Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Z nových aut mizí další věc, najdete ji už jen ve 37 procentech z nich. A líp nebude
19.9.2018 | Petr Prokopec
Automobilový svět se v posledních letech mění velmi rychle a přibývá věcí, se kterými se musíme rozloučit. Atmosféricky plněně motory či manuály v tom nejsou samy, mizí i skutečné ruční brzdy.
Stýská se vám po starých časech, kdy pod kapotou odváděly svou práci atmosférické motory, jejichž výkon byl přenášen pomocí ručně řazených převodovek? Pak pro vás máme špatnou zprávu, ony motory, stejně jako manuální převodovky, totiž nejsou jedinými kandidáty na vyhynutí. Do propadliště dějin míří i klasické ruční brzdy, jejíž madlo pomocí ocelového lanka aktivuje čelisti na zadních kolech. Ty pak následně zajistí vůz proti samovolnému pohybu.
Automobilky toto řešení začaly před pár lety nahrazovat elektronickou parkovací brzdou, kdy vám na danou operaci postačí pouhý stisk tlačítka. A někdy vlastně není potřeba ani to - jelikož má vše pod kontrolou software řídicí jednotky, může se vše odehrát zcela automaticky. Vám tedy jednoduše postačí, když zastavíte, vyřadíte a opustíte vůz. Umělá inteligence pak již vše zařídí za vás.
Jelikož s novou technologií jsou spojeny i další výhody, zejména pak ušetřené místo uvnitř a obecně širší možnosti realizace interiérových designérů, rozmáhají se velmi rychle. Dle nové studie britské společnosti CarGurus, jejímž středobodem byl monitoring nabídky 32 automobilek, je nyní pouze 37 procent všech nových aut je osazeno klasickou ruční brzdou. U každého modelu je pak nabízí pouze Dacia a Suzuki.
Na druhé straně spektra pro změnu stojí hlavně prémiové automobilky. Pokud tedy netoužíte po tlačítku umístěném povětšinou na středovém tunelu, musíte obejít obloukem showroomy Audi, Jaguaru, Land Roveru, Lexusu, Mercedesu a Porsche. A třeba takové BMW se jistě brzy přidá - současné, pozvolna končící řady 1, 2 (kupé a kabriolet), 3 a 4 mají být posledními auty, které klasickou „ručku” ještě mají. Nic jiného pak nelze očekávat ani u jiných automobilek - například současná Škoda Octavia zůstává u klasiky, VW Golf už ale léta sází na elektroniku. A další generace se jistě sejdou u modernější alternativy.
„Je to oficiální, smrt ručních brzd přichází, neboť výrobci hromadně přepřahají na elektronické parkovací brzdy,“ potvrzuje danou skutečnost Chris Knapman, editor společnosti CarGurus. Zároveň přitom dodává, že během pár let analogová technologie takřka stoprocentně zmizí a objevovat se bude jen u některých modelů, které navíc nebudou prodávány ve velkém množství.
Podobně jako v případě atmosfér a manuálů si ani v tomto případě většina zákazníků patrně nestýská. O nadšencích toužících po „blbnutí” na sněhu ani nemá smysl mluvit, od běžnějších uživatelů pak slýcháme nářky spíše nad nemožností regulace účinku ruční brzdy - elektronická je buď zapnutá nebo vypnutá, ta skutečně ruční má řadu poloh. Obvykle ale nejde o nic, na co by si nešlo zvyknout.
Současný vývoj nás tedy nepřekvapuje, jakkoli s ohledem na možné širší využití preferujeme klasiku. Většině lidí ale postačí se podívat na úhlednější a praktičtější středový tunel a mají jasno v tom, co preferovat...
Klasické ruční brzdy se zakrátko stanou minulostí...
...přičemž je nahradí elektronické parkovací, s nimiž vypadá středový tunel lépe a využitelněji
Zdroj: CarGurus
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 3 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Jerezu už dále bez Caneta 09:00
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
Nejčtenější články
- Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.27. 07:49 - Milanito
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz