Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto řešení křižovatky lehce řeší největší problém řidičů, i když vypadá velmi složitě
10.8.2018 | Mirek Mazal
Takzvané diamantové křížení na první pohled vypadá jako místo, kde o život přijdete snáze než kde jinde, realitou je ale pravý opak. Nehodovost zásadně snižuje.
V Česku se že složitějších křižovatek obvykle stávají kruhové objezdy někdy až absurdních rozměrů. Aktivní stavební úřady jsou schopné povolit stavbu klidně několika „kruháčů” za sebou a člověk si na takovém místě snadno připadá jako na horské dráze. Provoz se obvykle stane bezpečnějším, ne však nutně plynulejším, zejména když jsou takto do sebe „svedeny” dvě silnice se zcela odlišnou intenzitou provozu. Lidé navíc pádem zapomínají, kdo kdy a kde má dávat přednost v ostatních případech a podle toho to někdy na klasických křižovatkách vypadá - odbočení vlevo se stává pro některé neřešitelným úkolem.
Ani Američané nezvládají aplikaci základních dopravních předpisů, proto už dříve přišli s novým konceptem křížení silnic. Řešení zvané The Diverging Diamond Interchange (DDI) je napojení komunikací, na kterém klasické odbočování vlevo jednoduše neprobíhá. Odbočování vlevo na křižovatce je totiž pro řidiče obvykle největším problémem, neboť jen při něm jste nějak konfrontováni s protijedoucími auty. Diamantové křížení celou operaci zásadně zjednodušuje, což ve výsledku vede ke snížení počtu nehod.
Speciální uspořádání jízdních pruhů je podle Američanů nejúčinnější nástroj neutralizace nejnebezpečnějšího prvku křižovatky. Vědci provedli hloubkové šetření a dokázali pozitivní přínos podivného silničního propojení na už více než 100 místech v USA, kde byla nová křižovatka použita. Množství nehod kleslo v průměru o 33 procent, v případě těch smrtelných má jít až o 60 procent. Škody na majetku by měly klesnout o polovinu.
Koncept vypadá složitě, ale funguje celkem jednoduše. Nejlépe vám jej předvede názorná ukázka na videu níže, řešení ale ve stručnosti řečeno eliminuje problém s odbočováním vlevo tím, že „do sebe” nikdy nepošle auta z dvou opačných směrů. Silnice se na určitém místě překříží, tj. auta jako by změnila stranu silnice, po které jedou. Křížení pohlídá systém semaforů a když je z jednoho směru zastaven, ten z druhého se přesouvá na opačnou stranu silnice. Tam řidiči mohou opustit hlavní „zleva doleva”, tedy bez nutnosti dávat komukoli přednost. Odbočování vpravo pak logicky probíhá ještě před oním překřížením, takže i zde je kontakt s jiným protisměrným provozem vyloučen.
Na videu vidíme vše na mimoúrovňovém křížení, kde vás nejspíše napadne, že by vše bylo možné řešit snáze jen mimoúrovňovým napojením, které dobře známe z našich dálnic. To je pravda, diamantové křížení ale má výhodu v menší prostorové náročnosti, takže jej lze použít i na místech, kam se kompletně mimoúrovňové řešení nevejde.
I na takových místech tedy vytvoří řešení bez přímo křížícího se provozu při odbočování vlevo, které je na křižovatkách nejčastější příčinou těžkých nehod. Možná k němu budete skeptičtí a popravdě řečeno přijde divné i nám, statistiky ale jasně říkají, že funguje. Krom více jak sta aplikací v USA je k vidění třeba i na několika místech ve Francii, Austrálii nebo Spojených arabských emirátech. O tom, že by o jeho nasazení někdo uvažoval i u nás, zatím nemáme zprávy.










Složitě vypadající soubor křižovatek je stále relativně nový nápad, jak zvýšit bezpečnost na silnicích. V zahraničí a zejména pak v USA se velmi osvědčuje
Dva případy nasazení ve Francii a USA ukazují zejména výhodu v podobě menší prostorové náročnosti. Zrovna v USA po něm ale sahají i v místech, kde by nutně nemuseli
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
včeraFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- MOTO TEST CAMP Soběslav 17.-18.5.2025: soutěžíme o 3 vouchery včera 08:00
- Časový program GP Francie v Le Mans 6.5.2025
- Divoké karty pro Most 5.5.2025
- Převaha Španělů napříč kubaturami Grand Prix 5.5.2025
- Wild card pro Taku Nakagamiho 5.5.2025
Nejnovější články
Němci srovnali elektrické kombíky Audi A6 a BMW i5. Vedle dieselových verzí to připomíná automobilovou paralympiádu
před 10 hodinamiNový Cadillac za 7,5 milionu nutí majitele proplazit se kufrem, pokud se mu vybije baterie. A i druhé řešení je slušná osina v zadnici
před 11 hodinamiVW upřesnil, jakými spalovacími motory napraví své elektromobily. Tváří se, jako by šlo o okrajovou možnost, chce je ale skoro každý
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
včeraČíňané prý lžou o aerodynamice svých aut. Tohle vyšlo z testu nesrovnatelně hůř, než automobilka uvádí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva