Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Za tyto závady vyhazují nejčastěji od STK Němce. Hřeší na zcela jiné věci než Češi
14.11.2018 | Petr Prokopec
Z Německa se k nám dováží spousta aut a leckdo si myslí, že Němci mají všechno v pořádku. Není to pravda, od STK vyhazují přes třetinu aut. A nejvíce v podstatě kvůli vlastnímu lajdáctví.
Technickou kontrolou či její obdobou musí procházet vozy po celé Evropě. Výjimkou není ani Německo, kde stejně jako u nás je součástí také měření emisí. Tamní stanice technické kontroly je však do letoška kontrolovaly poměrně pofidérně. Auta vyrobená od roku 2006 totiž procházela kontrolou emisí jen tím způsobem, že byla připojena na diagnostiku a pokud elektronika vozu nehlásila žádný problém, motoristé dostali kýžené razítko. Měření emisí přímo u výfuku se provádělo jen u starších vozů, které byly v jasné menšině.
Od 11. ledna letošního roku se ale vše změnilo, nejspíše i pod vlivem dieselového skandálu Volkswagenu. Nově tedy musí všichni motoristé procházet „fyzickou” kontrolou výfukových plynů a následky jsou pozoruhodné. Během prvních devíti měsíců našly německé STK právě v této oblasti našla nejvíce problémů, za které od kontroly řidiče vyhodily. A jejich odstranění bývá někdy hodně nákladnou záležitostí.
Pokračujme ale chvíli obecněji. Technické kontroly u našich sousedů provádí organizace TÜV, Dekra, KüS a GTÜ. Poslední zmíněná zveřejnila data, dle kterých bylo během prvních třech kvartálů zkontrolováno 3,6 milionu aut. Z této porce více než 62 procent mohlo zamířit zpátky na silnice, což je relativně malý počet - pro 38 procent Němců znamenala návštěva STK dočasnou stopku.
Jak už jsme zmínili, největší část propadla kvůli problémům s antiemisními systémy (27 %), což je docela jiný stav než u nás. Teprve poté přichází na řadu klasičtější potíže v podobě špatných světel (25 %), brzd (14 %) a pneumatik (13,4 %). Experti technických kontrol však rovněž dodávají, že průměrný věk aut v Německu narostl na 9,4 roku. Souběžně s tím se tak zvedl i počet individuálních závad, nikoliv však jen u starších vozů.
Výčet problémů narostl v souvislosti se stále komplexnějšími anti-emisními systémy, na které navíc lidé v uplynulých letech v rámci údržby prakticky nebrali ohled. Jednoduše proto, že stát po nich nic v tomto ohledu ani nevyžadoval. Nyní je ale po „dovolené“, za kterou je navíc třeba zpětně zaplatit. Pokud totiž nedojde k odstranění systémů, vozy nedostanou potřebné nálepky a na silnice dále nesmí.
Závěrem můžeme zmínit už jen úsměvnou maličkost, jež se týká samotného měření emisí. Měření ani po úpravách nesledují emise NOx, které se staly středobodem aféry Dieselgate. Znamená to tedy, že zcela bez obav mohou být lidé, jejichž autům pracuje pod kapotou motor TDI EA 189. Což překvapí i proto, že v Německu byla modifikace softwaru, jež měla zaručit snížení oxidů dusíku, povinná a úřady řidičům, kteří se nechtěli podvolit, vyhrožovaly odebráním schválení pro silniční provoz. Jak vidno, pokud dosáhli toho, že někdo jejich návštěvu servisu pouze zaznamenal, nebo dokázali vozu vrátit původní software, mohou dál jezdit bez obav o „papíry”.
Závady, za které se nejčastěji vyhazuje od německých STK
1. Emisní a výfukové systémy - 27 %
2. Světlomety, elektronika - 24,9 %
3. Brzdový systém - 14,2 %
4. Kola, pneumatiky, zavěšení, nápravy - 13,4 %
5. Šasí, rám, konstrukce - 7,8 %
Němci za prvních devět měsíců letošního roku na tamních STK nejčastěji dojížděli na výfukové a emisní systémy. To je docela překvapivé, dáno je to ale hlavně tím, že od roku 2006 byla auta v této oblasti kontrolovány jen přes diagnostiku, nikoliv fyzicky
Zdroj: GTÜ
Další zajímavé články:
Bleskovky
- Elon Musk veřejně pochválil starou Ladu, a to ani nemusela být na elektřinu
před 9 hodinami - Servis zákaznici zničil auto při zkušební jízdě, přesto ji donutil zaplatit za opravu
včera - Skrytá kamera natočila dopravní policisty, jak si rozdělují úplatky, teď jdou do vězení
14.2.2019 - Nejlevnější SUV Škody natočeno v běžném provozu, teď teprve ukazuje svou velikost
14.2.2019 - Německá policie bojuje proti pachatelům moderních přestupků nečekaně moderně
13.2.2019

Nejčtenější články
- Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT
18.1.2019 - K mání je unikátní luxusní Volha ruského prezidenta, neujel s ní nakonec ani metr
18.1.2019 - K mání je auto Jasona Stathama, docela levně. I proto, že za výbavu dal 2,9 milionu
19.1.2019 - Na nové Toyotě Supra je 9 falešných otvorů, stydí se za ně i šéftechnik značky
19.1.2019 - Extratřída mezi luxusními hotely na kolech skrývá v útrobách vše, na co pomyslíte
19.1.2019 - Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem
19.1.2019 - 75letý penzista popírá předsudky, jedno z nejostřejších BMW si užívá i v bahně
19.1.2019 - Prezidentovi Ukrajiny asi nestačil vládní Mercedes, pořídil si „vesmírnou loď”
19.1.2019 - Co dělat, abyste auto nastartovali i v tuhé zimě? A jak případně rychle oživit baterii?
19.1.2019 - Tatra 613 K: Ve vzácné verzi se mohla svézt jen elita mezi papaláši
20.1.2019
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 23:35 - mattonecz
- Koupě ojetého auta ( do 50 000 km ) do 500 000 23:12 - Rageweawer
- Původně to měla být MX5 ND, nakonec to je GT86 22:07 - jarka
- Další zajímavá autovidea 21:30 - Vrooom
- S větrem ve vlasech.... 20:58 - mmira
- Co právě teď posloucháte? 19:17 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 17:48 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 17:12 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 17:12 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 15:51 - Stepan
Autobazar
Renault Clio 1.5 dCi
r.v. 2011
116 000,- KčŠkoda Fabia 1.4 16V
r.v. 2008
113 000,- KčOpel Corsa 1.2
r.v. 2017
230 000,- KčŠkoda Octavia RS 2.0 TSI
r.v. 2014
480 000,- KčŠkoda Octavia 1.4 TSI
r.v. 2018
480 000,- KčVW Golf 1.6 TDI
r.v. 2017
350 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 TDI
r.v. 2013
203 000,- KčŠkoda Fabia 1.2
r.v. 2011
120 000,- Kč