Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila

Tříválce, elektřina a downsizing sice nadále dominují, mezi absolutními vítězi se jde ale i vysoko nad dva litry zdvihového objemu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila

2.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tříválce, elektřina a downsizing sice nadále dominují, mezi absolutními vítězi se jde ale i vysoko nad dva litry zdvihového objemu.

Čtyři roky po sobě jsme označili anketu Motor roku za frašku, protože nad skutečně povedenými jednotkami vítězily motory, jejichž jedinou předností byla papírová spotřeba. V letech 2012, 2013 a 2014 to byl litrový EcoBoost od Fordu, vloni zvítězila pohonná jednotka BMW i8, opět především tříválcová. Tenhle model jsme i testovali a ač zrovna nepropadl, těžko lze jeho tříválcový motor, kterému někdy ještě pomáhají a někdy už také nepomáhají elektromotory vidět jako něco lepšího než třeba osmiválec 4,5 ve Ferrari 458.

Letošní anketu už nevyhrál tříválcový motor. Může se to zdát v dnešním světě podivné, ale je to tak - do ankety se vrací krapet zdravého rozumu. Absolutním vítězem je přeplňovaná 3,9l V8 ve Ferrari 488 GTB. I tento motor tedy vznikl především kvůli emisním regulacím, ale to neznamená, že musí být nutně špatný, 488 GTB patří mezi opěvované vozy. Na druhém místě je již zmíněný hybrid z BMW i8 a bronzovou příčku obsadil přeplňovaný třílitrový boxer Porsche, který nahradil atmosférické motory v 911. V jeho případě opět platí, že jde jde hlavně o úlitbu regulátorům, ovšem motor mířící jiným směrem na dnešním trhu skoro nenajdete a i jednoocí mají svého krále.

Ale zpět k anketě. Podobně jako v minulých letech, i letos tu máme 12 kategorií, tedy spíše 11 a celkové pořadí. Pokud tedy plánujete kupovat nové auto, výsledky můžou sloužit jako určité vodítko, a to ať chcete cokoliv od Peugeotu 208 po Ferrari F12berlinetta. Rozdělili jsme je po kategoriích a tady jsou.


Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila - 1 - Ferrari 488 GTB zive dalsi 44Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila - 2 - Ferrari 488 GTB zive dalsi 42Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila - 3 - Ferrari 488 GTB zive dalsi 45Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila - 4 - Ferrari 488 GTB engine 01Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila - 5 - Ferrari 488 GTB engine 02Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila - 6 - Ferrari 488 GTB engine 03Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila - 7 - Ferrari 488 GTB engine 04Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila - 8 - Ferrari 488 GTB engine 05
Konkurenci v letošní anketě nenašel motor Ferrari 488 GTB, jak dopadly dílčí kategorie?

Celkové výsledky ankety Mezinárodní motor roku 2016

Hlavní kategorii, jak stojí i výše, vyhrál 3,9l osmiválec Ferrari. On ani další medailové příčky asi nejsou dosažitelné každému, ale už čtvrté místo, tříválec 1,2 PureTech koncernu PSA, je motor s mnohem širším uplatněním. Ani s tím ale absolutní pořadí tentokrát festivalem tříválců není.

Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila - 9 - motor roku 2016 tab 01

1. Kompletní výsledky v kategorii do 1 litru

Pod litr se toho moc nevejde, vítězí zde opět litrový tříválec EcoBoost. Pozoruhodné je zařazení i range-extenderu BMW i3, které vůbec kola nepohání. A poslední dva motory tu jsou snad jen do počtu.

Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila - 10 - motor roku 2016 tab 02

2. Kompletní výsledky v kategorii 1 - 1,4 litru

Tříválec 1,2 PureTech koncernu PSA logicky vyhrává i svou kategorii. Poráží hybrid ve Volkswagenech GTE i 1,2l motor v Mini One.

Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila - 11 - motor roku 2016 tab 03

3. Kompletní výsledky v kategorii 1,4 - 1,8 litru

Do téhle kategorie se vejde dost tříválců a ty obsazují první dvě příčky - vítězí hybridní ústrojí v BMW i8, následované tříválcovým turbomotorem např. v Mini Cooperu. Opravdu dobrý motor 1,6 THP, vyvinutý u BMW a PSA, bychom ale zařadili lépe než na páté místo, i když nový zdaleka není.

Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila - 12 - motor roku 2016 tab 04

4. Kompletní výsledky v kategorii 1,8 - 2 litry

Kategorii do dvou litrů objemu vyhrává turbomotor od AMG, který je úctyhodný už tím, jaký zvládne litrový výkon - v malých AMG nabídne 381 koní. Pozoruhodná je třetí příčka, je tu hybrid ve Volvech, označený jako T8.

Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila - 13 - motor roku 2016 tab 05

5. Kompletní výsledky v kategorii 2 - 2,5 litru

Dostáváme se k zajímavějším objemům a na prvním místě vidíme pětiválec, což fandu vždy potěší - je to 2,5l motor v Audi RS3 a RS Q3. Druhý je zbrusu nový plochý čtyřválec v Boxsteru S.

Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila - 14 - motor roku 2016 tab 06

6. Kompletní výsledky v kategorii 2,5 - 3 litry

Porsche boduje i v kategorii do tří litrů objemu, a to s novým plochým šestiválcem v modelu 911. Další tři příčky obsadilo BMW s třílitrovými šestiválci; na čtvrtém místě je diesel v M550d se třemi turby. Jak si příští rok povede jeho nová verze, která má o turbo víc?

Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila - 15 - motor roku 2016 tab 07

7. Kompletní výsledky v kategorii 3 - 4 litry

V téhle kategorii vidíme i celkového vítěze z Itálie, ale nejvíc motorů tu je od Porsche. Všimněme si, že atmosférický čtyřlitr v 911 GT3 RS je tu z motorů Porsche nejlepší.

Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila - 16 - motor roku 2016 tab 08

8. Kompletní výsledky v kategorii nad 4 litry

Pokud zastáváte heslo „objem ničím nenahradíš”, tahle kategorie je pro vás. A vidíme, že na prvních dvou místech jsou atmosférické motory a že i pomalu, ale jistě dosluhující 5,5l V8 biturbo od Mercedesu ještě má co říct.

Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila - 17 - motor roku 2016 tab 09

9. Kompletní výsledky v kategorii Zelený motor roku

Cenu za ekologii letos opět získává elektrické pohonné ústrojí značky Tesla. Nejsou tu ale jen elektrifikovaná auta, na pátém místě je litrový EcoBoost značky Ford. A příjemně působí třílitrový benzínový motor na šestém místě, i když je spřažen s elektromotory.

Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila - 18 - motor roku 2016 tab 10

10. Kompletní výsledky v kategorii Nový motor roku

Kategorii novinek také vyhrál absolutní vítěz, 3,9l V8 od Ferrari. Vidíme tu ale i dvoulitrový turbomotor v Hondě Civic Type-R, velmi zajímavém voze.

Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila - 19 - motor roku 2016 tab 11

11. Kompletní výsledky v kategorii Výkonný motor roku

Začíná to být trochu nuda - i tuhle kategorii vyhrál nový osmiválec Ferrari. Těsně za ním jsou ale dvě atmosféry, 6,3l V12 také od Ferrari a čtyřlitrový boxer v Porsche 911 GT3 RS. A aby tu nebylo málo hybridů, vidíme i útroby BMW i8 na pátém místě.

Motor roku 2016: toto jsou výsledky všech 12 kategorií, éra tříválců skončila - 20 - motor roku 2016 tab 12

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.