Reklama

Ukázalo se, že elektromobily skoro nikdo nekupuje, i když je lidé chtějí. Proč?

Elektrických aut jsou plné noviny, mezi nejprodávanějšími auty ale hrají ty poslední housle. A jak se nyní ukázalo, ani tento odbyt nejsou prodeje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ukázalo se, že elektromobily skoro nikdo nekupuje, i když je lidé chtějí. Proč?

13.1.2018 | Petr Prokopec | 166 příspěvků

Elektrických aut jsou plné noviny, mezi nejprodávanějšími auty ale hrají ty poslední housle. A jak se nyní ukázalo, ani tento odbyt nejsou prodeje.

Od samotného začátku komentujeme elektromobily bez růžových brýlí na očích a nezavíráme oči ani před řadu negativ, s nimiž jsou tyto vozy spojeny. Nejde pouze o vysokou cenu a nízký dojezd spojený s dlouhým dobíjením, ale i mnoho dalších faktorů. Jedním z nejzásadnějších je nedostačující infrastruktura, tím ale výčet stinných stránek nekončí. Dále lze zmínit výrazný propad hodnoty a s tím spojený neexistující trh s ojetinami. A za negativum lze v tomto kontextu paradoxně považovat i pokrok, který činí už pár let staré vozy zastaralými.

Jak se nyní ukazuje na datech ze Spojených států, jde o skutečnosti, jež řadu lidí od koupě elektromobilů či dobíjecích hybridů odrazují. Jelikož o ně ale část kupujících zájem má, jednoduše si je pouze pronajímají. Brání se tím mnohému z výše zmíněného, zejména pak vysokému poklesu cenu, obtížnému prodeji a rychlému zastarání. Jednoduše si pak ve správný moment pronajmou auto jiné.

Potvrzuje to Jeffrey Jablansky, který si na počátku loňského roku pořídil Chevrolet Bolt. Jak se ovšem svěřil agentuře Bloomberg, o koupi nikdy ani neuvažoval. Místo toho se rozhodl dostat co nejvíce muziky za co nejméně peněz a proto si vůz pronajímá za 220 USD (cca 4 700 Kč) na měsíc. „Myslím, že za tři roky se s potěšením rozhlédnu, co bude aktuálně k dispozici,“ říká Jablansky, který se živí jako novinář na volné noze. A dodává, že „jednoho dne se zasmějeme tomu, že bylo potřeba auta dobíjet osm hodin“. Jeho slova věrně vystihují současný stav dění. Poptávka sice existuje, a rok od roku roste, nicméně absolutně vzato je stále minimální. V rámci celosvětového trhu se elektrickou cestou vydalo jen jedno procento lidí, v samotných Státech je to ještě méně.

Nikdo totiž nedokáže přesně předpovědět, jak rychle bude vývoj pokračovat a jakým způsobem budou ceny klesat, zatímco technologie zamíří vzhůru. Třeba cena baterií za posledních pět let každoročně klesala v průměru o 20 procent, i díky tomu, že výroba je masovější. Akumulátory se navíc vyznačují vyšší energetickou hustotou a tedy i kapacitou, což navyšuje dojezd. Dle analytiků je pak sice pokles cen spojen i s příštími roky, tempo ale již bude pomalejší.

Samotné technologie se ovšem stanou daleko přelomovějšími, což znamená, že dnes koupený elektromobil bude ztrácet svou hodnotu rychleji než dnes koupený vůz se spalovací jednotkou. Třeba Nissan Leaf z roku 2014 lze ve Státech pořídit za pouhou čtvrtinu původní ceny, zatímco srovnatelný kompakt s benzinovým motorem se drží na dostřel poloviny. Navíc je tu šance, že si jej někdo koupí, na rozdíl od elektromobilu - zájem o ojeté elektromobily je minimální.

Na jednu stranu je to překvapivé, neboť elektromobily mají méně pohyblivých částí a jsou tedy méně nákladné na údržbu. Kromě toho ceny elektřiny jsou daleko stabilnější než v případě benzinu (či motorové nafty). A aby toho nebylo málo, vůz koupený v roce 2014 má stále ještě čtyřletou záruku na akumulátory, které tvoří takřka polovinu jeho ceny. Přesto je internet plný elektrických ojetin, které nikdo nechce.

