Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích
22.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jedno jediné umístění mezi vítězi si připsaly kdysi tak ceněné naftové motory. V ostatních bodovala turba, celkový vítěz ale rozhodně nermoutí.
Již podruhé za sebou vyhrál anketu Mezinárodní motor roku motor, který sice vznikl primárně kvůli emisním regulacím, ale u kterého nám to zas tak moc nevadí. Vítězem je opět přeplňovaná 3,9 V8 z Ferrari 488 GTB. Vyhrál také svou objemovou kategorii a je i nejlepším „Výkonným motorem roku”.
Loňská edice ankety na druhé místo posadila tříválec v hybridním pohonném ústrojí BMW i8, vítěze z roku 2015. Letos je tenhle motor na třetím místě, ze stříbrné příčky ho sesadil třílitrový plochý šestiválec, který pracuje v Porsche 911 od turbo-faceliftu. Oba tyto motory také vyhrály své objemové kategorie.
Za zmínku stojí kategorie „Nový motor roku”, ve které si odnáší cenu hybridní pohonné ústrojí Hondy NSX. I zde vidíme, že na rozdíl od minulosti už nevítězí mrňavé tříválce. NSX je sice hybrid, ale základem je 3,5l šestiválec. Nechybí ani atmosférické motory, byť zvítězily jen v kategorii nad 4 litry objemu. Co naopak téměř zcela chybí, jsou diesely - naftový motor se mezi nejlepšími třemi objevuje v jediné kategorii.
Anketu Mezinárodní motor roku pořádá časopis Engine Technology International už devatenáctým rokem. Porota se skládala z 58 motoristických novinářů z celého světa. A letos to je popáté, co vyhrál nějaký motor víc než jednou v řadě. V letech 2005 a 2006 to byl desetiválec v BMW M5 E60, v letech 2007 a 2008 zase třílitrový šestiválec bi-turbo od stejné automobilky.
Následoval motor 1,4 TSI Twincharger s turbodmychadlem i kompresorem od Volkswagenu, konkrétně v letech 2009 a 2010, a posledním motorem před Ferrari 3,9 V8, který navíc jako jediný vyhrál třikrát za sebou v letech 2012, 2013 a 2014, je 1,0 EcoBoost od Fordu. Jestli se Ferrari podaří ho příští rok dorovnat, zatím nespekulujme. Raději se podívejme na kompletní výsledky níže.
Konkurenci ani letos nenašel motor Ferrari 488 GTB a Spider
1. Celkové výsledky ankety Mezinárodní motor roku 2016
Jak stojí i výše, motor 3,9 V8 bi-turbo od Ferrari ani letos nenašel přemožitele. A opět stejně jako vloni, motory na medailových příčkách nejsou pro všechny. Z devíti celkově nejlepších motorů jsou masově dostupné v podstatě jen dva - Ford 1,0 EcoBoost na 5. místě a PSA 1,2 PureTech na 7. místě.
2. Kategorie do 1 litru
V podlitrových objemech opět vítězí EcoBoost, a to relativně těsně před VW 1,0 TSI. Vidíme tu i litrový turbomotor od GM pod kapotami menších Opelů a range-extender v BMW i3, třebaže ten nemůže přímo pohánět kola.
3. Kategorie 1 - 1,4 litru
Další kategorie a další tříválec na vrcholu - 1,2 PureTech koncernu PSA. Na druhém místě je další dvanáctistovka, tentokrát od BMW pod kapotou Mini One, a třetí je VW 1,4 TSI s technologií vypínání válců, označenou ACT.
4. Kategorie 1,4 - 1,8 litru
I v této na kompakty relativně vysoké objemové kategorii vítězí tříválce - BMW drží první dvě místa s 1,5 turbo. Na třetím místě je motor VW/Audi 1,8 TSI, následovaný novinkou 1,5 TSI Evo. Vidíme tu také tříválcový diesel od BMW, byť na posledním místě.
5. Kategorie 1,8 - 2 litry
Do této relativně úzké kategorie se vejdou v podstatě všechny dvoulitrové čtyřválce, takže se není co divit vítězi - je to přeplňovaný boxer v obou základních Porsche 718. Jeho vítězství je nicméně relativně těsné před dvoulitrovým turbomotorem od AMG a VW/Audi 2,0 TSI v nejostřejších verzích kompaktů koncernu VW.
6. Kategorie 2 - 2,5 litru
2,5l boxery v obou Porsche 718 S už nicméně ve své kategorii vítězství nezískaly, podlehly 2,5l pětiválci Audi, a to s obrovskou bodovou ztrátou. Třetí je 2,3l EcoBoost ve Focusu RS a na čtvrtém a pátém místě vidíme dieselové motory.
7. Kategorie 2,5 - 3 litry
Dostáváme se do zajímavějších sfér, k šestiválcům, a na prvním místě vidíme třílitry v Porsche 911. S obrovským bodovým náskokem překonávají druhý řadový šestiválec v BMW M3 a M4 a třetí 2,9 V6 pod kapotou Alfy Giulia QV. Za zmínku stojí i vznětový 3,0 R6 se čtyřmi turbodmychadly v BMW 550d a 750d, který je tu čtvrtý.
8. Kategorie 3 - 4 litry
Jak stojí i výše, 3,9 V8 ve Ferrari 488 GTB vyhrál i svou kategorii, a to je právě tahle. Bodový náskok na druhý 4,0 V8 od AMG je ohromný. Na třetím místě je atmosférický čtyřlitrový boxer v Porsche 911 GT3 a GT3 RS.
9. Kategorie nad 4 litry
S potěchou můžeme říci, že nejvyšší objemovou kategorii vyhrál atmosférický dvanáctiválec. Konkrétně to je 6,3 V12 pod kapotou Ferrari F12berlinetta a F12tdf, motor, který tu získal první místo i vloni. Přeplňované motory tu jsou až na pátém a šestém místě.
10. Výkonný motor roku 2017
I zde zvítězil osmiválec Ferrari 488 GTB, ale už na druhém místě je atmosféra z Porsche 911 GT3 a GT3 RS. A snad kvůli svému ohromnému zrychlení tu je i elektrické pohonné ústrojí vozů Tesla Model S a Model X, byť s pětinou bodů oproti vítězi.
11. Nový motor roku 2017
VW 1,5 TSI Evo snad pomýšlel na lepší hodnocení, než jen čtvrté místo ve své objemové kategorii a páté místo mezi novými motory, ale na nic lepšího nedosáhl. Tato kategorie je také jediná, kde je na medailových příčkách diesel.
12. „Zelený” motor roku 2017
Mezi eko-motory skoro nemohlo vyhrát nic jiného než elektřina, ovšem už na druhém místě vidíme hybridní ústrojí, a navíc ve sporťáku. Čistě elektrická auta tu jsou jen tři ze šesti a diesel tu pochopitelně nevidíme žádný.
13. Elektromotor roku 2017
Stejného vítěze jako „Zelený” motor roku má i Elektromotor roku - pohonné ústrojí značky Tesla. Třetí místo si připisuje Chevrolet Bolt a na posledních dvou je dnes již docela zastaralé duo Renault Zoe/Nissan Leaf.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před hodinou - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 2 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 4 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 5 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23