Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Top Gear názorně ukázal, proč popularita neopustí ani nejabsurdněji pojatá SUV
29.6.2019 | Mirek Mazal
Mnozí se ptají, kdy už popularita SUV skončí. Někteří mají za to, že nejprve přestanou být „in” ve třídách, kde nedávají velký smysl. Je to omyl.
Současný automobilový svět je jednoznačně dobou SUV, o tom nemůže být sporu. Obecně proti takovým autům nelze nic namítat, mají své racionální opodstatnění, stejně jako vozy kterékoli jiné třídy. Jenže to platí v případě, kdy si podobné auto někdo pořídí proto, že třeba jezdí několikrát týdně jezdí na chatu po rozblácené lesní cestě a univerzální vůz schopný pohybu po silnici i v lehkém terénu ocení. S takovými pohnutkami si ale dnes SUV nekupuje skoro nikdo.
Tato auta se stala stylovou záležitostí, a to i ve třídách, kde to nedává žádný smysl. Městské SUV je něco jako most na poušti a sportovní SUV na první pohled připomene pokus Akebona vyhrát olympijský sprint na 100 metrů. Zrovna v těchto třídách jsou ale dnes SUV snad úplně nejpopulárnější prostě proto, že se lidem líbí. Záliba v nich je tedy iracionální, a proto mnozí očekávají, že tyto modely musí popularita opustit ze všeho nejdříve.
Teorie je to pěkná, praxe ale vypadá trochu jinak. Už od prvního uvedení nejrychlejšího a do značné míry nejabsurdněji pojatého SUV od Lamborghini se jménem Urus se ukazuje, že i něco jako supersportovní SUV fungovat. Neptejte se nás, jak je to možné, protože jde pořád o více jak dvoutunový vůz s vysokým těžištěm, pro který výkonem 478 kW (650 koní) a točivý moment 850 Nm čtyřlitrového osmiválci se dvěma turby není zase tolik. Přesto s pohonem všech kol a osmistupňovým automatem vystřelí přesně 2 199 kilogramů těžký vůz na 100 km/h za 3,6 sekundy a rozjede jej na více jak 300 km/h. To je teritorium nízkých supersportů s velkými křídly.
Že by Italové přeháněli? Možná, proto se Top Gear rozhodl prověřil schopnosti Urusu na letišti srovnáním s vozem, který by měl Lambo pokořit. Jde o čtyřdveřový Mercedes-AMG GT 63 S ve též s čtyřlitrovým vidlicovým osmiválcem s dvěma turbodmychadly o výkonu 470 kW (639 koní) a točivém momentu 900 Nm. Je to lehčí a nižší auto, opět s pohonem všech kol a dokonce devítistupňovou převodovkou. Něco takového by mělo ukázat, že SUV jsou nesmysl, že čtyři lidi odvezete rychleji a efektivněji v lehčím a nižším autě.
Vedle tohoto párečku se postavil ještě off-road od Mercedesu s označením G63 AMG. Ten tu byl od začátku spíše do počtu - výkon 430 kilowattů (585 koní) a točivý moment 850 Nm nejsou malá čísla, ale hmotnost 2 560 kg a aerodynamika krabice od bot nedávají Géčku velkou šanci na úspěch. Nakonec, i tovární hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy něco napovídá.
Zpět ale k hlavní dvojici kohoutů - Urusu a čtyřdvéřovému AMG GT. Čísla zrychlení dávala tušit, že Mercedes skutečně vyhraje, papírové předpoklady ale hned první sprint s pevným startem roztrhal na kousky. Do asfaltu se nejlépe zakously pneumatiky Lamborghini a žluté monstrum už nikomu nedalo šanci. Čtvrt míle Ital zdolal za 11,78 sekundy v rychlosti 198,9 km/h. Modré GT prolétlo v čase 11,83 sekundy rychlostí 202,6 km/h a skoro zapomenuté G63 přijelo, když stopky ukázaly 12,55 sekundy a rychloměr zobrazoval jen 179,3 km/h.
S tímto výsledkem je jasné, že popularita ani takto absurdních SUV nemá důvod kamkoli zmizet. Však proč by si zájemci o něj nekoupili podle nich nejstylovější, nejpraktičtější vůz podobného ražení, když je evidentně i nejrychlejší?










Top Gear ve sprintu na letišti ukázal, že konkurovat SUV je dnes obtížné i v jejich tak absurdní podobě, jakou představuje Lamborghini Urus
Zdroj: Top Gear@Youtube
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
před 2 hodinami
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
