Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jaká auta stojí dlouhodobě nejméně ? Tato trápí v Evropě nejmenší pokles hodnoty
18.6.2018 | Mirek Mazal
Lidé po koupi auta vidí hlavně to, kolik je stojí benzin, pneumatiky či servis, ve skutečnosti je ale nejvíce stojí to, kolik ze své hodnoty jejich vůz tratí.
Snad neschopnost vnímat věci v širším kontextu stojí za tím, že si většina lidí neuvědomuje, co jim při provozu auta nejvíce leze do peněz. Není to obvykle nic z toho, co za provoz auta průběžně platí, ale to, co dávno zaplatili - ztráta hodnoty. Specifické případy využití či specifická auta mohou tuto odvěkou pravdu zbořit, ale vezměme si typický případ. Pokud například za čtyři roky najedete s obyčejným novým kompaktem za 600 tisíc Kč třeba 80 tisíc km (a to už bude vážně hodně), při spotřebě 6 litrů na 100 km dáte za palivo nějaký 150 tisíc Kč. Spousta peněz? Zajisté, ale za tu samou dobu ztratí auto nějakých 50 procent své původní hodnoty a to je 300 tisíc Kč, ještě dvakrát tolik.
Je tak docela absurdní, že si spousta lidí na jednu stranu dává pozor na to, aby jezdila s nižší spotřebou třeba o dvě deci nafty a ušetřila tak za celou výše zmíněnou dobu asi 5 tisíc korun. Zcela přitom přehlíží volbu vozu samotného vozu z hlediska ztráty hodnoty, která se klidně může za čtyři roky lišit o 10 procentních bodů a představovat tak 60 tisíc korun. Pochopitelně, asi si nekoupíte úplně jiné auto, než jste chtěli jen kvůli nižší ztrátě hodnoty, nemusíte-li ale zrovna mít růžový SsangYong s obřím motorem ve výbavě „holobyt”, vyplatí se myslet na to, které auto a v jaké specifikaci zvolit, aby vám za něj za pár let druhý majitel dal co nejvíce peněz.
Po nedávném představení ekonomických sebevražd z tohoto pohledu na americkém trhu, vám ukážeme úplně opačné automobily z druhé strany velké louže. Tyhle kousky s evropským bydlištěm na hodnotě ztrácejí ze všech nejméně a jsou tedy dobrým vodítkem při výběru nového vozu.
Takové případy hledá každoročně Auto Bild v rámci jednotlivých tříd aut a jmenuje šampiony z hlediska ztráty hodnoty. Ti nejlepší získají pěkné německé označeni Wertmeister, což se dá volně přeložit z němčiny jako mistr hodnoty. Nejlepší představitel každé ze třinácti tříd vzejde z dat společnosti Schwacke, která je součástí koncernu EurotaxGlass specializovaného na oceňování aut. Při sestavování výsledků jsou brány v potaz ceny ojetin, doba vlastnictví a nájezd, ekonomický vývoj a předpověď chování trhu do budoucna.
Každý segment má jiný průrný kilometrový průběh. Počítáno za čtyři roky vlastnictví to u elektromobilů je 10 000 km ročně, u malých vozů 11 000 km, kompaktů či menších SUV a sportovních aut 15 000 km. Všechny ostatní kategorie najedou 20 000 km za jeden rok.
Absolutním vítězem napříč všemi nominovanými čili celkový Wertmeister je Porsche GT3, kterému zůstane při následném prodeji po čtyřech letech 66,52 procent původní hodnoty. Nejlepší výsledek ze všech předznamenává, že se čísla budou pohybovat okolo půlky původní kupní ceny, která znamená 100 procent. Pod názvem modelu je vidět procentní zůstatek z původní ceny, dále cena zbrusu nového vozu při nákupu a také částka, která padne za milost stárnutí označená jednoduše jako Ztráta hodnoty.
