Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Žádné znárodňování nebude, Renault a Nissan se domluvily s Francií
15.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová Stabilizační dohoda redukuje podíl hlasovacích práv státu. Zároveň Francouzům i Japoncům zachovává jistou nezávislost, aliance ale pokračuje dál.
V průběhu letošního dubna francouzská vláda navýšila svůj podíl v Renaultu z 15 na 19,73 procenta. Okamžitě tak vyvstaly obavy z možných státních zásahů do operačních procedur obou automobilek, které by kupříkladu musely nevýhodně vyrábět některé své modely ve Francii namísto ostatních lokalit, kde jsou nižší mzdové náklady. Jelikož přitom Renault vlastní 43procentní podíl v Nissanu, začali se nepříjemného vlivu obávat také Japonci.
V uplynulých měsících se tak v Paříži i Tokiu setkávali členové vedení obou firem a ladili další možný postup, který nakonec vyústil v tzv. Stabilizační dohodu. Ta zahrnuje tři klauzule, kdy první počítá se zdvojnásobením volebních hlasů francouzské vlády pouze do 1. dubna 2016. Poté již může stát počítat pouze se 17,9procentním podílem, který může být za určitých okolností navýšen na 20 procent. Nebude však majoritní.
Dále dohoda zakazuje Renaultu a tedy potažmo i francouzské vládě, respektive její investiční odnoži zvané Agence des Participations de l'État, aby se jakkoliv vměšovaly do rozhodnutí Nissanu. Japonci pak na oplátku nebudou navyšovat svá volební práva ve francouzské značce ze současných 15 procent. Mimo to pak vláda rovněž souhlasila, že se nebude plést do firemních strategií s výjimkou hlasování o dividendách či členech správní rady Renaultu.
Touto dohodou byla upevněna pozice a obnovena důvěra v osobu Carlose Ghosna, který tak i nadále setrvává na postu šéfa Renaultu a Nissanu. Obě automobilky hodlají nadále blízce spolupracovat a sdílet některé zdroje či náklady, jejich koexistence ale zůstává na úrovni aliance. Nejde tedy o sloučení dvou firem do jednoho koncernu, jako je tomu kupříkladu u Fiatu a Chrysleru, tedy u FCA.
Dodat již můžeme pouze tolik, že správní rada na základě nové dohody počítá s rostoucí stabilitou aliance, která by se v nadcházejících letech měla vyšplhat na třetí pozici mezi globálními automobilkami. Francouzi počítají hlavně s výrazným oslabením VW Group, který by z nedávného prvního místa měl spadnout až na čtvrtou pozici. Zda se tak ale skutečně stane, to je nyní sporné.






Důvěra ve stávajícího šéfa aliance Renault-Nissan Carlose Ghosna byla nyní díky podpisu tzv. Stabilizační dohody obnovena
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Existuje méně vhodné místo pro prodej „nejbělejšího bílého BMW”, než je Jihoafrická republika?
před 9 hodinamiPřelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje na něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
3.9.2025Unikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
2.9.2025
Nejnovější články
Provozně nenáročný rodinný stěhovák Fordu lidé v bazarech přehlížejí, brzy ho koupíte klidně za jeden průměrný český plat
před hodinouPorsche navzdory dosavadnímu fiasku přestalo přijímat objednávky na další spalovací modely, náhradu nemá
před 2 hodinamiDo dražby jde sbírka 42 superaut té nejvyšší úrovně, na celou bizarní smečku je ale nakonec smutný pohled
před 4 hodinamiTak určitě: Audi chce v době rapidního úpadku prodejů, zisků i kvality dosáhnout rekordního odbytu. A to i tím, že omezí výběr
před 5 hodinamiRuský miliardář se zbavil jedné z nejúchvatnějších superjachet světa, možná mu došly peníze na její provoz
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- IT poradna 09.05. 16:17 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.05. 14:05 - Vrooom
- Policejní kontroly a měření 09.05. 14:03 - řidičBOB
- whitelist & blacklist 09.05. 11:59 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 09.05. 08:25 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.04. 17:03 - pavproch
- Hybrid nebo klasický benzín pro městský provoz? 09.04. 15:27 - Stepan
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.04. 12:31 - pavproch