Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Výkon lidu: Podívejte se, jaký stroj umí potrápit dnešní rychlé kompakty
1.7.2019 | Mirek Mazal
Byly časy, kdy jste na možnost soupeřit s nejlepšími modely Porsche či Ferrari museli mít auto za spoustu milionů. Evoluce posledních let to změnila.
Přiložené video mělo původně ukázat rozdíly mezi pohonem předních kol, zadních kol a obou náprav, aby ale něco takového svedlo, muselo by srovnávat vozy podobných tříd a výkonů. Vzhledem k tomu, že to nedělá, nás zaujalo z jiného pohledu - více než zmíněné připomíná, jak neuvěřitelně rychlými se staly špičkové verze stále ještě obyčejných aut obyčejných značek.
V tomto případě se svět za posledních 20 let hodně změnil. Koncem 90. let znamenalo slovo „hot hatch” něco jako Ford Focus ST se 170 koňmi nebo VW Golf IV GTI se 150. Existovalo i pár rychlejších aut, ale ne o moc. Dnes je situace úplně jiná - na trh se hrne jeden rychlý kompakt za druhým a konkurence vyšponovala jejich výkony až za hranici 400 koní. V takovém případě mohou konkurovat i pár let starým Ferrari, dnes ale nemusíme vytahovat ani takovou extraligu. Stačí vzít zavděk modelem tuctové značky s čtyřválcovým motorem.
Řeč je o Volkswagenu Golf VII R disponujícím výkonem 221 kW (300 koní) a 400 Nm z přeplňovaného dvoulitru. Prostřednictvím automatické sedmistupňové převodovky a rozdělování energie mezi všechna kola zrychluje nenápadný hatchback o hmotnosti 1 505 kg na stovku za 4,6 sekundy. Maximální rychlost dosahuje hodnoty 250 km/h.
Golf se vytáhl na mnohem respektovanější Porsche, které se dostavilo na zteč ve vrcholné verzi 718 Boxster GTS označující zabudování 2,5litrového foukaného čtyřválce. Sedmistupňový automat a pohon jen zadních kol slibuje akceleraci na 100 km/h v čase 4,3 sekundy. Omezovač rychlosti je nastaven na 290 km/h a Porsche vůči VW papírově vede ve zrychlení i v hmotnosti jen 1 460 kilogramů.
Nezapomínejme na třetího účastníka sprintu. Krajní dráhu si přisvojil Renault Megane RS Trophy s nejmenším motorem o objemu 1,8 litru. Turbem podpořený agregát dává 221 kW (300 koní) a 400 Nm. Při hmotnosti 1 494 kilogramů stačí přední náprava rozparádit zbytek vozu na stovku až za 5,7 sekundy. Francouzi omezili maximálku na 260 km/h.
Katalogové údaje předem prozradily pořadí závodu na čtvrt míle i soutěže ve zrychlení z 80 km/h, ale zároveň se na trati ukázaly prakticky nicotné rozdíly zejména mezi sportovním Porsche a daleko praktičtěji zaměřeným Golfem. Pětidveřový kompakt zaostal jen o šest desetin sekundy na celé dráze, v úvodu závodu s přehledem kraloval. Vítězný roadster si nenechal zkazit reputaci, ale první metry po startu tomu nenasvědčovaly a o jeho vítězství rozhodla až lepší akcelerace v rychlostech, kterou v ČR na silnicích nikdy legálně nepojedete. Bronzový Renault z dálky tiše záviděl schopnosti dvoulitrového čtyřválce, který pravidelně umí mile překvapit. Ani on nepropadl, Golf R je ale v poměru jakési lidové dynamiky a ceny vážně nepřekonatelný.












Porsche Boxster GTS se muselo hodně strachovat o svoji pověst, když se vedle postavil Volkswagen Golf R. Ten nejlépe ukazuje, kam až se s dynamikou dostaly dnešní výkonné kompakty za stále přijatelné ceny
Zdroj: carwow@Youtube
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Šéf ChatGPT po sedmi letech čekání zrušil svou objednávku Tesly Roadster, Elon Musk mu to vrátil i s úroky
před 41 minutami
První elektrický Rolls-Royce je už takový propadák, že na něj automobilka musela začít nabízet slevy
před 2 hodinami
Audi chce svůj postupující rozklad zachránit „modelovou ofenzívou”. Tohle má vážně být ta spása?
před 3 hodinami
Nový Renault Twingo je zklamání. Jinak hezký a prostorný vůz nabízí míň než 6 let stará Škoda
před 5 hodinami
Honda zabila možná poslední šanci zachránit image nového Preludu, navíc sama sebe usvědčuje ze lži
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
