Automatické brzdy snižují počet nehod, říká Euro NCAP. Testy to nepotvrzují

NCAP hodnotí hvězdami přítomnost automatických brzd v autech. Prý počet nárazů zezadu snižují o 38 % a měly by být povinné. Praxe ukazuje něco jiného.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Automatické brzdy snižují počet nehod, říká Euro NCAP. Testy to nepotvrzují

14.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Automatické brzdy snižují počet nehod, říká Euro NCAP. Testy to nepotvrzují

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

NCAP hodnotí hvězdami přítomnost automatických brzd v autech. Prý počet nárazů zezadu snižují o 38 % a měly by být povinné. Praxe ukazuje něco jiného.

Systémy automatického nouzového brzdění v nízkých rychlostech jsou velmi efektivní ve snižování počtu dopravních nehod, kdy jedno auto narazí do druhého zezadu. Tvrdí to čerstvě publikovaná studie, kterou zadala organizace Euro NCAP v součinnosti s ANCAP, verzi této organizace v Australasii. Tyto systémy údajně pomáhají snížit počet dopravních nehod, pramenících z nedobrždění za jiným autem, o 38 %.

Autonomní brzdění je podle zprávy slibný prostředek pro snížení počtu dopravních nehod, kdy jedno auto nedobrzdí a zezadu narazí do druhého, a to i když je omezeno rychlostí 30 nebo 50 km/h. Údajně nejsou vidět rozdíly mezi výsledky pro rychlosti pod 60 km/h a nad 60 km/h, což není překvapivé, pokud jsou zkoumané systémy omezeny rychlostí 50 km/h.

Překvapivé ale je už samotný výsledek této studie. Teprve předevčírem jste si i u nás mohli přečíst o výsledcích jiného pokusu, testujícího takovéto systémy oproti figuríně nepozorného chodce. Výsledky byly skutečně tristní, chodce srazila všechna auta od různých výrobců až na Subaru Outback - to jediné ze šesti testovaných aut bylo schopno zastavit včas. Jistě, je to trochu jiná disciplína, ale princip je stejný.

A není to jediný pokus na tohle téma, britský Fifth Gear už před téměř dvěma lety publikoval video, na kterém bylo vidět, že některé systémy nemusí fungovat tak, jak by měly. Výsledky této nové studie, publikované organizací Euro NCAP, bychom tedy měli brát s rezervou. Anebo možná jako svědectví, že úředníci žijí v jiném světě, který si vysnili a který pro realitu neplatí.

O něčem takovém svědčí také komentář Michiela van Ratingena, člena vedení Euro NCAP. „Tyto závěry silně podporují naše rozhodnutí udělat z automatického brzdění klíčový prvek hodnocení nových aut,” uvedl na adresu nové studie. Ovšem, hodnotit tyto systémy je dobrý nápad, nicméně není možno hvězdičky přidávat, když už tyto systémy jsou na palubě, jak se to děje nyní. Také by se patřilo ozkoušet jejich funkčnost, třeba podobně, jako to udělal Fifth Gear.


Automatické brzdy snižují počet nehod, říká Euro NCAP. Testy to nepotvrzují - 1 - automaticke brzdeni pry funguje 01Automatické brzdy snižují počet nehod, říká Euro NCAP. Testy to nepotvrzují - 2 - automaticke brzdeni pry funguje 02
Automatické brzdění funguje, říká Euro NCAP


Podle Fifth Gearu to ale tak být úplně nemusí


Nedávný test ukázal, jak to je s automatickým brzděním před chodci

Zdroj: Euro NCAP

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše