Tesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela

Podle Elona Muska pomůže rozvoji elektromobilů, když zveřejní patenty Tesly. Otázkou je, zda by to udělal, kdyby měl v rukou nějaký převratný vynález.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela

13.6.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Podle Elona Muska pomůže rozvoji elektromobilů, když zveřejní patenty Tesly. Otázkou je, zda by to udělal, kdyby měl v rukou nějaký převratný vynález.

Po předchozích náznacích, které Elon Musk, generální ředitel americké automobilky Tesla Motors, vypouštěl do světa od nedávného setkání investorů a akcionářů, již máme jasno: Tesla uvolní všechny své patenty, takže je kdokoliv bude moci získat a tím případně vylepšit své elektromobily či hybridy.

Včerejší zpráva o zpřístupnění nabíječek Tesla Supercharger hovořila o tom, že jiný výrobce, který bude chtít tuto infrastrukturu využívat, bude muset do ceny svých elektroaut zahrnout také doživotní nabíjení na těchto stanicích zdarma, jako to dělá Tesla. Tyto nabíječky jsou v současnosti považovány za jedny z nejlepších, díky nabíjecímu výkonu 135 kW jsou totiž velmi rychlé. Mezi uvolněnými patenty je pochopitelně i tento, mnoho ale neřeší - krom výkonu nepřináší nic zajímavého a zrovna ten si mohou jiné subjekty zajistit i bez patentů Tesly.

Podle tiskového prohlášení firmy původně své nápady zaregistrovala jako patenty, protože měla obavu z toho, že je velké automobilky okopírují a tak malého výrobce zadusí. To se však nestalo, hlavní konkurencí Modelu S jsou údajně automobily s konvenčním, příp. nanejvýš hybridním pohonem. „Programy na výrobu elektrických vozidel u velkých značek jsou velmi malé nebo žádné,” říká Elon Musk.

Otázkou však je, proč automobilka něco takového dělá. Musk říká, že to je kvůli rozvoji elektromobilů jako části trhu - budeme-li citovat jeho dřívější slova, automobilka nechce „prosekat cestu pralesem a pak za sebou položit miny”. V čerstvé tiskové zprávě dodává: „Věříme, že jak Tesla, tak i ostatní výrobci elektrických aut a celý svět budou profitovat z existence dostupné a rychle se vyvíjející technologické platformy.”

„Vezmeme-li v potaz, že roční produkce aut se blíží 100 milionům, Tesla nezvládne vyrábět elektromobily dostatečně rychle, aby odpověděla na uhlíkovou krizi,” píše se dále v prohlášení. Existence oné krize je však minimálně diskutabilní; zprávy o tom, že ropa pozítří dojde, se objevují už od 70. let minulého století. Stejně jako je přinejmenším diskutabilní, zda lidská produkce emisí CO2 něčemu škodí a i kdyby ano - elektromobily nejsou bezemisní, většina elektřiny na světě vzniká beztak z fosilních paliv.

Je to od Tesly značně neobvyklý krok a automobilka by ráda, aby byl vnímán jako progresivní. Je ale spíše jen realistický směrem k tomu, že patenty Tesly velkou cenu nemají. Být jediným na světě, kdo vyrábí něco, po čem je poptávka, je velmi ziskové a nenecháte si to vzít. Pokud vyrábíte něco, co převratné není (a Tesle to navzdory všemožným subvencím roky generuje jen ztráty), nemá valný smysl si to nechávat pod pokličkou. Musk jakožto nepochybně schopný stratég zřejmě vnímá jako lepší cestu možné ocenění tohoto velkorysého kroku ze strany akciových trhů než ve smyslu budoucí konkurenceschopnosti firmy či čehokoli jiného. Pokud Musk něčím je, pak chytrým oportunistou, nikoli novátorským mecenášem.

Co skutečně stojí za tímto krokem, je tedy nejasné. V perspektivě předchozího odstavce se nabízí vysvětlení, že Tesla opravdu nic světoborného nevymyslela, proto jí ekonomicky neuškodí, že své nápady nabídne volně k dispozici. Ostatně, posuďte sami - Tesla Model S je elektromobil s bateriemi, podobně jako například Volkswagen e-Golf, a nabíjí se ze zásuvky, ať už doma nebo na Superchargerech. Dobití doma stále trvá celou noc a síť Superchargerů je velmi řídká. Větší dojezd oproti ostatním elektroautům je dán jen a pouze tím, že do Tesly si můžete objednat akumulátory o kapacitě až 85 kWh, zatímco ostatní auta většinou končí pod 25 kWh, a ani tak není zdaleka takový, jako s autem stejné kategorie na naftu či benzín.

Jaký bude mít sdílení patentů efekt, se zatím musíme nechat překvapit. Může to znamenat rapidnější nárůst výrobců, kteří nabídnou auto na elektřinu. Pokud by se tohle stalo, může to v krajním případě znamenat i konec Tesly, třebaže Model S má po designové stránce navrch nad většinou srovnatelných aut. Anebo se nemusí stát vůbec nic...


Tesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela - 1 - tesla sdili patenty
Americká automobilka Tesla dává své patenty volně k dispozici


Popis obrázkuTesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela - 2 - tesla s dalsi fotky 01Tesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela - 3 - tesla s dalsi fotky 02Tesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela - 4 - tesla s dalsi fotky 03Tesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela - 5 - tesla s dalsi fotky 04Tesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela - 6 - tesla s dalsi fotky 05Tesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela - 7 - tesla s dalsi fotky 06Tesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela - 8 - tesla s dalsi fotky 03dTesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela - 9 - tesla s dalsi fotky 04dTesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela - 10 - tesla s dalsi fotky 07Tesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela - 11 - tesla s dalsi fotky 08Tesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela - 12 - tesla s dalsi fotky 09Tesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela - 13 - tesla s dalsi fotky 10Tesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela - 14 - tesla s dalsi fotky 11Tesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela - 15 - tesla s dalsi fotky 12Tesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela - 16 - tesla s dalsi fotky 13
Tesla Model S má delší dojezd než ostatní jen díky násobně větším bateriím, nic převratného v tom není

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.