Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Auta prodávaná v EU musí mít od ledna ochranu proti načerpání špatného paliva
15.12.2018 | Mirek Mazal
S následky tohoto záměru se už několik měsíců setkáváme u čerpacích stanic i u některých aut. Teprve od 1. ledna 2019 ale musí být všechny prodávané vozy vybaveny unifikovaným značením vhodného paliva.
Letos potkala evropské motoristy poměrně zásadní změna v pojmenování pohonných hmot. Od 1. října musí čerpací stanice po celé Evropské unii používat nové unifikované značení, které spočívá v kombinaci písmen či písmene značícího typ paliva a v některých případech i čísla uvádějícího množství přimíchávané biosložky. Smyslem úpravy je sjednocení používaných názvů, aby se nestalo, že se například motorista z Francie, zvyklý na úplně jiná obchodní jména paliv, splete při tankování u české čerpací stanice. A do dieselového aut natankuje benzin či naopak.
O smyslu tohoto nařízení jsme měli své pochybnosti, neboť zatímco výše zmíněnému problému může skutečně zabránit, dokáže souběžně způsobit spoustu jiných. Pakliže si v České republice začne motorová nafta říkat například B7, dokážeme si snadno představit, že ji roztržitý motorista bude před zachování obchodního označení „Diesel” mylně považovat za benzin a špatné palivo kvůli tomu naopak natankuje.
Ve stínu dříve probíraného a nyní už plně zavedeného systému u benzinek ale trochu zapadla druhá část záměru, a to sjednocení značení vhodného paliva i na samotných autech. Aby si motorista mohl být jistý, že správně „páruje” tankovací pistoli s hrdlem nádrže, musí být totéž označení uváděno také na samotných vozech. A právě tato část povinnosti vstupuje v platnost 1. ledna 2019.
Pokud někdo má starší vůz, nic se pro něj pochopitelně nemění, načerpání benzínu místo nafty a naopak ale podle záměru EU definitivně zabrání až vozy prodávané od příštího roku. „Aby bylo možné snadno v každém případě určit druh požadovaného paliva, musí být štítky s novým označením paliv od začátku roku 2019 instalovány i na všech víčkách palivových nádrží nově prodaných vozidel,“ uvádí záměr EU.
Podobně jako v případě provozovatelů čerpacích stanic, i výrobci aut tomuto nařízení vesměs dostáli s předstihem. Pakliže tedy máte nový vůz koupený v posledních týdnech či měsících, nejspíše má víčko nádrže už s novým označením vhodných paliv, jak ukazují záběry níže. Definitivně nezbytné to ale u všech nových aut bude až od 1. ledna.
Závěrem raději připomeneme, že nově se pozná benzínový typ paliva podle černého kroužku s písmenem E a číslem (značí maximální podíl přítomné biosložky). V praxi se objeví například E5 (příměs 5% bioethanolu), E10 nebo E85 (bioethanol).
Naftě byl přiřazen černě rámovaný čtverec s písmenem B a číslem (představuje podíl biosložky), tím pádem zájemci o diesel dieselů budou koukat po B7, B10, B20, B30, B100 nebo XTL (XTL je označením pro syntetickou naftu neropného původu).
Plynná paliva si snad nikdo nesplete, pokud pozná opět černé lemovaný bílý pravoúhlý kosočtverec s vepsaným textem H2, CNG, LPG či LNG (kapalný zemní plyn). Velikost nejmenšího ze zmíněných symbolů nesmí být nikdy menší než 13 milimetrů, takže by měl být nepřehlédnutelný.
Zjednodušeně si stačí dát pozor na tvary - kruh = benzín, čtverec = nafta. Zbytek napoví popisek uvnitř geometrického obrazce. Nejisté řidiče pak od nového roku zachrání i označení u víčka nádrže, kde bude povinně vyobrazený patřičný znak, který si prostě stačí spojit s tím označujícím tankovací pistoli. Jestli to něčemu pomůže, ukáže čas, podobné „párování” ale určitě dává větší smysl než samotná unifikace značení paliv, ta dosud mohla být i kontraproduktivní.



Novým značením paliv musí být čerpací stanice v celé EU vybaveny už od 1. října 2018



Reálně se na nich objevilo už dříve, teď je opravdu všudypřítomná

Nové označení pro víčka palivových nádrží bude povinné od 1. ledna 2019



Také v jejich případě se ale na nově prodaných vozech objevuje s předstihem - až od ledna to ale bude nevyhnutelné
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
