Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Za omylem ve spotřebě Fordů stojí chybný výpočet, na silnici měřena vůbec nebyla
19.6.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Chyby v zahrnutí Total Road Load Horsepower do hodnoty spotřeby stály za poslední změnou u některých Fordů. C-Max Hybrid tak Prius+ nepřekoná.
Americký Ford byl nucen značně upravit papírovou spotřebu některých svých modelů, zejména hybridních verzí. Bylo mezi nimi i MPV C-Max, a to jak v hybridní formě, tak i jako plug-in hybrid Energi. Tento vůz přitom již vloni v létě prošel podobnou úpravou, s tou čerstvější však až tolik nesouvisela.
Hybridní C-Max do Států přišel ke konci roku 2012 a s kombinovanou spotřebou 5 litrů benzínu na 100 km měl být lepší než Toyota Prius V, u nás známého jako Prius+. Tento japonský vůz podle amerického webu Toyoty potřebuje v kombinovaném režimu na stejnou vzdálenost 5,6 litru paliva. První změna pro C-Max hybrid znamenalo spotřebu 5,5 l/100 km a to by ještě vyšlo, po tom čerstvém však údajně na sto kilometrů potřebuje 5,9 litrů benzínu.
Dřívějším omylem bylo, že Ford vzal naměřené parametry hybridního Fusionu a napsal je do tabulek i C-Maxu. To je zcela legální postup, pokud obě auta mají totožné pohonné ústrojí, v tomto případě dvoulitr EcoBoost a elektromotor s kombinovaným výkonem 188 koní, a také pro případný test stejně váží. To se ale ukázalo jako nesprávný postup, obě vozidla jsou natolik odlišná, že jejich hodnoty spotřeby nejdou takto porovnávat.
Čerstvá chyba pramenila jinde - stručně řečeno v tom, že Ford místo aby spotřebu zjistil na silnici, změřil ji ve větrném tunelu a na motorové brzdě a pro silnici ji dopočítal. Americká EPA (Environmental Protection Agency) tento postup vysvětluje takto: „Když pro testování používáte motorovou brzdu, musí být zohledněny určité faktory, aby výsledky co nevěrněji odrážely podmínky skutečného světa. Jedním z těchto faktorů je TRLHP (Total Road Load Horsepower). Tato hodnota je odvozena z modelu a pak potvrzena při testování vozu na polygonu. Pro správný výpočet je třeba zahrnout různé proměnné, jako například aerodynamiku, odpor pneumatik nebo případné poryvy větru.”
Právě v TRLHP udělal Ford chybu. Raj Nair, člověk, který za omyl dostal odpovědnost, uvedl, že automobilka dělá „fyzický test ve větrném tunelu, jehož výsledky se pak pomocí korelačního faktoru převádějí do vývojového modelu - a to je test Total Road Load Horsepower. Chybný byl právě korelační faktor.”
Jak jsme naznačili již v předchozím článku, je vidět, že měřit a počítat spotřebu v místnosti místo na silnici není zrovna chytrá metoda. EPA přesto má za to, že k dalším podobným omylům letos docházet nebude: „Podle spotřebitelských údajů o spotřebě paliva máme za to, že ostatní tabulkové hodnoty jsou správné,” uvádí v prohlášení. Říká také, že to byl právě Ford, který za EPA přišel s podezřením na chybu, nikoliv naopak: „28. března nás Ford upozornil na možnou chybu v hodnotách spotřeby paliva. Ihned jsme začali spolupracovat na ověření a případném napravení.”
Pokud se nyní podíváte na americký web Fordu, najdete tam čísla spotřeby již upravená. Chyba však nebude mít vliv jen na tyto tabulky, přepsat číslo by bylo to nejmenší. Důležitější otázka je, jak budou vozy Fordu odpovídat (zbytečným) zákonům regulujícím emise skleníkových plynů v modelových letech 2013 a 2014, kterých se změny hodnot týkaly.
Hybridní Ford C-Max ve spotřebě nepřekoná Toyotu Prius V. To byl jeden z argumentů reklamní kampaně, když v roce 2012 toto MPV vstupovalo na americký trh
Zdroj: Autoblog Green
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024 - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Souboj dvou titánů vyhrál úřadující šampion včera 15:11
- V Moto2 vyhrál Aldeguer, 11. Salač včera 12:57
- Vítězem Moto3 v Jerezu Colin Veijer včera 11:32
- Warm Up ukončen předčasně po crashi Acosty včera 10:07
- Sprintérské drama = festival pádů: Vyhrál Martin před Acostou 27.4.2024
Nejnovější články
- První majitel ročník 1926 schoval nejetou legendu Opelu, kterou téměř do jedné sežrala rez, teď ji docela levně prodává
před 10 hodinami - Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu levá
včera - Dvě nejexkluzivnější SUV světa od Ferrari a Lamborghini si to konečně rozdala ve sprintu, o vítězi rozhodly centimetry
včera - Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
včera - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva