Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Evropu zasáhla zkáza kombíků, z kdysi žádaných aut se stává okrajová záležitost
16.10.2019 | Petr Prokopec
Jen pár modelů díky několika národům dokáže vzdorovat moderním trendům, a tak odbyt kombíků za posledních pár let razantně klesl. Výhled do budoucna ale řadě výrobců brání vzít do zaječích.
Mluvit o tom, že zákazníci momentálně u prodejců aut nejčastěji sahají po SUV, by bylo nošením dříví do lesa. Auta se zvednutým podvozkem a zvýšenou stavbou karoserie již z trhu prakticky vytlačila kdysi rodinami nadmíru oblíbená MPV a nově začínají zasazovat ránu i kombíkům. Stejně jako vozy z tohoto segmentu totiž zvládají pobrat velké množství nákladu, navrch však přihazují zajímavější design a někdy i jisté terénní schopnosti. Stinnou stránkou sice je vyšší spotřeba i cena, v tomto směru ale již klientela přemýšlí spíše srdcem než hlavou.
Kde ovšem převládá hlas rozumu, to jsou automobilky. MPV totiž sice valná většina z nich poslala k ledu či nahradila právě SUV a crossovery, kombíky se však úplného vyhynutí obávat nemusí. A to přesto, že jejich registrace dramaticky klesají. Zatímco v roce 2016 byly Evropě prodány takřka dva miliony aut se skoro bezedným prostorem nad zadní nápravou, letos nebude pokořena hranice 1,7 milionu registrací. To je více jak 15% pokles za pouhé tři roky a vyhlídky do dalších let předpokládají pád až pod 1,5 milionu prodaných kombi ročně. Z toho důvodu třeba Alfa Romeo, Citroën, Honda či Nissan již takové vozy vůbec nenabízí - loni činil jejich tržní podíl v Evropě jen 11 % (SUV 34 %), což z nich dělá stále více okrajovou záležitost.
„Abychom byli upřímní, původně jsme zvažovali, že Clio Grandtour bude nahrazeno, ale nakonec jsme se rozhodli, že tak neuděláme,“ uvedl Olivier Brosse z Renaultu. Tím jen naznačil, že i Francouzi měli v rámci kombíků zaječí úmysly, ale nakonec zaveleli jinak. Kombíky je tak v jejich případě možné pořídit hned v několika obchodních třídách. Chalupářský ideál tak nenásledoval případu MPV jako Espace či Scenic, které jsou nyní minulostí, respektive se daleko více podobají off-roadům než klasickým minivanům.
Francouzi ovšem nejsou národem, jemuž by kombíky měly děkovat za svou záchranu. Renault je totiž sice v nabídce podrží, ovšem zákazníky tyto vozy hledají jinde. Nepřekvapí, že v rámci globálních registrací v roce 2017 skončilo 72 procent všech nově prodaných kombíků v Evropě. Co by vás ale již udivit mohlo, to jsou tři největší útočiště. V čele pelotonu totiž stojí s 31procentním podílem na celkových registracích Švédsko, druhé je ovšem s 21 procenty Česko, jenž překonalo i Německo (17 %).
Stejně zajímavé je, po kterých vozech kupci nejčastěji sahají. Mezi malými vozy jde totiž o již zmiňované Clio, stejně jako o Škodu Fabia. Mezi kompakty pro změnu vládne Octavia a Ford Focus, zatímco nejvyšším patrům dominují hlavně prémiovky jako Audi A4, Audi A6 či BMW řady 5. Nemalé prodeje má ovšem na kontě také Volkswagen Passat, kterému záda kryje Škoda Superb. Pokud jsme tedy nazýváni národem chalupářů, zjevně je pro to velmi dobrý důvod.
Lze přitom jen dodat, že SUV jsou momentálně pod velkou palbou kritiky, neboť jsou spojené především s vyšší spotřebou a emisemi. To do budoucna může být opravdu zásadní problém, neboť narůstá tlak na vyšší efektivitu. To by nakonec mohlo vést k poklesu výšky SUV, čímž bychom tu rázem měli návrat kombíků v plné slávě. Značky, které je tedy ponechávají ve svém portfoliu, tedy mohou mít jednoho dne k dispozici pár trumfových es.






Stále méně lidí kupuje kombíky na úkor SUV. Jejich současný vzestup je ale do důchodu poslat nemá, za čímž stojí nejen Češi, ale také Škoda, jejíž modely patří mezi nejžádanější
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejnovější články
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před hodinou
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 2 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
včera
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
