Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Základní verze Dacie Duster má 0 hvězd z crash testu. Změní tolik jen výbava?
11.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Global NCAP se podíval na rumunské SUV nabízené v Indii. Je to v základu úplně stejné auto jako to prodávané u nás, jen bez některých prvků.
Přístup Euro NCAP ke způsobu realizace nárazových zkoušek kritizujeme už delší dobu. Nikoliv proto, že bychom brojili proti navyšování bezpečnosti na silnici, v tomto ohledu lze pochválit jakýkoliv přínos. Problémem je, že hodnocení Euro NCAP stále méně reflektuje skutečnou schopnost vozu ochránit vás při nárazu. Žije si ve vlastním světě, ve kterém jsou kupříkladu autonomní brzdy pomalu důležitější než tuhost toho či onoho vozidla.
Pochopitelně, tyto systémy mohou nehodě zabránit, ale jako takové by měly být hodnoceny samostatně - schopnost auta nehodě předejít a schopnost auta při nehodě ochránit posádku jsou dvě docela jiné věci, které by neměly být míchány dohromady. Tady ale míchány jsou a přitom stačí, aby se senzory zmíněné technologie z jakéhokoli důvodu ocitly mimo hru a bezpečnost je náhle o poznání nižší, než jakou Euro NCAP svým hodnocením deklaruje. Naopak auto, které je kvůli absenci těchto prvků hodnoceno hůře, může při samotné nehodě obstát lépe. Tomu se říká srozumitelná informace pro zákazníka?
Zmiňujeme se o tom proto, že bruselské praktiky do značné míry přejala i organizace Global NCAP. To není až tak překvapivé, za zrodem obou stojí Max Mosley, někdejší prezident mezinárodní automobilové federace FIA. Kromě toho Global NCAP zastřešuje výsledky všech lokálních organizací, tedy nejen té evropské, ale také latinsko-americké, australské nebo čínské, de facto tedy jede podle stejných pravidel.
Aktuálně se Global NCAP soustředí také na indický trh, kde se na bezpečnost příliš nehledí. Stav tamních silnic totiž často neumožňuje rychlou jízdu, mimo to zákazníci požadují po výrobcích spíše bohatou výbavu v případě komfortních prvků, nikoliv v rámci těch bezpečnostních. Indická vláda se ovšem rozhodla, že je potřeba, aby bylo zapracováno i na ochraně posádky a pěších.
A právě zde vstupuje do hry ona Global NCAP, které se nejnověji začíná zaměřovat právě na vozy určené pro indický trh. Nyní jí přitom „padl do spárů“ Renault Duster, tedy jinak označená verze rumunského SUV, které u nás známe jako Dacii. Není to v základu jiné auto, indické Dustery se vozí i do Evropy, jeho výbava je ale nižší. Standardně tak v základu nemá ani jeden airbag.
Asi se tedy nebudete divit, že výsledky čelního nárazu jsou mizerné, překvapivé ale je, jak moc. V případě ochrany dospělé posádky nezískal Duster ani jeden ze 17 možných bodů, což se projevilo nulovým počtem hvězdiček. Alespoň dvě si pak rumunské SUV s logem Renaultu odváží za ochranu dětí, kde pobralo 16,98 bodu ze 49 možných. Global NCAP přitom rizika nevidí jen v absenci airbagu, ale také v nedostatečně pevném skeletu vozu.
V návaznosti na tyto výsledky francouzská automobilka požádala organizaci, aby Duster otestovala ještě jednou, tentokráte již vybavený čelním airbagem řidiče. A druhé hodnocení překvapí znovu - stačilo totiž opravdu jen tak málo jako implementace jednoho airbagu, a vůz má rázem tříhvězdičkové hodnocení. Tedy jinými slovy, v případě ochrany dospělé posádky získal devět bodů.
Ještě překvapivější ovšem je, že ačkoliv ochrana dětí je i nadále dvouhvězdičková, počet udělených bodů v této kategorii se zvýšil z oněch 16,98 na 17,75. Výše jsme si přitom řekli, že jedinou novinkou je čelní airbag řidiče, tedy prvek, který na bezpečnost dětí nemá jediný vliv. Metodika Global NCAP tedy začíná zavánět podivnými čachry, jako je tomu ostatně pravidelně u evropské pobočky.
Nejde však o jedinou nejasnost. Stačí třeba pohled na figurínu spolujezdce, kde byla s příchodem airbagu řidiče zlepšena ochrana krku. Opětovně tak můžeme nechápavě kroutit hlavou, což se ostatně týká i samotné figuríny řidiče. Ta totiž při absenci airbagu vykazuje větší nebezpečí pro hlavu a krk, hodnocení ochrany hrudníku je ovšem průměrné - s příchodem airbagu se však zhoršuje.
Pochopitelně, organizací Global NCAP požadované zařazení airbagů do standardní výbavy vozů prodávaných v Indii lze jen kvitovat. Nicméně je na tom Duster bez airbagů skutečně tak špatně, že jeho bezpečnost pro dospělou posádku lze označit za naprsoto nulovou? A změní jeden nafukovací vak pasivní bezpečnost z... „žádné” na docela obstojnou? A jak ovlivní bezpečnost členů posádky, před kterými se vůbec nenafukuje?
Duster možná není nejbezpečnější auto, což tento výsledek jen potvrzuje, přesto se v tomto státě zdá být cosi shnilého. NCAPy všeho druhu v posledních letech spíše manipulují, než dělají svou práci a nechávají neprůstřelné výsledky mluvit samy za sebe. A to je zkrátka škoda...
Výsledky crash testu Renaultu/Dacie Duster v základní výbavě












Výsledky crash testu Renaultu/Dacie Duster s čelním airbagem řidiče
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Britové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
před 11 hodinamiNěkdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
21.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Obousměrné nabíjení je další utopická představa přínosu elektrických aut, vědci zkoumali jeho dopad na baterie
před 3 hodinamiŽebříček nejuspokojivějších značek aut v Americe opanovala ta snad nejvíc šikanovaná EU, velká jména utrpěla pád
před 5 hodinamiEU se pokusila vyhnat čínská auta z Evropy dveřmi, teď se díky skulině v pravidlech vrací zpět oknem v ještě větším počtu
před 6 hodinamiHezké kladivo Mercedesu na BMW M3 E30, říkáte? Mýlíte se, tahle brutalita skrývá pod kapotou 500koňové naftové překvapení
před 8 hodinamiMuž si koupil elektromobil, který měl začít novou éru značky. Teď říká, ať se mu vyhneme za každou cenu, rozpadá se až k nepoužitelnosti
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva