Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde
9.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Převodových stupňů automatických převodovek stále přibývá, některé firmy dnes už koketují s 11 stupni. VW mezi nimi není, nenabídne ani 10.
Není tomu dávno, co vrcholem mezi automatickými převodovkami bylo dvouspojkové DSG se šesti rychlostními sutpni. Tato skříň se poprvé ukázala v roce 2003 pod kapotou Volkswagenu Golf R32 a krátce na to doplnila i 3,2litrový šestiválec Audi TT. Dnes jejích služeb - respektive evolučních derivátů - využívá celý koncern i s vícero stupni a konkurence pokročila ještě dále. Taková Honda pracuje na 11st. převodovce se třemi spojkami.
Volkswagen tak možná ztratil svůj náskok, na dav, který hrne na trh 9- i 10stupňové skříně se ale hodlal dotáhnout. V roce 2013 ohlásil na tehdejším Vídeňském motorovém sympoziu vývoj desetistupňového automatu a myslel to vážně - později nás seznámil s dalšími detaily. Jenže tohle už je dnes minulost, Němci už na ničem takovém nepracují. A vlastně ani nemohou.
Znovu ve Vídni při stejné události totiž vystoupil šéf divize hnacích ústrojí německé automobilky Friedrich Eichler s docela razantní zprávu: „Před dvěma měsíci jsem nechal zničit prototyp,“ řekl doslova jasně dokladujíc, že projekt 10stupňového automatu se dvěma spojkami je u konce. Podle někdejšího šéfa koncernu Dr. Martina Winterkorna měla přitom novinka okouzlit „extrémně širokým pásmem převodových stupňů, zredukovanými otáčkami a dalšími vylepšeními.“
Okouzleni tímto řešením v dohledné době už zjevně nebudeme a i když do budoucna nelze vyloučit přehodnocení tohoto přístupu, příliš bychom na to nesázeli. VW Group totiž změnil strategii a jedním z jeho hlavních cílů je elektromobilita - a ta tolik převodů nepotřebuje. K tomu Eichler řekl, že tento nápad pochází z dob, kdy se VW řídil jedině heslem „čí více, tím lépe”. Nová strategie velí spíše k utahování opasků, které by měly padnou mj. za oběť i nové generace modelů Scirocco a Beetle.
Navíc i některé praktické testy ukazují, že mnohastupňové automaty nemusí být taková výhra a tento faktor byl v rozhodování o ukončení vývoje 10stupňové skříně klíčový - je příliš složitá a drahá vzhledem k tomu, jaké výhody měla z hlediska spotřeby či dynamiky přinášet. Bylo to zkrátka „příliš mnoho kvaltů pro nic”.
Uvidíme časem, co vše dozvuky kauzy Dieselgate způsobí, budoucnost je na každý pád otevřená. Neboť i když projekt desetistupňového DSG zamířil k ledu a jeho jediný prototyp byl zničeno, Volkswagen jej ještě může vytáhnout z hrobu. Eichler totiž zároveň uvedl, že „veškerá data jsem si samozřejmě uložil“...



Toto jsou jedny z mála fotek 10stupňového DSG z roku 2013
Automaty se dvěma spojkami jsou dnes doma v řadě aut koncernu VW
Desetistupňové DSG ale zřejmě nikdy nevznikne, VW shledal jeho vývoj příliš nákladným a náročným
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
včeraI levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
7.7.2025
Nejnovější články
Elektromobily už v Nizozemsku odebírají víc elektřiny než vlaky. Spotřeba za 5 let vzrostla skoro dvojnásobně, a to tvoří 5 procent všech aut
před 2 hodinamiČtyřválcový Mercedes C63 AMG je pro první majitele takové finanční fiasko, že skoro začíná být lákavý jako ojetina
před 3 hodinamiBugattti přiznalo, že svá auta dodává zákazníkům už ojetá, navíc se s nimi před předáním ani trochu nemaže
včeraSilniční stíhačka s nejsilnějším motorem V12 historie se ukázala hotová, s obrovským výkonem chce pokořit rychlost 450 km/h
včeraNové Audi A6 e-etron vypadá tak lacině, že vás snad ani nenapadne, že jde o drahé auto drahé značky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva