Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tohle jsou teď reálně nejšpinavější diesely. VW už je čistý, mnozí jiní ani trochu
23.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
O Dieselgate se stále mluví, problémy Volkswagenů s emisemi NOx jsou ale minulostí. O jiných se nemluví, ti jej ale skutečně mají. A ne zrovna malý.
Aféru koncernu Volkswagen s emisemi dieselových motorů, která vstoupila do povědomí jako Dieselgate, asi příliš připomínat nemusíme. Ve stručnosti - vznětové motory koncernu VW plnily emisní normy jen za použití nedovoleného softwaru, a tedy podvodem, za což byl Volkswagen potrestán a musel také odškodnit zákazníky, tedy alespoň v USA.
Vedlejším efektem Dieselgate je fakt, že emise oxidů dusíku, označované jako NOx, jsou pod drobnohledem i u ostatních automobilek. V měsících po propuknutí Dieselgate u VW - v září to budou dva roky - se postupně začalo hovořit o tom, že s emisemi podvádí také Renault, Opel a koncern FCA. Žádná další aféra z toho nebyla, naopak i dnes se v souvislosti s problémy s emisemi dieselů hovoří stále hlavně o Volkswagenu. Ten už ale u svých nových aut problémy s emisemi nemá, což mnohé ostatní automobilky říci nemohou.
Dokumentují to výsledky Eco Testu 2017 německého autoklubu ADAC. Hovoří tak, že ze 188 testovaných automobilů se s emisemi NOx při skutečné jízdě vejde do maximální dané normou Euro 6 (80 mg/km) pouhých šest. Ne 6 %, i když i to by bylo zoufale málo, prostě šest aut - tři BMW a po jednom od Seatu, Mercedesu a Opelu. Ukazují to desítky nejlepších a nejhorších výsledků, které vám nabízíme níže, pozoruhodné je ale hlavně to, kdo se jak tomuto limitu vzdaluje a kdo jsou největší hříšníci.
Než se dostaneme k samotným výsledkům, podotkněme, že ADAC auta pochopitelně neměřil cyklu NEDC, který je v současnosti používaný a směrodatný. V tomto cyklu se totiž všech 188 aut jistě do limitu 80 mg NOx/km vejde, jinak by normu nesplnily a nemohly by být prodávány. Měření emisí prováděl jednak ve válcové zkušebně, a to v měřicích cyklech NEDC i modernějším WLTP, který nastoupí v platnost letos v září. Také provedl měření podle metodiky RDE, Real Driving Emissions, tedy při skutečné jízdě na skutečné silnici. Výsledky tedy informují o tom, jaké jsou skutečné emise daných aut, ne jaké jsou v normovaném testu, který nereflektuje absolutně nic a v němž - zjevně - mnohé vozy uspějí jen díky podobným metodám jako kdysi VW.
Počty měřených aut a průměry dle koncernů
Někdejší měření německé Federální agentury pro životní prostředí odhalilo průměr aut plnících Euro 6 na 507 mg NOx/km. V měření ADACu dopadla norma Euro 6 o něco lépe - ze všech 188 aut vychází průměr reálných emisí 329,8 mg NOx/km, což je ale pořád o 312,3 % více, než do čeho se musí vejít auta při normovaném testu.
Výsledky zprůměrované za značky resp. výrobce ale ukazují pozoruhodné věci - VW je dnes druhý nejčistší výrobce, hned za BMW a před Mercedesem. Naopak na štíru jsou Korejci, Ford, Fiat-Chrysler a Renault s Dacií. Jejich průměrné hodnoty jsou dnes ve srovnání s testovanými VW skoro až pětinásobné...
10 „nejšpinavějších” nových dieselů
Člověk by čekal, že po Dieselgate všechny automobilky, které podvádějí, emise svých aut alespoň extrémně sníží, ať už rychlým přidáním selektivní katalytické redukce, tj. vstřikování AdBlue do výfukového systému, nebo jakýmkoliv jiným způsobem. Očividně se tak ale nestalo a nejvíce másla má na hlavě Renault, v nejhorší desítce má 5 zástupců. Renault a Dacia dohromady mají v nejhorší desítce 7 zástupců a vyplňují prvních pět míst.
Desetinásobek množství NOx, do kterého se jinak musí vejít při homologaci, tj. 800 mg/km, vypouští šest aut a sedmé se dost blíží. Jedno auto dokonce překračuje hranici 1 000 mg/km - je to Renault Trafic Grand Combi se 145koňovým dieselem. Bylo mu naměřeno 1 042 mg NOx/km, což je o 1 202,5 % více, resp. 13x více než kolik musí nanejvýš vykázat v laboratorním testu.
Renaulty Trafic s prodlouženým rozvorem a Talisman jsou v reálném provozu v emisích nejhorší
10 „nejčistších” nových dieselů
Není ale všechno jen špatné, lze koupit nové dieselové auto, které normu Euro 6 plní s náskokem nejen v laboratoři. Nejlepší je Mercedes E 220d se zadním náhonem, automatem 9G-Tronic a systémem SCR, kterému ADAC naměřil jen 24 mg NOx na kilometr. Normu tak plní s rezervou 70 %. Jeho přímý konkurent, BMW 520d, je na tom s 53 mg NOx/km také velmi dobře.
Tristní je, že ADAC nenašel ani deset aut, která by se i ve skutečnosti dostala pod 80 mg NOx/km - i v desítce nejlepších jsou čtyři auta, která normu neplní, a to i o desítky procent. Chcete-li tedy skutečně čistý diesel po stránce NOx, moc na výběr nemáte. A levná auta to také zrovna nejsou...
Mercedes E 220d a BMW 520d limit plní i ve skutečném světě s náskokem
Zdroj: ADAC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před hodinou - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 2 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 4 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 5 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva