Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde
9.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Převodových stupňů automatických převodovek stále přibývá, některé firmy dnes už koketují s 11 stupni. VW mezi nimi není, nenabídne ani 10.
Není tomu dávno, co vrcholem mezi automatickými převodovkami bylo dvouspojkové DSG se šesti rychlostními sutpni. Tato skříň se poprvé ukázala v roce 2003 pod kapotou Volkswagenu Golf R32 a krátce na to doplnila i 3,2litrový šestiválec Audi TT. Dnes jejích služeb - respektive evolučních derivátů - využívá celý koncern i s vícero stupni a konkurence pokročila ještě dále. Taková Honda pracuje na 11st. převodovce se třemi spojkami.
Volkswagen tak možná ztratil svůj náskok, na dav, který hrne na trh 9- i 10stupňové skříně se ale hodlal dotáhnout. V roce 2013 ohlásil na tehdejším Vídeňském motorovém sympoziu vývoj desetistupňového automatu a myslel to vážně - později nás seznámil s dalšími detaily. Jenže tohle už je dnes minulost, Němci už na ničem takovém nepracují. A vlastně ani nemohou.
Znovu ve Vídni při stejné události totiž vystoupil šéf divize hnacích ústrojí německé automobilky Friedrich Eichler s docela razantní zprávu: „Před dvěma měsíci jsem nechal zničit prototyp,“ řekl doslova jasně dokladujíc, že projekt 10stupňového automatu se dvěma spojkami je u konce. Podle někdejšího šéfa koncernu Dr. Martina Winterkorna měla přitom novinka okouzlit „extrémně širokým pásmem převodových stupňů, zredukovanými otáčkami a dalšími vylepšeními.“
Okouzleni tímto řešením v dohledné době už zjevně nebudeme a i když do budoucna nelze vyloučit přehodnocení tohoto přístupu, příliš bychom na to nesázeli. VW Group totiž změnil strategii a jedním z jeho hlavních cílů je elektromobilita - a ta tolik převodů nepotřebuje. K tomu Eichler řekl, že tento nápad pochází z dob, kdy se VW řídil jedině heslem „čí více, tím lépe”. Nová strategie velí spíše k utahování opasků, které by měly padnou mj. za oběť i nové generace modelů Scirocco a Beetle.
Navíc i některé praktické testy ukazují, že mnohastupňové automaty nemusí být taková výhra a tento faktor byl v rozhodování o ukončení vývoje 10stupňové skříně klíčový - je příliš složitá a drahá vzhledem k tomu, jaké výhody měla z hlediska spotřeby či dynamiky přinášet. Bylo to zkrátka „příliš mnoho kvaltů pro nic”.
Uvidíme časem, co vše dozvuky kauzy Dieselgate způsobí, budoucnost je na každý pád otevřená. Neboť i když projekt desetistupňového DSG zamířil k ledu a jeho jediný prototyp byl zničeno, Volkswagen jej ještě může vytáhnout z hrobu. Eichler totiž zároveň uvedl, že „veškerá data jsem si samozřejmě uložil“...



Toto jsou jedny z mála fotek 10stupňového DSG z roku 2013
Automaty se dvěma spojkami jsou dnes doma v řadě aut koncernu VW
Desetistupňové DSG ale zřejmě nikdy nevznikne, VW shledal jeho vývoj příliš nákladným a náročným
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
před 5 hodinamiMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
včeraPříplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nejčtenější články
Firma ubalila další facku Mercedesu. Céčku dala motor V8, který se do něj prý „nevejde”, navíc připomíná ikonické EVO II
15.8.2025Fascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Čínská Octavia se začala prodávat v novém a pro Škodu je to další rána. Ještě víc než dřív nabízí za pouhých 300 tisíc Kč
16.8.2025BMW posílá na věčnost své poslední „normální” auto skoro dojemnou rozlučkou, nástupce nebude
16.8.2025Tragická kvalita Fordu si dál vybírá svou daň. Blíží se stovce svolávacích akcí v letošním roce, obě poslední jsou vskutku tristní
16.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva