupňů Celsia již dojezd začal klesat, a to o 4 procenta při vypnuté klimatizaci a o podstatnějších 17 stupňů po její aktivaci. Ještě větší zhoršení však přišlo po ochlazení na oněch -7 stupňů, při vypnutém vyhřívání kabiny dojezd klesl o 12 procent a při zapnutém dokonce o 41 procent. Tato teplota přitom aktuálně bývá často i několikanásobně překonána, což dojezd snižuje ještě více.
Dá se tedy předpokládat, že ve chvíli, kdy ručička teploměru zamíří pod -10 stupňů Celsia, můžete počítat maximálně s polovičním dojezdem oproti normálu. Tedy přinejmenším v případě kratších vzdáleností, jakmile vrazíte na delší cestu, dojezd bude klesat méně, neboť vůz bude interiér a akumulátory v určitém stavu „jen” udržovat, i to ale bud energeticky náročné.
Jak tedy zmiňoval Hughes, majitelé elektromobilů musí své cesty daleko více plánovat, což je ovšem varování, které nejspíše většina lidí uposlechne až poté, co budou muset vzít zavděk odtahem. Na bílé holubici elektromobility tak přibyl další černý flíček, a to je řeč pořád jen o poklesu kapacity akumulátoru při jízdě - jak jsme zmiňovali minule, za nízkých teplot dojezd citelně klesá, i když auto stojí na místě a nikam s ním nejedete. To je, jako by vám z konvenčního auta permanentně ubýval benzin nebo nafta...
Pokud si majitelé elektromobilů nebudou v zimě své cesty lépe plánovat...
...riskují, že se stanou účastníky obdobné trapné situace
Zdroj: AAA
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 9 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 11 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva