Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zákazy dieselů už Němcům nestačí, nyní chtějí plošný rychlostní limit na dálnicích
19.12.2018 | Petr Prokopec
Německé dálnice jsou proslulé jako oáza rychlého a bezpečného cestování. Nemusí tmu tomu tak být dlouho, organizace DUH chce kvůli rychlejšímu snížení emisí CO2 neomezenou rychlost zrušit.
Uplynulo sotva pár hodin od chvíle, co Evropská unie přišla s návrhem, dle kterého mají limity spotřeby aut přepočítané do přímo úměrných emisí CO2 mezi roky 2021 a 2030 klesnout o 37,5 procenta. Již to samo o sobě je drastické a hlavně nereálné, v Bruselu totiž v podstatě požadují, aby se automobilky pomalu přiblížily perpetuu mobile. Pro Němce ale překvapivě nejde o největší problém.
Jak už možná tušíte, řeč bude opět o organizaci Deutsche Umwelthilfe (DUH), která se postarala o zákazy vjezdu dieselů do německých měst i na některé úseky dálnic. U DUH se evidentně rozhodli, že jednomu z pilířů německé ekonomiky podříznou nohy, neboť chtějí být ještě razantnější než samotný Brusel. Navrhovaná 37,5procentní redukce je organizace málo, v rámci svého boje za ochranu životního prostředí proto nyní požaduje, aby na německých Autobahnech skončil neomezený rychlostní limit. Nově by se místo toho jezdilo maximálně tempem 120 km/h.
DUH se navíc u stodvacítky nehodlá zastavit, v plánu je totiž i možnost zavedení osmdesátky. A je otázkou, kam mohou snahy Němců dále mířit - nejmenší spotřebu mají nakonec auta tehdy, pokud stojí. Jako hloupé ale v tuto chvíli požadavky organizace vnímá německá vláda, tedy primární zdroj financí DUH. Spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer proto jakékoliv návrhy na změnu odmítá - dle něj je totiž řešením hnacích ústrojí, nikoliv však rychlostní limity. Bohužel to ovšem neznamená, že by organizace byla poražena.
Její šéf Jürgen Resch dodává, že DUH nyní zkoumá veškeré legální způsoby, jak svůj požadavek dotáhnout do reality. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby k některému z tamních soudů mířila další žaloba. Ta ale nemusí nezbytně skončit úspěchem, na rozdíl od žalob směrujících na diesely. Momentálně totiž neexistuje žádný německý či evropský zákon, o který by se mohla snaha o snížení nejvyšší povolené rychlosti na Autobahnech opřít.
Ať už ale snaha DUH dopadne v tomto případě jakkoli, dá se očekávat, že pokud jednoho dne něco neomezené rychlosti na německých dálnicích strhne vaz, pak půjde právě o vyšší spotřebu paliva a zní vyplývající emise, které jsou s rychlejší jízdou spojeny. Bezpečností totiž argumentovat nelze, německé dálnice patří k jedněm z nejbezpečnějších v Evropě a jsou mimo jiné statisticky mnohem bezpečnější než třeba ty americké, na kterých jsou drakonicky vymáhána i relativně velmi nízká omezení rychlosti.
Až se to DUH nebo komukoli jinému povede, budou teprve moci všichni svorně tvrdit, jak rychlost zabíjí. Třebaže dekády zkušeností z rychlostně neomezeného provozu na Autobahnech jasně ukazují, že žádná přímá úměra mezi výší povolené rychlosti a počtem dopravních nehod a jejich obětí jednoduše neexistuje.




Omezení na 120 km/h platí na některých úsecích německých dálnic již nyní, organizace DUH však požaduje tento limit celoplošně. A „jen” u toho se ale nehodlá zastavit
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
před hodinouVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nejnovější články
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
před hodinouPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
před 2 hodinamiFord po 70 letech strhne své ikonické sídlo, stěhuje se do nově postaveného skleněného „paláce udržitelnosti”
před 3 hodinamiZ „Ferrari pro chudé” se stal sen skutečných majitelů Ferrari, na nejlepší kusy dnes ani oni nemají
před 5 hodinamiKolabující Audi se dál hojí na svých dealerech, marže jim seřízlo až k nule. „Prodávat auta už se nevyplatí,” říkají
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva