Auta prodávaná v EU musí mít od ledna ochranu proti načerpání špatného paliva

S následky tohoto záměru se už několik měsíců setkáváme u čerpacích stanic i u některých aut. Teprve od 1. ledna 2019 ale musí být všechny prodávané vozy vybaveny unifikovaným značením vhodného paliva.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Auta prodávaná v EU musí mít od ledna ochranu proti načerpání špatného paliva

15.12.2018 | Mirek Mazal

Auta prodávaná v EU musí mít od ledna ochranu proti načerpání špatného paliva

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

S následky tohoto záměru se už několik měsíců setkáváme u čerpacích stanic i u některých aut. Teprve od 1. ledna 2019 ale musí být všechny prodávané vozy vybaveny unifikovaným značením vhodného paliva.

Letos potkala evropské motoristy poměrně zásadní změna v pojmenování pohonných hmot. Od 1. října musí čerpací stanice po celé Evropské unii používat nové unifikované značení, které spočívá v kombinaci písmen či písmene značícího typ paliva a v některých případech i čísla uvádějícího množství přimíchávané biosložky. Smyslem úpravy je sjednocení používaných názvů, aby se nestalo, že se například motorista z Francie, zvyklý na úplně jiná obchodní jména paliv, splete při tankování u české čerpací stanice. A do dieselového aut natankuje benzin či naopak.

O smyslu tohoto nařízení jsme měli své pochybnosti, neboť zatímco výše zmíněnému problému může skutečně zabránit, dokáže souběžně způsobit spoustu jiných. Pakliže si v České republice začne motorová nafta říkat například B7, dokážeme si snadno představit, že ji roztržitý motorista bude před zachování obchodního označení „Diesel” mylně považovat za benzin a špatné palivo kvůli tomu naopak natankuje.

Ve stínu dříve probíraného a nyní už plně zavedeného systému u benzinek ale trochu zapadla druhá část záměru, a to sjednocení značení vhodného paliva i na samotných autech. Aby si motorista mohl být jistý, že správně „páruje” tankovací pistoli s hrdlem nádrže, musí být totéž označení uváděno také na samotných vozech. A právě tato část povinnosti vstupuje v platnost 1. ledna 2019.

Pokud někdo má starší vůz, nic se pro něj pochopitelně nemění, načerpání benzínu místo nafty a naopak ale podle záměru EU definitivně zabrání až vozy prodávané od příštího roku. „Aby bylo možné snadno v každém případě určit druh požadovaného paliva, musí být štítky s novým označením paliv od začátku roku 2019 instalovány i na všech víčkách palivových nádrží nově prodaných vozidel,“ uvádí záměr EU.

Podobně jako v případě provozovatelů čerpacích stanic, i výrobci aut tomuto nařízení vesměs dostáli s předstihem. Pakliže tedy máte nový vůz koupený v posledních týdnech či měsících, nejspíše má víčko nádrže už s novým označením vhodných paliv, jak ukazují záběry níže. Definitivně nezbytné to ale u všech nových aut bude až od 1. ledna.

Závěrem raději připomeneme, že nově se pozná benzínový typ paliva podle černého kroužku s písmenem E a číslem (značí maximální podíl přítomné biosložky). V praxi se objeví například E5 (příměs 5% bioethanolu), E10 nebo E85 (bioethanol).

Naftě byl přiřazen černě rámovaný čtverec s písmenem B a číslem (představuje podíl biosložky), tím pádem zájemci o diesel dieselů budou koukat po B7, B10, B20, B30, B100 nebo XTL (XTL je označením pro syntetickou naftu neropného původu).

Plynná paliva si snad nikdo nesplete, pokud pozná opět černé lemovaný bílý pravoúhlý kosočtverec s vepsaným textem H2, CNG, LPG či LNG (kapalný zemní plyn). Velikost nejmenšího ze zmíněných symbolů nesmí být nikdy menší než 13 milimetrů, takže by měl být nepřehlédnutelný.

Zjednodušeně si stačí dát pozor na tvary - kruh = benzín, čtverec = nafta. Zbytek napoví popisek uvnitř geometrického obrazce. Nejisté řidiče pak od nového roku zachrání i označení u víčka nádrže, kde bude povinně vyobrazený patřičný znak, který si prostě stačí spojit s tím označujícím tankovací pistoli. Jestli to něčemu pomůže, ukáže čas, podobné „párování” ale určitě dává větší smysl než samotná unifikace značení paliv, ta dosud mohla být i kontraproduktivní.


Auta prodávaná v EU musí mít od ledna ochranu proti načerpání špatného paliva - 1 - Nove znaceni benzinu a nafty rijen 2018 02Auta prodávaná v EU musí mít od ledna ochranu proti načerpání špatného paliva - 2 - Nove znaceni benzinu a nafty rijen 2018 03Auta prodávaná v EU musí mít od ledna ochranu proti načerpání špatného paliva - 3 - Nove znaceni benzinu a nafty rijen 2018 04
Novým značením paliv musí být čerpací stanice v celé EU vybaveny už od 1. října 2018

Auta prodávaná v EU musí mít od ledna ochranu proti načerpání špatného paliva - 4 - Nove znaceni benzinu a nafty rijen 2018 05Auta prodávaná v EU musí mít od ledna ochranu proti načerpání špatného paliva - 5 - Nove znaceni benzinu a nafty dalsi 01Auta prodávaná v EU musí mít od ledna ochranu proti načerpání špatného paliva - 6 - Nove znaceni benzinu a nafty dalsi 02
Reálně se na nich objevilo už dříve, teď je opravdu všudypřítomná

Auta prodávaná v EU musí mít od ledna ochranu proti načerpání špatného paliva - 7 - Nove znaceni benzinu a nafty rijen 2018 01
Nové označení pro víčka palivových nádrží bude povinné od 1. ledna 2019

Auta prodávaná v EU musí mít od ledna ochranu proti načerpání špatného paliva - 8 - Povinna ochrana EU proti natankovani spatneho paliva 01Auta prodávaná v EU musí mít od ledna ochranu proti načerpání špatného paliva - 9 - Povinna ochrana EU proti natankovani spatneho paliva 02Auta prodávaná v EU musí mít od ledna ochranu proti načerpání špatného paliva - 10 - Povinna ochrana EU proti natankovani spatneho paliva 03
Také v jejich případě se ale na nově prodaných vozech objevuje s předstihem - až od ledna to ale bude nevyhnutelné

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše