Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Francouzská vláda znárodňuje Renault, za zády Nissanu přebírá kontrolu
19.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Země galského kohouta patrně chystá vlastní únor 1948. Tamní vláda letos pozměnila zákon o podílnictví a následně v tajnosti nakoupila akcie aliance.
Asi už jen málo pamětníků má živé vzpomínky na únor 1948, kdy v České republice „zvítězil pracující lid“. To vedlo k dlouhodobé nadvládě komunistické strany a mimo jiné také ke znárodňování majetku. Na něco podobného nyní jako by se chystala Francie, která ostatně k podobné politice vždy tíhla. Zatím se to neděje v tak velkém měřítku, není ale mnoho jiných možností, jak interpretovat aktuální situaci spojenou s automobilkou Renault. V té měla francouzská vláda vliv vždy, nyní se jej ale rozhodla zvýšit a ne zrovna transparentním způsobem. Na počátku letošního roku změnila zákony ohledně podílnictví a následně potají nakoupila akcie společnosti, aby navýšila svůj podíl ve značce na 20 procent.
Abychom přitom daným operacím vlády porozuměli, musíme se vrátit nejprve k onomu „anti-spekulačnímu“ zákonu. Ten zdvojnásobuje hlasovací práva těch podílníků, kteří mají ve vlastnictví akcie po dobu delší než dva roky. Už to samo o sobě je zvláštní instrument, lze ale najít pseudoracionální argumentaci pro jeho ospravedlnění, které s ohledem na výše zmíněné označení zákona jistě nemusíme rozvádět.
Na druhou stranu si ovšem představte, že jste právě koupili majoritní podíl ve firmě, jejíž stávající operace nepovažujete za dostatečně efektivní. Prakticky vám patří, přesto s tím ovšem nemůžete nic zásadníhoudělat, neboť jste pokaždé přehlasování podílníky s menším množstvím akcií, kteří je ovšem drží déle než dva roky. Jak jsme totiž uvedli výše, nový zákon zdvojnásobil jejich hlasovací práva, díky čemuž mohou de facto ovládat váš majetek.
Jak to souvisí s Renaultem a Nissanem? Na první pohled nijak, tento zákon se ale nelíbil šéfovi aliance Renault-Nissan Carlosi Ghosnovi, který se snažil, aby na francouzsko-japonskou firmu tento zákon nedopadl. Ghosn tak chtěl ustanovit interní rezoluci, podle níž každý akcionář měl navzdory zmíněnému zákonu jen taková práva, k jakým jej opravňuje jeho podíl. Nevíme, jak by toho bylo možné docílit, přesnou konstrukci zákona neznáme, možné to ale být mělo a podíl Nissanu v Renaultu měl k protlačení takového záměru stačit.
Za této situace ale francouzská vláda v tajnosti investovala do akcií aliance cca 33,4 mld. Kč, aby navýšila svůj podíl z 15 na 20 %. Tento podíl byl pak bez jakéhokoli předchozího varování použit Francouzi k tomu, aby zmíněná rezoluce nebyla přijata a nerovnost mezi akcionáři nebyla odstraněna. Můžeme pouze domýšlet, kdo má ve firmě jak staré akcie, ale asi není těžké si dovodit, že to bude právě francouzská vláda, které tento krok pomůže k větší kontrole nad firmou.
Není tedy divu, že nastalá situace Ghosna údajně rozčílila k nepříčetnosti. Ono tu ostatně nejde jen o Renault a vládu nad ním, obavy jsou i na straně Nissanu, který je ze 45 procent vlastněn francouzskou značkou. Francie se tak kombinací nového zákona a zmíněné investice domohla podstatně větší kontroly nad celou aliancí - jak velké, nedokážeme vzhledem k platnosti nového zákona říci.
Je přitom velmi snadno vypátrat důvody, které francouzskou vládu k daným krokům vedly. Tím asi nejzásadnějším je snaha o zabránění odchodu Renaultu ze země, jakkoliv taková možnost vypadá v prvé chvíli nereálně. Nicméně s Francií jsou spojeny obrovské personální náklady, jimž se značka snaží vyhnout tím, že celou řadu svých modelů vyrábí v zahraničí. Captur je totiž montován ve Španělsku, stejně jako Kadjar, který je dále produkován také v Číně.
Mimo Francii je dokonce vyráběn i Mégane, v zemi galského kohouta tak zůstávají jen modely jako Scénic, Espace či Laguna. Ty ovšem nejsou montovány v takovém množství jako bestsellery Renaultu. Francouzská vláda tedy bude nově moci na základě zdvojených hlasovacích práv zabránit možnému navyšování nezaměstnanosti v zemi, i na úkor destabilizace značky.
Kromě toho tu máme snahu o ždímání Nissanu, který je ve skutečnosti tahounem celé aliance. Z celkového počtu 8,47 milionu vyrobených aut v roce 2014 jich totiž pouze 2,7 milionu neslo logo Renaultu, Dacie nebo Samsungu, zbytek připadal na japonského partnera a jeho nízkonákladovou značku Datsun. Je tedy zřejmé, po čem francouzská vláda pase.
Do budoucna se tak dost možná dočkáme návratu části montážních linek Renaultu do Francie a není vyloučeno, že dojde i na Nissany. To by sice pomohlo Francii, bylo by to ale pouze v její prospěch, nikoli ve prospěch samotné společnosti a jejích zbylých akcionářů. Je to pochopitelně katastrofický scénář, ale stát se to může, ostatně - proč by jinak Francie vůbec usilovala o kontrolu nad jinak soukromou společností? Toto ke znárodňování opravdu nemá daleko...
Renault Captur se stejně jako ostatní bestsellery značky nevyrábí kvůli vysokým personálním nákladům ve Francii. Tamní vláda tak podnikla kroky, díky kterým by danou situaci mohla zvrátit. Tím ovšem začala s faktickým znárodňováním
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Dodnes úplně nový, ovšem totálně oholený Ford Focus legendární první generace se prodal za směšné peníze
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
10.5.2024 - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Tissot Sprintu Martin, senzačně druhý dojel M. Marquez včera 15:57
- PP získal v Le Mans Aron Canet, 9. Filip Salač včera 15:47
- Pole Position získal v Le Mans David Alonso včera 14:53
- Pole získal v rekordu i s pádem Jorge Martin včera 12:45
- Jorge Martin zajel nový rekord 10.5.2024
Nejnovější články
- První auto Xiaomi může být Porsche za cenu Škody, jenže nevydrží, majiteli neopravitelně selhalo po ujetí 39 km
před 2 hodinami - Bentley skutečně skončilo i s ryzími motory V8, v Evropě to udělalo raději pěkně potichu
před 3 hodinami - Tesla Cybertruck v testu dojezdu s přívěsem nedojela skoro nikam, srovnání s dieselem jí vystavilo smutné vysvědčení
před 5 hodinami - VW přiznal, že elektromobily jsou moc drahé, slova finančního šéfa vyvolala u zaměstnanců zděšení
včera - Nejlepší obrana je útok? Pancéřované auto od jihoafrické firmy má na střeše kulomet, v útrobách diesel 4,5 V8
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva