6 věcí, které byste měli vědět o motorovém oleji vašeho auta

Olej je pro motor auta důležitý tak, jako krev pro tělo člověka. Co je dobré o něm vědět, abyste svému autu „nepustili žilou”?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

6 věcí, které byste měli vědět o motorovém oleji vašeho auta

19.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

6 věcí, které byste měli vědět o motorovém oleji vašeho auta

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Olej je pro motor auta důležitý tak, jako krev pro tělo člověka. Co je dobré o něm vědět, abyste svému autu „nepustili žilou”?

Spalovací motor, který má naprostá většina z nás ve svém autě, není jen hloupá krabice z kovu, z níž vypadne výkon. Je to velmi složité zařízení a je v něm spousta součástek, které se nějak hýbat musí a nějak hýbat nesmí, aby dohromady dělaly přesně to, co mají. A aby tohle bylo zajištěno, pohyblivé součásti musí být precizně mazány.

Přesně o to se v nich stará motorový olej. Co se stane, když ho správně neměníte, jsme si ukázali na různých odstrašujících příkladech, problémy s olejem se ale netočí jen okolo péče řidiče nebo majitele - motory aut také olej spotřebovávají samy a některé i hodně, jak jsme i ukázali. Že není olej jako olej, je snad každému jasné, když na benzince nebo v prodejně autodílů vidíme spousty různých a různě označených lahví. Každý olej se hodí pro jiné použití a pro jiný motor, pro každý motor je také předepsaný jiný olej.

Přemýšlíte-li, jaký olej dát svému autu, existuje snadné řešení - v uživatelské příručce se dočtete, jaká specifikace oleje je pro dané auto předepsaná. To ale není všechno, co by člověk, který se o své auto chce správně starat, měl vědět. A právě proto tu máme šest věcí, které by o motorovém oleji auta měl znát každý dobrý řidič.


Na úvod příklad toho, jak s motorovým olejem rozhodně nezacházet...

1. K čemu je olej v motoru dobrý? A proč se filtruje?

Olej je mazivo. Jak stojí výše, v motoru je velká řada pohyblivých součástí, které je potřeba mazat, aby nedocházelo k jejich přílišnému tření a opotřebovávání. Klíčové je zde zejména ventilové ústrojí, ale také kliková hřídel v místě napojení na ojnice. Mezi oky ojnic a klikovou hřídelí není kuličkové ložisko, nýbrž kluzné. Při běhu motoru je mezi ojnicí a klikovou hřídelí olejový film, který zabraňuje bezprostřednímu kontaktu kovu s kovem.

Olej také sbírá nečistoty, které v motoru spalováním vznikají a dostanou se mimo spalovací komoru. Proto tu je olejový filtr, který tyto nečistoty sbírá a dále pouští jen čistý olej. Právě z tohoto důvodu je potřeba pravidelně měnit olej i s filtrem, neboť filtr se postupně zanáší. Interval výměny je u každého auta různý, většinou se doporučuje nanejvýš 15 tisíc kilometrů, ale záleží na konkrétním autě a na způsobu provozování. Pokud jezdíte většinu času na plný plyn po okruzích a točitých okreskách anebo pokud se pohybujete jen ve městě, není od věci měnit olej po jednotkách tisíců kilometrů - tady ale opravdu záleží na příliš mnoha faktorech, aby bylo možné dát zcela jednoznačné doporučení.


6 věcí, které byste měli vědět o motorovém oleji vašeho auta - 1 - Spotreba oleje motoru Consumer Reports 086 věcí, které byste měli vědět o motorovém oleji vašeho auta - 2 - Spotreba oleje motoru Consumer Reports 066 věcí, které byste měli vědět o motorovém oleji vašeho auta - 3 - 6olej k cemu je 01
Oleje je bez velké nadsázky „plný motor”. A pohonná jednotka bez něj nedá ani ránu, doslova

2. Co znamenají čísla a písmena v označení oleje?

Označení oleje, např. 10W-30 udává jeho viskozitu. První číslo hovoří o viskozitě za studena, druhé za horka. První číslo - s písmenkem W jako Winter, tedy zima - souvisí s tím, jak chladno bývá v místě, kde žijete. Čím nižší číslo, tím řidší bude olej, když bude venku mrznout a vy přijdete ke svému autu. U nás nejčastěji používané oleje s označením 5W a 10W by měly fungovat, tedy zajistit dostatečné mazání při studeném startu, od nějakých -29, resp. -18 °C.

Druhé číslo určuje viskozitu za horka, za provozní teploty motoru. Pro běžnou jízdu je zde vhodné číslo 30 - 40, pokud jezdíte často plně naloženi nebo taháte přívěs, je vhodnější zvolit vyšší číslo, 40, 50, u výkonných aut klidně i 60. A je dobré znát, že čím má olej větší „rozsah” viskozity, tím bývá dražší. Např. sportovní vozy s výkonnými motory jako BMW M3 E46 nebo Porsche 911 Carrera S používají oleje až 10W-60 a levné opravdu nejsou.

V každém případě a u obou označení je nicméně nejlepší se řídit tím, co výrobce uvádí v manuálu pro dané auto nebo co vám řekne servis - ideálně takový, který vás jako řidiče zná.

6 věcí, které byste měli vědět o motorovém oleji vašeho auta - 4 - 6olej_oznaceni_01 lepsi6 věcí, které byste měli vědět o motorovém oleji vašeho auta - 5 - 6olej_oznaceni_02 lepsi6 věcí, které byste měli vědět o motorovém oleji vašeho auta - 6 - 6olej_oznaceni_03 lepsi
V označení oleje není těžké se zorientovat - první hodnota by měla zohledňovat hlavně to, kde žijete resp. kde svůj vůz parkujete, druhá spíše typ vozu a způsob jeho využití

3. Jaký je rozdíl mezi minerálními a syntetickými oleji, k čemu jsou aditiva?

Minerální oleje jsou méně rafinované než ty syntetické, stručně řečeno. Syntetický olej je více destilovaný, více zpracovaný, takže nabízí delší životnost a lepší mazací vlastnosti než minerální, ale také bývá výrazně dražší. Je nicméně možné ho měnit v delších intervalech. Do většiny moderních aut je syntetický olej předepisován, naopak starší auta si vystačí s minerálním olejem, který ale také je potřeba měnit patřičně často.

Obě verze olejů mohou mít různá označení pro různé teploty a obě verze také bývají aditivovány pro zlepšení mazacích a čisticích vlastností. Běžně se přidává zinek, fosfor a titan pro zmenšení opotřebovávání motoru a hořčík, vápník a sodík pro zlepšení čisticích vlastností oleje.

6 věcí, které byste měli vědět o motorovém oleji vašeho auta - 7 - 6olej mineral vs syntetika 016 věcí, které byste měli vědět o motorovém oleji vašeho auta - 8 - 6olej mineral vs syntetika 02
Syntetické oleje jsou jednoznačně modernější, staršímu vozu ale plně vyhoví i minerální olej, použitím jiného mu lze i ublížit. Aditivovány jsou oproti představám některých oba typy

4. K čemu jsou v oleji titanové a magnetické částice?

Speciální titanové částice v oleji způsobí, že se troška oleje přichytí na povrchy v motoru a při opětovném startu napomáhá mazání, než se olej pod tlakem dostane do všech koutů motoru.

Podobně jako titan fungují v oleji také magnetické částice. Též se přichytávají k povrchům a při příštím startu snižují opotřebení motoru. Motor se totiž nejvíce opotřebovává při startu a těsně po něm, protože nemá dostatečné mazání. Právě proto je ryze městský provoz, resp. jízda na krátké tratě pro motor náročnější a právě k tomuhle se vztahují výtky různých lidí na adresu start-stopu, který motory velmi zatěžuje a může je i zničit. Magnetické částice napomáhají i toto opotřebení zmírnit.

6 věcí, které byste měli vědět o motorovém oleji vašeho auta - 9 - 6olej titan 016 věcí, které byste měli vědět o motorovém oleji vašeho auta - 10 - 6olej_titan_02 lepsi
6 věcí, které byste měli vědět o motorovém oleji vašeho auta - 11 - 6olej magnet 016 věcí, které byste měli vědět o motorovém oleji vašeho auta - 12 - 6olej_magnet_02 lepsi
Titanové a magnetické částice v oleji jsou jedním z možných rozšíření funkcí oleje

5. Kolik oleje do motoru patří?

Tuhle otázku zodpoví nejlépe uživatelský nebo servisní manuál k danému autu či motoru. Každý motor totiž potřebuje jiné množství oleje. Ke kontrole, zda má motor oleje dost, slouží měrka v motoru a leckdy také či výlučně ukazatel na displeji palubního počítače. Je-li na měrce vidět hladina pod dolní ryskou nebo není-li vůbec vidět, je oleje málo a je potřeba ho dolít; musí mít správnou specifikaci, tedy např. 5W-30 se 10W-40 nesmí míchat, mazací schopnosti oleje to může poškodit.

Je také dobré vědět, že stejně jako nedostatek je pro motor zkázou i přebytek oleje, jak nedávno ukázal i jeden překvapivých servisních případů automechaniků. Maximum představuje horní ryska na měrce - stejně jako ta dolní není reálně hraniční, výrobci počítají s jistou nedbalostí svých zákazníků, zahrávat si s ní je ale neradno. Když je oleje příliš, setká se v olejové vaně klikovou hřídelí, ta jej doslova našlehá a olej zcela ztratí svou mazací schopnost. Ve výsledku je tak zničeno vše, co se má mazat, a to je v motoru opravdu téměř všechno. Pokud při dolívání přelijeme, je nutné přebytek vypustit. Půl milimetru nad ryskou vadit nemusí, ale když si někdo řekne „radši dám víc” a nalije 6 litrů oleje do motoru, kam patří 4, je na katastrofu zaděláno.

6 věcí, které byste měli vědět o motorovém oleji vašeho auta - 13 - Spotreba oleje motoru Consumer Reports 056 věcí, které byste měli vědět o motorovém oleji vašeho auta - 14 - Spotreba oleje motoru Consumer Reports 046 věcí, které byste měli vědět o motorovém oleji vašeho auta - 15 - Spotreba oleje motoru Consumer Reports 07
Při dolévání oleje je třeba být obezřetný, i příliš mnoho oleje škodí. „Pořádně motor nakrmit” není dobrá strategie

Inspirace: Car Throttle

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.