Situaci nepomáhají ani samotní výrobci, pro které trh s ojetými vozy je podružnou záležitostí. Momentálně hraje prim vývoj nových technologií. Postarší modely Tesly sice jsou softwarově vylepšovány stejně jako ty současné, baterie s vyšší kapacitou již do nich nenacpete. Jednoduše i proto, že se v mezičase změnila technologie a automobilka pozměnila jejich konstrukci.

Právě toto vše jsou důvody, proč ve Státech aktuálně téměř 80 procent (!) všech elektromobilů a 55 procent plug-in hybridů není zákazníky vlastněno, ale pouze pronajato. To je obrovský rozdíl oproti celému trhu, na kterém je pronájmu (v našich zeměpisných šířkách operativním leasingu) sahá pouze okolo 30 procent zákazníků. Pro zákazníky je to za daných okolností v podstatě jediná možnost, při vysokých cenách elektromobilů si obrovský propad hodnoty nemohou dovolit. Bude tomu někdy jinak? Nebo se s (stále teoretickým...) nástupem elektromobilů máme připravit na to, že vlastnit auto bude možnost vyčleněná pro pár desítek procent nejbohatších? To budou muset ukázat teprve následující roky...

Ukázalo se, že elektromobily skoro nikdo nekupuje, i když je lidé chtějí. Proč? - 1 - Pokles hodnoty automobilu Bloomberg 2017
Pokles hodnoty elektromobilů je dle zjištění Bloombergu opravdu razantní, zvláště v porovnání s konvenčními vozy

Ukázalo se, že elektromobily skoro nikdo nekupuje, i když je lidé chtějí. Proč? - 2 - 2017 chevrolet bolt produkcni 01Ukázalo se, že elektromobily skoro nikdo nekupuje, i když je lidé chtějí. Proč? - 3 - 2017 chevrolet bolt produkcni 02Ukázalo se, že elektromobily skoro nikdo nekupuje, i když je lidé chtějí. Proč? - 4 - 2017 chevrolet bolt produkcni 03Ukázalo se, že elektromobily skoro nikdo nekupuje, i když je lidé chtějí. Proč? - 5 - 2017 chevrolet bolt produkcni 04Ukázalo se, že elektromobily skoro nikdo nekupuje, i když je lidé chtějí. Proč? - 6 - 2017 chevrolet bolt produkcni 05Ukázalo se, že elektromobily skoro nikdo nekupuje, i když je lidé chtějí. Proč? - 7 - 2017 chevrolet bolt produkcni 06Ukázalo se, že elektromobily skoro nikdo nekupuje, i když je lidé chtějí. Proč? - 8 - 2017 chevrolet bolt produkcni 07Ukázalo se, že elektromobily skoro nikdo nekupuje, i když je lidé chtějí. Proč? - 9 - 2017 chevrolet bolt produkcni 08Ukázalo se, že elektromobily skoro nikdo nekupuje, i když je lidé chtějí. Proč? - 10 - 2017 chevrolet bolt produkcni 09Ukázalo se, že elektromobily skoro nikdo nekupuje, i když je lidé chtějí. Proč? - 11 - 2017 chevrolet bolt produkcni 10Ukázalo se, že elektromobily skoro nikdo nekupuje, i když je lidé chtějí. Proč? - 12 - 2017 chevrolet bolt produkcni 11Ukázalo se, že elektromobily skoro nikdo nekupuje, i když je lidé chtějí. Proč? - 13 - 2017 chevrolet bolt produkcni 12Ukázalo se, že elektromobily skoro nikdo nekupuje, i když je lidé chtějí. Proč? - 14 - 2017 chevrolet bolt produkcni 13Ukázalo se, že elektromobily skoro nikdo nekupuje, i když je lidé chtějí. Proč? - 15 - 2017 chevrolet bolt produkcni 14Ukázalo se, že elektromobily skoro nikdo nekupuje, i když je lidé chtějí. Proč? - 16 - 2017 chevrolet bolt produkcni 15
Chevrolet Bolt byste si tedy díky tomu mohli za tři roky pořídit opravdu za pakatel, aktuální cena startující na 876 tisících Kč by totiž měla klesnout na zhruba čtvrtinu

Zdroj: Bloomberg

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 166 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše