Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Auta vás při bočním nárazu ochrání jen z jedné strany, druhá se totiž netestuje
3.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Ve zkoušce sice byly jen tři modely, ale u všech se ukázalo, že jak řidič, tak spolujezdec jsou při nárazu zprava vystaveni většímu riziku.
Už párkrát se ukázalo, že naprostá většina automobilek vyvíjí svá auta nikoli s ohledem na to, aby byla co nejbezpečnější v jakékoli myslitelné situaci, ale aby se co nejbezpečnějšími jevila ve zkouškách, které onu bezpečnost ověřují. Jejich metodika je předem do detailu popsaná, a tak jí výrobci přizpůsobují konstrukci automobilů stejným způsobem, jakým „optimalizují” svá auta pro testy normované spotřeby. Když víte, jak konkrétně bude vypadat zkouška, „naučíte se” přesně na ni - ať jste výrobce aut nebo student.
Jen málo firem tak bere crashtesty jako pouhou součást zkoušek v rámci homologační procedury, ve které se jen tak mimochodem ukáže, že pasivní bezpečnosti je na výši. To kdysi dokonale dosvědčily testy americké IIHS provedené jiným než roky dopředu známým způsobem. Na jednu stranu je takový přístup automobilek pochopitelný - je tu snaha o minimalizaci nákladů potažmo zvýšení zisku či dosažení možnosti nabídnout auto co nejlevněji, to jsou všechno spojité nádoby. Na druhou stranu je třeba se ptát, zda zrovna pasivní bezpečnost je tou oblastí, kde by měly mít podobné principy hlavní slovo.
Většina automobilek ale v tomto směru jasno, a tak pokračují v zažité praxi. Nedávno se tak ukázalo, že automobilky staví pro náraz bezpečnou jen levou půlku auta, protože ta pravá se netestuje. A co není vidět na bodech z crash testů, není zajímavé. Německý autoklub ADAC, od nějž jsme tu před pár dny měli test zimních pneumatik, zkusil nyní něco podobného - auta podrobil bočním nárazům, ale na pravou stranu vozu, které v crash testech NCAPu opět nefigurují
Takové nehody přitom údajně tvoří třetinu všech případů, kdy jeden vůz narazí z boku do druhého. ADAC pro tento účel otestoval VW Golf V a VII a také BMW Z4. Z pravé strany do nich narazila platforma o hmotnosti 1,3 tuny, která měla deformovatelnou příď. Zkoumané rychlosti byly 50 a 65 km/h, tedy v podstatě městské rychlosti.
Nikoliv překvapivě ADAC zjistil, že pravá půlka auta není nárazu tak odolná, jako ta levá. Na náraz z pravé strany totiž nejsou bezpečnostní prvky optimalizovány, i když tu jsou stejné boční a hlavové airbagy. Spoleh znovu není na totožnou konstrukci auta a fakt, že na podobné nárazy výrobci nemyslí, dokazuje i jeden překvapivý „detail” - bezpečnostní pás v případě takového nárazu neudrží řidiče v sedačce, protože se neaktivuje předepínač.
To pro řidiče znamená velké pohyby a právě ty jsou příčinou zranění. Podle ADACu tu je riziko vážných zranění hlavy, hrudní, bederní a pánevní oblasti. Další velké nebezpečí pramení z toho, pokud se srazí hlavy řidiče a spolujezdce, či pokud hlava řidiče udeří do jiné části spolujezdcova sedadla. Kdyby přitom předepínač pásů fungoval i při bočním nárazu, řidič by byl lépe držen v sedačce a riziko zranění by bylo menší. Takže ve výsledku je ve větším ohrožení i spolujezdec, protože auta bez řidiče (zatím...) po silnicích nejezdí.
Ukázalo se, že čím je auto užší, tím je větší riziko, že se řidič se spolujezdcem srazí. Také bylo vidno, že vyšší středový tunel mezi sedadly pomohl figuríny udržet od sebe. A že by nejlepší byl airbag mezi řidičem a spolujezdcem. To ale není nový nápad, pracuje se na něm a do aut se dostane někdy v budoucnu.
Co lze na straně automobilek udělat nejrychleji, je nastavit předpínače bezpečnostních pásů tak, aby pás „zatáhly” i v případě bočního nárazu. Že na to automobilky nepřišly samy, opravdu dosvědčuje jen to, jak málo se odolností auta proti podobným nárazům zabývají. A co můžete udělat vy, kupujete-li si nové auto? Vyberte si takové, které je co nejširší, a vyhněte se autům bez pevné loketní opěrky mezi sedadly - není to dokonalé řešení, ale lepší než nic...
Při nárazu zprava není řidič moc dobře chráněn
Zdroj: ADAC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
před 9 hodinami - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024 - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Le Mans 2024 včera 15:00
- Le Mans - pevná součást kalendáře Grand Prix včera 09:00
- Mash Scrambler 50: retro scrambler pro začátečníky včera 08:00
- Nová pravidla od roku 2027 7.5.2024
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje 7.5.2024
Nejnovější články
- Nový Duster se do detailu odhalil jako Renault, při jeho ceně to bude obrovský hit
před 7 hodinami - Američané ukázali nový podvodní dron. Dosud tajná zbraň nahání hrůzu nejen žralokům
před 8 hodinami - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
před 9 hodinami - Land Rover asi zapomněl, kým je a jaký se píše rok. Představil nový 350koňový diesel a osmiválec nahrazující motor V6
před 10 hodinami - Tesla už má problémy i v Číně. Její prodeje se tam propadly skoro o pětinu, i když trh a soupeři rostou
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.09. 00:39 - M.Z.
- Škoda Roomster- vybíjení baterie pojistka 22 05.08. 20:52 - Pokac1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.08. 20:46 - řidičBOB
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.08. 20:39 - HondaMan
- BMW Divize 05.08. 16:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 15:54 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.08. 15:08 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 05.08. 14:52 - řidičBOB