Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje
12.8.2019 | Mirek Mazal
Už pět měsíců trvá zákaz letů Boeingů 737 MAX 8 a pro letecké společnosti je to stále větší problém. Zavděk tak musí brát stroji kdysi dokumentovanými ještě na černobílých fotkách.
Téměř na den přesně drží úřady už pět měsíců na zemi stovky Boeingů 737 MAX. Okolnosti nutí jejich provozovatele čekat na vyřešení několika známých závad, které vedly k havárii minimálně dvou plně obsazených letů. Uzemněné stroje samozřejmě chybí ve vzduchu, proto letecké společnosti zoufale snaží obsadit chybějící čímkoli, co je k dispozici a objednávají přepravu i v letounech s výrobou ukončenou už před více než třiceti lety.
Službu za MAXy často přebírají Boeingy 737-200s, které se přestaly vyrábět v roce 1988. To znamená, že nejnovější kus přepravující pasažéry má za sebou 31 let fungování, jenže samotné letadlo je morálně ještě mnohem starší. Představeno bylo už před 54 lety a jde tedy o více jak půlstoletí starý stroj. Aerolinky přesto raději raději sahají po sice starých, ale aspoň prověřených letadlech, než aby lety úplně zrušily.
Je to pozoruhodný comeback, neboť loni nebyla žádná 737-200 používána jakoukoli americkou aerolinkou. A po celém světě jich bylo nasazeno jen 38, navíc většinou racionálně. Například Nolinor Aviation provozuje 10 těchto letadel, přestože jsou ekonomicky náročné na provoz. Menší motory lze vybavit ochranou proti vniknutí cizích předmětů, proto jsou vhodné k přistání i na menších letištích s nezpevněným povrchem. Proto stále operují na odlehlých lokalitách například v Kanadě či v některých rozvojových zemích.
Pochopitelně, většina velkých leteckých firem vnímá nasazení 737-200 jako nouzové řešení, jejich použití ale nejlépe ukazuje, jak velký průšvih uzemnění MAXů je. Kupříkladu brazilská GOL Airlines používá dvoustovky navzdory tomu, že na cestě do USA musí vykonat jinak nežádoucí mezipřistání v Dominikánské republice, kvůli doplnění paliva.
Problematický 737 MAX by se mohl vrátit do služby v prosinci, ale zatím jsou tyto informace na úrovni spekulací. Dokud se tak nestane, nedivte se, pokud vás na letišti „nabere” letadlo, které vám bude připomínat návrat maďarských Ikarusů (nebo Ikarů, pro puristy) do služeb hromadné autobusové dopravy v českých městech.
Boeing 737-200s byl moderní před 50 léty, přesto dnes znovu ve velkém přepravuje pasažéry
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
před 4 hodinami - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nový Duster se do detailu odhalil jako Renault, při jeho ceně to bude obrovský hit
před 2 hodinami - Američané ukázali nový podvodní dron. Dosud tajná zbraň nahání hrůzu nejen žralokům
před 3 hodinami - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
před 4 hodinami - Land Rover asi zapomněl, kým je a jaký se píše rok. Představil nový 350koňový diesel a osmiválec nahrazující motor V6
před 5 hodinami - Tesla už má problémy i v Číně. Její prodeje se tam propadly skoro o pětinu, i když trh a soupeři rostou
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.08. 20:46 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.08. 20:40 - řidičBOB
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.08. 20:39 - HondaMan
- BMW Divize 05.08. 16:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 15:54 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.08. 15:08 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 05.08. 14:52 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 05.08. 14:44 - Snowman000