Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zákazy dieselů už Němcům nestačí, nyní chtějí plošný rychlostní limit na dálnicích
19.12.2018 | Petr Prokopec
Německé dálnice jsou proslulé jako oáza rychlého a bezpečného cestování. Nemusí tmu tomu tak být dlouho, organizace DUH chce kvůli rychlejšímu snížení emisí CO2 neomezenou rychlost zrušit.
Uplynulo sotva pár hodin od chvíle, co Evropská unie přišla s návrhem, dle kterého mají limity spotřeby aut přepočítané do přímo úměrných emisí CO2 mezi roky 2021 a 2030 klesnout o 37,5 procenta. Již to samo o sobě je drastické a hlavně nereálné, v Bruselu totiž v podstatě požadují, aby se automobilky pomalu přiblížily perpetuu mobile. Pro Němce ale překvapivě nejde o největší problém.
Jak už možná tušíte, řeč bude opět o organizaci Deutsche Umwelthilfe (DUH), která se postarala o zákazy vjezdu dieselů do německých měst i na některé úseky dálnic. U DUH se evidentně rozhodli, že jednomu z pilířů německé ekonomiky podříznou nohy, neboť chtějí být ještě razantnější než samotný Brusel. Navrhovaná 37,5procentní redukce je organizace málo, v rámci svého boje za ochranu životního prostředí proto nyní požaduje, aby na německých Autobahnech skončil neomezený rychlostní limit. Nově by se místo toho jezdilo maximálně tempem 120 km/h.
DUH se navíc u stodvacítky nehodlá zastavit, v plánu je totiž i možnost zavedení osmdesátky. A je otázkou, kam mohou snahy Němců dále mířit - nejmenší spotřebu mají nakonec auta tehdy, pokud stojí. Jako hloupé ale v tuto chvíli požadavky organizace vnímá německá vláda, tedy primární zdroj financí DUH. Spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer proto jakékoliv návrhy na změnu odmítá - dle něj je totiž řešením hnacích ústrojí, nikoliv však rychlostní limity. Bohužel to ovšem neznamená, že by organizace byla poražena.
Její šéf Jürgen Resch dodává, že DUH nyní zkoumá veškeré legální způsoby, jak svůj požadavek dotáhnout do reality. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby k některému z tamních soudů mířila další žaloba. Ta ale nemusí nezbytně skončit úspěchem, na rozdíl od žalob směrujících na diesely. Momentálně totiž neexistuje žádný německý či evropský zákon, o který by se mohla snaha o snížení nejvyšší povolené rychlosti na Autobahnech opřít.
Ať už ale snaha DUH dopadne v tomto případě jakkoli, dá se očekávat, že pokud jednoho dne něco neomezené rychlosti na německých dálnicích strhne vaz, pak půjde právě o vyšší spotřebu paliva a zní vyplývající emise, které jsou s rychlejší jízdou spojeny. Bezpečností totiž argumentovat nelze, německé dálnice patří k jedněm z nejbezpečnějších v Evropě a jsou mimo jiné statisticky mnohem bezpečnější než třeba ty americké, na kterých jsou drakonicky vymáhána i relativně velmi nízká omezení rychlosti.
Až se to DUH nebo komukoli jinému povede, budou teprve moci všichni svorně tvrdit, jak rychlost zabíjí. Třebaže dekády zkušeností z rychlostně neomezeného provozu na Autobahnech jasně ukazují, že žádná přímá úměra mezi výší povolené rychlosti a počtem dopravních nehod a jejich obětí jednoduše neexistuje.




Omezení na 120 km/h platí na některých úsecích německých dálnic již nyní, organizace DUH však požaduje tento limit celoplošně. A „jen” u toho se ale nehodlá zastavit
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
