Výkon lidu: Podívejte se, jaký stroj umí potrápit dnešní rychlé kompakty

Byly časy, kdy jste na možnost soupeřit s nejlepšími modely Porsche či Ferrari museli mít auto za spoustu milionů. Evoluce posledních let to změnila.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Výkon lidu: Podívejte se, jaký stroj umí potrápit dnešní rychlé kompakty

1.7.2019 | Mirek Mazal

Výkon lidu: Podívejte se, jaký stroj umí potrápit dnešní rychlé kompakty

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Byly časy, kdy jste na možnost soupeřit s nejlepšími modely Porsche či Ferrari museli mít auto za spoustu milionů. Evoluce posledních let to změnila.

Přiložené video mělo původně ukázat rozdíly mezi pohonem předních kol, zadních kol a obou náprav, aby ale něco takového svedlo, muselo by srovnávat vozy podobných tříd a výkonů. Vzhledem k tomu, že to nedělá, nás zaujalo z jiného pohledu - více než zmíněné připomíná, jak neuvěřitelně rychlými se staly špičkové verze stále ještě obyčejných aut obyčejných značek.

V tomto případě se svět za posledních 20 let hodně změnil. Koncem 90. let znamenalo slovo „hot hatch” něco jako Ford Focus ST se 170 koňmi nebo VW Golf IV GTI se 150. Existovalo i pár rychlejších aut, ale ne o moc. Dnes je situace úplně jiná - na trh se hrne jeden rychlý kompakt za druhým a konkurence vyšponovala jejich výkony až za hranici 400 koní. V takovém případě mohou konkurovat i pár let starým Ferrari, dnes ale nemusíme vytahovat ani takovou extraligu. Stačí vzít zavděk modelem tuctové značky s čtyřválcovým motorem.

Řeč je o Volkswagenu Golf VII R disponujícím výkonem 221 kW (300 koní) a 400 Nm z přeplňovaného dvoulitru. Prostřednictvím automatické sedmistupňové převodovky a rozdělování energie mezi všechna kola zrychluje nenápadný hatchback o hmotnosti 1 505 kg na stovku za 4,6 sekundy. Maximální rychlost dosahuje hodnoty 250 km/h.

Golf se vytáhl na mnohem respektovanější Porsche, které se dostavilo na zteč ve vrcholné verzi 718 Boxster GTS označující zabudování 2,5litrového foukaného čtyřválce. Sedmistupňový automat a pohon jen zadních kol slibuje akceleraci na 100 km/h v čase 4,3 sekundy. Omezovač rychlosti je nastaven na 290 km/h a Porsche vůči VW papírově vede ve zrychlení i v hmotnosti jen 1 460 kilogramů.

Nezapomínejme na třetího účastníka sprintu. Krajní dráhu si přisvojil Renault Megane RS Trophy s nejmenším motorem o objemu 1,8 litru. Turbem podpořený agregát dává 221 kW (300 koní) a 400 Nm. Při hmotnosti 1 494 kilogramů stačí přední náprava rozparádit zbytek vozu na stovku až za 5,7 sekundy. Francouzi omezili maximálku na 260 km/h.

Katalogové údaje předem prozradily pořadí závodu na čtvrt míle i soutěže ve zrychlení z 80 km/h, ale zároveň se na trati ukázaly prakticky nicotné rozdíly zejména mezi sportovním Porsche a daleko praktičtěji zaměřeným Golfem. Pětidveřový kompakt zaostal jen o šest desetin sekundy na celé dráze, v úvodu závodu s přehledem kraloval. Vítězný roadster si nenechal zkazit reputaci, ale první metry po startu tomu nenasvědčovaly a o jeho vítězství rozhodla až lepší akcelerace v rychlostech, kterou v ČR na silnicích nikdy legálně nepojedete. Bronzový Renault z dálky tiše záviděl schopnosti dvoulitrového čtyřválce, který pravidelně umí mile překvapit. Ani on nepropadl, Golf R je ale v poměru jakési lidové dynamiky a ceny vážně nepřekonatelný.


Výkon lidu: Podívejte se, jaký stroj umí potrápit dnešní rychlé kompakty - 1 - VW Golf VII R proti Porsche 718 Boxster GTS a Renulatu Megane RS Trophy 01Výkon lidu: Podívejte se, jaký stroj umí potrápit dnešní rychlé kompakty - 2 - VW Golf VII R proti Porsche 718 Boxster GTS a Renulatu Megane RS Trophy 02Výkon lidu: Podívejte se, jaký stroj umí potrápit dnešní rychlé kompakty - 3 - VW Golf VII R proti Porsche 718 Boxster GTS a Renulatu Megane RS Trophy 03Výkon lidu: Podívejte se, jaký stroj umí potrápit dnešní rychlé kompakty - 4 - VW Golf VII R proti Porsche 718 Boxster GTS a Renulatu Megane RS Trophy 04Výkon lidu: Podívejte se, jaký stroj umí potrápit dnešní rychlé kompakty - 5 - VW Golf VII R proti Porsche 718 Boxster GTS a Renulatu Megane RS Trophy 05Výkon lidu: Podívejte se, jaký stroj umí potrápit dnešní rychlé kompakty - 6 - VW Golf VII R proti Porsche 718 Boxster GTS a Renulatu Megane RS Trophy 06Výkon lidu: Podívejte se, jaký stroj umí potrápit dnešní rychlé kompakty - 7 - VW Golf VII R proti Porsche 718 Boxster GTS a Renulatu Megane RS Trophy 07Výkon lidu: Podívejte se, jaký stroj umí potrápit dnešní rychlé kompakty - 8 - VW Golf VII R proti Porsche 718 Boxster GTS a Renulatu Megane RS Trophy 08Výkon lidu: Podívejte se, jaký stroj umí potrápit dnešní rychlé kompakty - 9 - VW Golf VII R proti Porsche 718 Boxster GTS a Renulatu Megane RS Trophy 09Výkon lidu: Podívejte se, jaký stroj umí potrápit dnešní rychlé kompakty - 10 - VW Golf VII R proti Porsche 718 Boxster GTS a Renulatu Megane RS Trophy 10Výkon lidu: Podívejte se, jaký stroj umí potrápit dnešní rychlé kompakty - 11 - VW Golf VII R proti Porsche 718 Boxster GTS a Renulatu Megane RS Trophy 11Výkon lidu: Podívejte se, jaký stroj umí potrápit dnešní rychlé kompakty - 12 - VW Golf VII R proti Porsche 718 Boxster GTS a Renulatu Megane RS Trophy 12
Porsche Boxster GTS se muselo hodně strachovat o svoji pověst, když se vedle postavil Volkswagen Golf R. Ten nejlépe ukazuje, kam až se s dynamikou dostaly dnešní výkonné kompakty za stále přijatelné ceny

Zdroj: carwow@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.