Auta 13 s nejmenším poklesem hodnoty po čtyřech letech provozu
1. Elektromobily: Hyundai Ioniq Electric
Zůstatková hodnota: 58,61 %
Cena nového vozu: 36 000 € (923 000 Kč)
Ztráta hodnoty: 14 900 € (382 000 Kč)
Korejský elektromobil pohánějící kola čistě elektrickou energii z akumulátorů zůstane na úrovni více než poloviny svoji původní ceny. Ne, že bych se jich prodávalo mnoho, ale třeba jednou někdo využije toto zjištění při plánovaném pořízení.
2. Mini vozy: Kia Picanto 1,2 ISG
Zůstatková hodnota: 58,05 %
Cena nového vozu: 16 450 € (422 000 Kč)
Ztráta hodnoty: 6 901 € (177 000 Kč)
Malá, levná, překvapivě mrštná Kia získala druhý bod pro Asii. Po čtyřech letech u jednoho majitele člověk přijde o necelých 42 procent z původní ceny. Podceňovaný mini automobil s nelíbivým znakem pro tuzemské motoristy má u západních sousedů lepší reputaci.
3. Malé vozy: Mini One
Zůstatková hodnota: 62,83 %
Cena nového vozu: 20 930 € (537 000 Kč)
Ztráta hodnoty: 7780 € (200 000 Kč)
Malé zástupce vede Mini jako třídveřový hatchback pro extroverty. Vyrábí se už třetí generace a jeho nákupem momentální zájemce s plánem následného podeje určitě neprohloupí. Jsou daleko horší modely, které si nedokážou udržet svoji cenu.
4. Kompaktní vozy: Mercedes-Benz třidy A 250 7G-DCT
Zůstatková hodnota: 59,71 %
Cena nového vozu: 47 898 € (1 229 000 Kč)
Ztráta hodnoty: 19 298 € (495 000 Kč)
Skokem na čtvrtou pozici jsme se rázem posunuli do úplně jiných čísel. Dost nad polovinou zůstatkové hodnoty zbude vstupnímu provedení do společnosti luxusních aut s hvězdou na přídi. Možná právě původ může být hlavním důvodem prvního místa.
5. Nižší střední třída: Škoda Octavia Combi 1,8 TSI DSG
Zůstatková hodnota: 53,50 %
Cena nového vozu: 32 240 € (827 000 Kč)
Ztráta hodnoty: 14 992 € (385 000 Kč)
Stará známá Octavia porazila všechny v segmentu nižší střední třídy. Česká radost, v této chvíli možná i hrdost, ukazuje na potenciálně vyšší ceny ojetin. Stačí mrknout do nejbližšího autobazaru, kde český sen nebude chybět vždy mezi dražšími kousky, co se týče poměru cena/užitná hodnota. Tak to je už několik let, obvykle s diesely. Teď štafetu přebírá jeden z nejlepších benzinů v nabídce.
6. Střední třída: BMW 540i xDrive
Zůstatková hodnota: 52,15 %
Cena nového vozu: 73 150 € (1 876 000 Kč)
Ztráta hodnoty: 35 002 € (898 000 Kč)
První BMW tohoto žebříčku je hned klíčový model pro mnichovskou automobilku. Řada 5 má prý zásadním způsobem definovat prémiovost tohoto německého výrobce. Patří mezi nejprodávanější vozy svého segmentu.
7. Luxusní vozy: Porsche Panamera 4
Zůstatková hodnota: 51,64 %
Cena nového vozu: 118 698 € (3 045 000 Kč)
Ztráta hodnoty: 57 402 € (1 472 000 Kč)
Porsche má nejnižší zůstatkovou hodnotu blížící se polovině původní sumy. Všech třinácti vítězů je na tom lépe. Řádově se pohybujeme v milionových částkách, přesto mezi luxusními limuzínami, kde je pokles cen obecně vysoký, je úplně nejlepší.
8. Sportovní vozy: Porsche 911 GT3
Zůstatková hodnota: 66,52 %
Cena nového vozu: 158 906 € (4 076 000 Kč)
Ztráta hodnoty: 53 202 € (1 365 000 Kč)
O tomto králi jsme již hovořili. Úplný Wertmeister tohoto sumáře zaslouženě vyhrál. Už jen za úžasný motor, skvělé jízdní vlastnosti a dokonalou koncepci si GT3 zaslouží dostat korunu. Taková auta se neprodávají, ale pokud dojde na podobně tragickou povinnost, není třeba věšet hlavu za vyhozené peníze, ostatní jsou na tom hůř.
9. MPV: Opel Zafira 1,6 DIT
Zůstatková hodnota: 53,61 %
Cena nového vozu: 32 365 € (830 000 Kč)
Ztráta hodnoty: 15 014 € (385 000 Kč)
Ohromeni z Porsche GT3 se musíme vrátit nohama na zem mezi praktické automobily dostupné pro širší spektrum zákazníků. Něco takového nabízí Opel Zafira, svého času zapojena do emisního skandálu s podvody při stanovení škodlivosti výfukových plynů.
10. Osobní dodávky: Mercedes-Benz třidy V 220d kompakt 7G-Tronic
Zůstatková hodnota: 52,81 %
Cena nového vozu: 60 210 € (1 544 000 Kč)
Ztráta hodnoty: 28 413 € (729 000 Kč)
Elegantní dodávka ve tmavé konfiguraci lehce připomíná pohřební vůz. Někdo se tak cítí útulně, jiný ne, ale pravdou je, že není konkurence s praktickým úložným prostorem na měsíční dovolenou. Z hlediska zbytkové hodnoty po čtyřech letech je třída V nejlepší ve své kategorii.
11. Malé SUV: BMW X1 sDrive 18i
Zůstatková hodnota: 59,29 %
Cena nového vozu: 41 490 € (1 064 000 Kč)
Ztráta hodnoty: 16 891 € (433 000 Kč)
Nejmenšího zástupce sportovně užitkových vozidel pohání tříválcový turbomotor o objemu 1,5 l s výkonem nejvýše 100 kW (136 koní). Zážehová varianta si dokáže překvapivě najít místo mezi ceněnými automobily, i když má pohon jen předních kol, což dost lidí stále nedokáže u SUV pochopit.
12. Kompaktní SUV: Porsche Macan Turbo PDK
Zůstatková hodnota: 65,00 %
Cena nového vozu: 89 619 € (2 299 000 Kč)
Ztráta hodnoty: 31 367 € (805 000 Kč)
Vicemistr třináctky aut s nejmenším poklesem hodnoty po čtyřech letech. Macan se svezl na vlně SUV a nalákal do svých řad mnoho nových zákazníků. Ani velké, ani malé vyvýšené vozidlo prestižního výrobce si drží svoji důstojnost vyjádřenou penězi.
13. SUV: VW Touareg 3,0 V6 TDI 4Motion
Zůstatková hodnota: 58,60 %
Cena nového vozu: 77 830 € (1 996 000 Kč)
Ztráta hodnoty: 32 222 € (826 000 Kč)
Právoplatné SUV, které se nebojí ani terénu, vystihuje tuto zprofanovanou třídu automobilů. Jako jeden z mála dokáže Touareg uspokojivě brázdit silnice a zároveň nemá problém dotáhnout vozík s koňmi na rozmočenou louku, a o tom to je...
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejnovější články
- Vlastnictví vzácného Mercedesu ze začátku milénia ruinuje i boháče, jen výměna brzd je stojí miliony
před 45 minutami - Američané chystají opulentní tank pro civilisty, do pancíře z kompozitu zabalí oázu luxusu
před 2 hodinami - Ohromující susperjachtu Porsche s 4 663 koňmi nikdo nechce ani po obří slevě, koupit ji půjde ještě levněji
před 3 hodinami - Tesle se na skladech dál hromadí neprodaná auta, pronajímá si parkoviště i letiště, aby je měla kam dávat
před 5 hodinami - Jen dekádu staré elektromobily předčasně umírají „v chudobě”, majitelce Tesly původně za miliony zbylo jen 58 tisíc
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 05.04. 08:43 - jerry
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Rychlodotazy 05.03. 22:01 - HondaMan
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 05.03. 06:53 - honziss
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.02. 22:38 - Eda