Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Žádné znárodňování nebude, Renault a Nissan se domluvily s Francií
15.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová Stabilizační dohoda redukuje podíl hlasovacích práv státu. Zároveň Francouzům i Japoncům zachovává jistou nezávislost, aliance ale pokračuje dál.
V průběhu letošního dubna francouzská vláda navýšila svůj podíl v Renaultu z 15 na 19,73 procenta. Okamžitě tak vyvstaly obavy z možných státních zásahů do operačních procedur obou automobilek, které by kupříkladu musely nevýhodně vyrábět některé své modely ve Francii namísto ostatních lokalit, kde jsou nižší mzdové náklady. Jelikož přitom Renault vlastní 43procentní podíl v Nissanu, začali se nepříjemného vlivu obávat také Japonci.
V uplynulých měsících se tak v Paříži i Tokiu setkávali členové vedení obou firem a ladili další možný postup, který nakonec vyústil v tzv. Stabilizační dohodu. Ta zahrnuje tři klauzule, kdy první počítá se zdvojnásobením volebních hlasů francouzské vlády pouze do 1. dubna 2016. Poté již může stát počítat pouze se 17,9procentním podílem, který může být za určitých okolností navýšen na 20 procent. Nebude však majoritní.
Dále dohoda zakazuje Renaultu a tedy potažmo i francouzské vládě, respektive její investiční odnoži zvané Agence des Participations de l'État, aby se jakkoliv vměšovaly do rozhodnutí Nissanu. Japonci pak na oplátku nebudou navyšovat svá volební práva ve francouzské značce ze současných 15 procent. Mimo to pak vláda rovněž souhlasila, že se nebude plést do firemních strategií s výjimkou hlasování o dividendách či členech správní rady Renaultu.
Touto dohodou byla upevněna pozice a obnovena důvěra v osobu Carlose Ghosna, který tak i nadále setrvává na postu šéfa Renaultu a Nissanu. Obě automobilky hodlají nadále blízce spolupracovat a sdílet některé zdroje či náklady, jejich koexistence ale zůstává na úrovni aliance. Nejde tedy o sloučení dvou firem do jednoho koncernu, jako je tomu kupříkladu u Fiatu a Chrysleru, tedy u FCA.
Dodat již můžeme pouze tolik, že správní rada na základě nové dohody počítá s rostoucí stabilitou aliance, která by se v nadcházejících letech měla vyšplhat na třetí pozici mezi globálními automobilkami. Francouzi počítají hlavně s výrazným oslabením VW Group, který by z nedávného prvního místa měl spadnout až na čtvrtou pozici. Zda se tak ale skutečně stane, to je nyní sporné.





Důvěra ve stávajícího šéfa aliance Renault-Nissan Carlose Ghosna byla nyní díky podpisu tzv. Stabilizační dohody obnovena
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejčtenější články
Toyota znovu změnila svůj názor na elektromobily, varuje před tím, co přijde příští rok
13.11.2025
Lamborghini nechtěně potvrdilo, že hybridní technika jeho posledních novinek je vážně jen zbytečná přítěž
13.11.2025
Šéf Fordu říká, že zůstal v šoku poté, co jeho firma nakoupila čínské elektromobily a rozebrala je na díly
14.11.2025
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
14.11.2025
Bentley dalo kopačky hybridu a stvořilo své nejlehčí auto od roku 1940. Drsný stroj znovu vyvolává touhu
14.11.2025
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 12.14. 09:14 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 09:05 - Brus
- IT poradna 12.14. 05:13 - rutak11
- BMW Divize 12.13. 21:24 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
