Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toyota dává k dispozici své patenty na vodíková auta, prý pro rychlejší vývoj
7.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Toyota nabídne zájemcům tisíce patentů souvisejících s palivovými články na pět let zdarma. Chce tím urychlit vývoj aut i infrastruktury.
Nikoliv nepodobně americké Tesle také automobilka Toyota chce sdílet své patenty, které souvisejí s elektromobily na vodíkové palivové články. Všech téměř šest tisíc patentů bude k dispozici jak pro firmy spolupracující s Toyotou, tak i pro konkurenční výrobce. Bob Carter, jeden z viceprezidentů Toyota Motor Sales USA to uvedl na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas.
Cílem tohoto kroku je podle oficiálních slov automobilky zejména urychlit rozvoj vodíkových aut a související infrastruktury. Když totiž nabídnete hybrid či plug-in hybrid, kterýchžto podob může nabývat model Prius, nic moc nového po stránce infrastruktury nepotřebujete, protože váš produkt může využívat benzinových pump, které už stojí. Pokud ale umí auto jezdit jen na vodík, jako v případě stále relativně čerstvé novinky Mirai, musí mít kde ten vodík natankovat, a takových míst není mnoho ani v Kalifornii.
Toyota tedy nabídne bezplatné využití svých zhruba 1 970 patentů na palivové články, 290 patentů spojených s vysokotlakými vodíkovými nádržemi, 3 350 patentů k řídícímu softwaru a 70 patentů souvisejících s výrobou a dodávkami vodíku. Každý zájemce bude s automobilkou uzavírat smlouvu zvlášť a Toyota bude také chtít, aby příjemci jejích patentů podobným způsobem nabídli výsledky svého výzkumu; nebude to ale vyžadovat, toto rozhodnutí zůstane na každém.
Také mají být patenty Toyoty k dispozici do roku 2020. Podle Cartera bude totiž právě období let 2015 - 2020 klíčové v rozvoji „první generace” aut s palivovými články a poskytnutí patentů zdarma může urychlit vývoj. Toto období bude podle něj vyžadovat „sehranou snahu a nekonvenční spolupráci mezi automobilkami, tvůrci legislativy, akademiky a producenty energií.” Dodal, že „eliminací tradičních korporátních hranic” se rychleji a efektivněji posuneme „do budoucnosti mobility”.
Potud oficiální důvody. Může to být celá pravda, ale také nemusí; není vyloučeno, že Mirai není zas tak převratné auto, aby mělo potenciál vydělat jmění - to, jak vyšlo najevo již dříve, se opravdu nestane - nebo něco výrazně změnit. Elektromobily s vodíkovými palivovými články totiž zas takovou novinkou nejsou; nehovoříme teď jen o dekády starém pokusu GM s názvem Electrovan, ale třeba o takovém Hyundai ix35, které na některých trzích můžete mít s palivovými články místo běžné nádrže, nebo Hondě FCX Clarity. Tato auta fungují na stejném principu jako Mirai a stíhají - či stíhaly - je stejné problémy, tedy vysoká cena a žalostná dostupnost paliva.
Toyota tedy možná otevřením knihovny s patenty sleduje vylepšení alespoň té druhé nevýhody, tedy mizerné dostupnosti vodíkových čerpacích stanic. Rapidní nárůst počtu „vodíkových elektromobilů” můžeme čekat jen stěží, alespoň v nejbližších pěti letech, a Toyota to jistě ví. Přesto by však automobilky mohly této nabídky využít a auta s palivovými články postavit, i kdyby jenom jako berličky ke splnění nesmyslně přísných evropských emisních limitů roku 2020. Na to však budou stačit i elektromobily, jejichž vývoj je jistě mnohem levnější. A patenty Tesly jsou pořád k mání...












Toyota Mirai se oficiálně ukázala už dříve, v prodeji bude v Evropě a v USA až v druhé půli tohoto roku
Video přímo od Toyoty dobře popisuje princip funkce palivových článků v Mirai
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program v Assenu včera 10:00
- MS side pokračovalo v Mostě - Top-3 dělí 3 body 23.6.2025
- Honda Gold Wing mazinárodní sraz Pivovar Kněžínek 10.-13.7.2025 23.6.2025
- #93 vyhrálo dnes 93. Grand Prix 22.6.2025
- Moto2 vyhrál Gonzalez, 12. Salač 22.6.2025
Nejčtenější články
Mercedes léta cpe do upadající třídy C nedůstojné motory 1,5 a chce za ně velké peníze. Teď s tím končí, ale možná ne u nás
28.5.2025Hyundai chystá návrat do Ruska, dochází mu totiž čas, musí to stihnout ještě letos. A není v tom samo
28.5.2025Přijela pouť, ale pekelně rychlá: Nejnovější BMW vypadá opravdu podivně, nic lepšího ale v jeho třídě prostě nekoupíte
29.5.2025Pokus Mazdy o nové řešení elektromobilu předčasně skončil jako totální propadák. U nás se loni prodalo 6 aut, letos 0
29.5.2025BMW se chystá změnit design úplně každého auta, které vyrábí, dokonce i nedávno představených novinek
29.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva