Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tyto věci zakázala BBC Clarksonovi a spol. dělat v novém pořadu, je to až absurdní
26.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Producent Andy Wilman se rozpovídal o těžkostech, které provázejí natáčení The Grand Tour. A objasnil i to, proč u BBC nemohli zůstat.
Jak jistě víte, od letošního roku můžeme počítat hned se dvěma automobilovými televizními pořady světového kalibru. Tím prvním je pochopitelně Top Gear, jehož třiadvacátá sezóna odstartovala na sklonku května se zcela novým obsazením. Za úspěšnou ji ale nemůže považovat snad ani ten největší optimista z BBC. O to větší očekávání jsou spojena s pořadem The Grand Tour, který bude tento podzim debutovat na Amazon Prime TV. V jeho epicentru se nachází Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May, kteří sice dostali k dispozici enormní rozpočet, ale zároveň za sebou vláčeli hned několik vězeňských koulí.
O obstrukcích, které nový pořad provázely, provázejí a nejspíše ještě nějakou dobu provázet budou, se v rozhovoru pro Edinburgh International Television Festival rozpovídal výkonný producent The Grand Tour Andy Wilman. Stejný post přitom zastával i v rámci Top Gearu, zároveň se podílel na námětech a scénářích a mimo jiné je Clarksonovým přítelem ze školních let. Rozhodně tedy jde o člověka, který má k tématu co říci.
Wilman během půlhodinového rozhovoru popsal nejen okolnosti vedoucí ke vzniku nové show, ale také důvody, které vedly k rozkolu s BBC. „Všechno začalo být osobní a konfrontační. Když se v březnu všechno podělalo, už nebylo cesty zpátky, protože to muselo skončit něčím vítězstvím. Již nešlo o to najít řešení a myslím, že někteří lidé již neměli tu vůli, aby vše po manažerské stránce fungovalo.“
Podloží k celému skandálu podle Wilmana souviselo s tím, jak se Top Gear stával populárnějším a populárnějším. Celá čtveřice přitom byla zavalena prací a víceméně si ani nevšimla, že jí úspěch přerostl přes hlavu. Na její bedra tak byl kladen enormní tlak, přičemž zároveň se stala mnoha lidem u BBC trnem nejen v oku.
Nebýt těchto okolností, kauza „Steak-gate“ by nejspíše neskončila absolutním rozchodem obou stran. „Měli přijít třeba s nějakou velkou pokutou,“ dodává k věci Wilman. „Ale my jsme byli vyšetřováni interně. Byli jsme obviněni, že jsme zpřetrhali naše partnerství.“ Nicméně on i trojice moderátorů jsou prý taktéž na vině, spor totiž jednoduše zamrzl na bodě, ze kterého se kdokoliv odmítal pohnout.
Vše tedy vyústilo odchodem „čtyř mušketýrů“ od BBC, přičemž dohoda s Amazon Prime TV byla podepsána ještě v srpnu téhož roku. Internetový gigant je přitom již na prvním setkání zaskočil neskutečným cateringem. „Na schůzku jsme šli my čtyři a náš právník. Někdo jim ale zjevně musel říci, že nás dorazí padesát, protože všude byly stoly s jídlem.“
Clarkson měl přitom zakázáno mluvit o stanu, neboť nikdo v daný moment nevěděl, jak velký rozpočet mohou očekávat a zda vůbec taková věc bude realizovatelná. Nicméně by to nebyl Jezza, kdyby slova o stanu nebyla hned jeho prvními. Že nakonec k jejich uskutečnění došlo, to již dobře víme. Wilman přitom nyní uvedl, že stany jsou ve skutečnosti dva, neboť k jejich postavení je třeba čtyř dnů a štáb se musí rychle přesouvat mezi lokacemi.
Podpisem smlouvy ovšem pro čtveřici přátel odstartovalo velmi náročné období, neboť Amazon chtěl mít nový pořad k dispozici již od podzimu. Tedy za pouhý rok. Wilman a spol. tak museli založit novou produkční společnost, s čímž neměli příliš zkušeností. Amazon navíc požadoval, aby epizody byly natáčeny ve formátu 4K HDR ve vysokém rozlišení, což se ukázalo být noční můrou. Nakonec se ale vše povedlo, neboť hotových je zhruba 90 procent veškerého materiálu.
Odlišný formát však nebyl jedinou těžkostí, které natáčení The Grand Tour provázely. Clarkson a spol. měli neustále za zády právníky BBC, kteří jim říkali, co v rámci pořadu mohou a nemohou dělat, co mohou a nemohou říkat. Pokud vám to přijde zvláštní, vězte, že BBC považuje za součást svého duševního vlastnictví vše, co pod hlavičkou Top Gearu vzniklo - veškerou stylizaci, typické fráze, cokoli si představíte. A je připravena producenty The Grand Tour žalovat, pakliže začne mít pocit, že parazitují na tom, co charakterizuje Top Gear.
Wilman říká, že se rozjely i spory o tom, zda James May může použít slovo „pták“ (v originále „cock“ - pozn. red.). Možná to řekl s nadsázkou, možná ne, každopádně dodal, že bude opravdu zábavné, pokud je někdejší chlebodárce bude žalovat právě za to. Nicméně další podobné zmínky vážně nepochybně myslel.
„Byli zábavnější a zábavnější. Jeli jsme do Namibie udělat velký film. Právníci si ale vzali film, který jsme (pro Top Gear) udělali v Botswaně. Všechno si prošli a řekli nám: 'Je tu scéna, kdy stojíte uprostřed Okavanga a říkáte: 'Tahle scenérie je překrásná.', tak na to si dejte pozor, protože to nemůžete.' Takže jsme skončili v poušti v Namibii a řekli jsme: 'Z legálních důvodů, tato scenérie je sračka'.“
Obstrukcí ze strany BBC bylo ale mnohem více. The Grand Tour nemůže mít měřená kola v rámci testů ani rekordní čas na kolo. Jde to až do absurdit: „Máme tabuli, ale nesmí na ní být rukou psané věci, to vše se kvůli právníkům muselo změnit. Stále ale testujeme auta a děláme různé věci,“ uvedl Wilman a rovněž dodal, že kupříkladu sekce s novinkami nesmí být zvaná jako Novinky (The News). Že se pak nový pořad musí obejít bez Stiga, to je pochopitelnější třešinkou na dortu.
Na The Grand Tour se tedy skutečně těšíme, minimálně první epizody budou bezesporu plné narážek na předchozího zaměstnavatele. Očekávat se přitom dá daleko větší úspěch než u Top Gearu. Jakkoliv bylo natáčení náročné, jsme si jisti, že Clarkson a spol. se s ním poprali v duchu sobě vlastním. Všechny Wilmanovy postřehy můžete zhlédnout na videu níže...

Výkonný producent Andy Wilman popsal těžkosti spojené s natáčením nové show...
Neopomněl přitom zmínit dnes již pomalu legendární stan...
...stejně jako dodal, že auta se budou testovat i nadále, mimo jiné
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 6 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- PP v Suzuce získal Johann Zarco 11:09
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
Nejčtenější články
Co ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
3.7.2025Další detaily k chystané elektrické Octavii ukazují, jak moc Škoda ztratila cestu a dál ignoruje realitu
3.7.2025Prodeje VW v USA se dramaticky propadají, největší průšvih nepřekvapí ani v nejmenším
3.7.2025Chystaný ostrý Mercedes působí předem jako taková marnost, že se i mdlý předchůdce v rozlučkové verzi rázem jeví jako výhra
3.7.2025Ferrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
3.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva