Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Únik z prezentace ukázal, jak Ferrari zachází se zákazníky. Jako drogový dealer
28.1.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Dealeři Ferrari se k zákazníkům chovali vždy svérázně, pánem obchodu chtěli být sami. Nyní můžeme vidět, jak je k takovému jednání motivuje výrobce.
Na světě je spousta automobilek a pak je tu Ferrari. Výjimečné není jen tím, že vyrábí jedna z nejrychlejších, nejdražších a nejobdivovanějších aut, od ostatních firem se odlišuje i tím, jak zachází se svými zákazníky. Čekali byste mimořádnou noblesu a servis? Od určité chvíle možná, to ale jen v situaci, kdy patříte mezi vyvolené. Mezi vyvolené samotnou automobilkou, která si sama vybírá, co a za jakých podmínek někomu prodá.
Na jednu stranu je to pochopitelné. Pro Ferrari je to velice příjemná pozice, která mu pomáhá udržovat auru naprosté výjimečnosti a jeho zisky žene do extrémních výšin. Jenže my nejsme Ferrari, nejsme akcionáři Ferrari, jsme automobiloví nadšenci a nanejvýš potenciální zákazníci. A těm už chování automobilky zdaleka tak příjemné není.
Už v případě „běžných” modelů bývá obtížné se k nějakému dostat, alespoň ve chvíli, kdy o něj stojí vícero lidí. Automobilka vás může zkraje zcela odmítnout, pokud žádné Ferrari nemáte. A pokud máte, může vás beztak nutit dokola připlácet za výbavu, kterou nechcete, protože jinak auto dodá dříve někomu jinému. Chce zisk a ten příplatky prostě navyšují, tak proč jej prodávat dříve vám jen proto, že jste přišli první? Money talks, řekli by Američané.
A pokud chcete cokoli výjimečného, objevují se ještě bizarnější případy. Automobilka v minulosti s různými svéráznými zdůvodněními odmítla i jedny ze svých nejváženějších klientů, největší ze sběratelů aut její značky a nic na tom nezměnilo ani jejich písemné žádosti o vzetí na milost, šeky na milion dolarů ani jiné věci, které by jakoukoli jinou firmu přiměly líbat zákazníkovi nohy. Ferrari tyhle věci nedělá, chce být pánem a kupodivu se mu to i mezi dnešní konkurencí daří.
Z čeho se to bere? Jistě z historického odkazu a už prapůvodní snahy Enza Ferrariho vyrábět vždy o jedno auto méně než trh žádá, sám o sobě by ale tento stav nevydržel. Na tom musí automobilka pracovat a jak přesně to dělá, ukazuje únik z prezentace, o kterém už jsme jednou mluvili. Tehdy se ale mezi obrázky nevyskytovalo to, co můžeme vidět nyní.
Ferrari zde hovoří o způsobech výběru zákazníků pro svou nejnovější specialitu, ostrou verzi modelu 488, neboť předem ví, že zájem o ní překoná nabídku. Už teď, kdy auto nikdo neviděl, tak stanoví čtyři kritéria výběru. Abyste si toto auto mohli koupit, musíte splnit nejméně jednu z následujících podmínek:
1) Být milovníci aut této koncepce. Tj. vlastnit 488 GTB a ještě jedno auto s motorem V8 uprostřed.
2) Závodit s Ferrari. Tj. vlastnit některé z okruhových Ferrari řad FXX, Challenge apod.
3) Být součástí zbývající top klientely. Automobilka mluví o „top klientech nezmíněných výše”, definice není zcela zřejmá.
4) Být mezi „ZÁVISLÝMI PLUS”. To je hantýrka Ferrari a o těchto lidech hovoří jako o zákaznících, kteří si už koupili jednu či více speciálních edic a k tomu musí vlastnit i něco z aktuální nabídky značky..
Už to je bizarní, automobilka ale dále hovoří o prodeji 488 GTO (zřejmě GTO...) jako o unikátní příležitosti přetransformovat „ZÁVISLÉ” na „ZÁVISLÉ PLUS”. A to tím, že si majitelé jiných vozů ze speciálních edic koupí ještě další auto ze zbytku nabídky, aby splnili kritéria skupiny „ZÁVISLÍ PLUS” a zasloužili si tak, aby jim výrobce prodal i onu novou specialitu. Automobilka by díky tomu prodala o jedno auto neví.
Jakkoli znovu musíme zopakovat, že je pochopitelné, že se Ferrari snaží dosáhnout této pozice a mít tolik stálých klientů, že jim prakticky všechna vyrobená auta prodá, i když se nebude muset o nic snažit (snažit se tady naopak bude muset zákazník), tohle nám přijde už přes čáru. Hovořit o tom, co všechno musí zákazník splnit, aby mu něco mohlo být prodáno, otevřeně zmiňovat závislost a snahu přetransformovat vážené klienty na ještě více závislé... To nám připomíná praktiky drogových dealerů a ne výrobce aut.
Ferrari by se nad svými procesy mohlo zamyslet a vrátit způsobu prodeje svých aut trochu více přirozenosti. I když některým zákazníkům může toto zacházení přijít zajímavě dobrodružné, víme, že existuje dost takových, kterým se zajídá až natolik, že si Ferrari nekupují právě kvůli tomu. A může se stát, že jednou takových bude více, než Italové budou schopni ustát...
Kritéria pro výběr zákazníků nového speciálního Ferrari jsou poněkud tragikomická
Jiné obrázky z téže prezentace už jsme mohli vidět dříve
Zdroj: Drive Tribe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejčtenější články
- Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024 - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz