Nejlepší a nejhorší pneu pro zimu 2016 dle ADAC: které fungují? A které ne?

27.9.2016 | Marek Bednář | 11 příspěvků

I když léto sotva skončilo, je už třeba myslet i na zimu. Pokud budete kupovat nové zimní pneu, tady je vodítko, které v jakých místech zvolit.

S blížící se zimou nejeden motorista přemýšlí, jaké zimní pneumatiky pořídit. Každý rok vychází řada testů, které mohou poskytnout alespoň drobnou nápovědu k tomu, kterou pneumatiku zvolit. A jedním z jejich tradičních producentů je německý ADAC. Ten pro loňský test nakoupil 50 různých sad pneumatik rozměru 185/60 R15 T. Na předních příčkách se umístily pneumatiky Continental, Pirelli, Barum a Dunlop, ač řazení celkových výsledků bylo trochu zmatené.

Letos ADAC přichází s dalším testem, který sice nenabídne tak širokou škálu značek a modelů, ale máme před sebou dva rozměry zimních pneumatik, 185/65 R15 T a 225/45 R17 H, a jeden rozměr celoročních pneumatik, 205/55 R16 V. Patnáctipalcové gumy byly testovány na Renaultu Clio, sedmnáctipalcové na Volkswagenu Golf VII GTI.

Letos jsou výsledky zase trochu jiné, i když stále platí že sázkou na známé značky pochybíte jen stěží. Projděte si je sami a nezapomeňte, že absolutní pořadí není vše - některé zimní pneumatiky fungují na sněhu, jiné zase na mokrých silnicích a při volbě té správné je třeba brát ohled na to, kde s autem plánujete jezdit především - Pec pod Sněžkou a Václavské náměstí nejsou totéž...

Nejlepší a nejhorší pneu pro zimu 2016 dle ADAC: které fungují? A které ne? - 1 - adac test zimnich pneu 2016 ilu 01Nejlepší a nejhorší pneu pro zimu 2016 dle ADAC: které fungují? A které ne? - 2 - adac test zimnich pneu 2016 ilu 02Nejlepší a nejhorší pneu pro zimu 2016 dle ADAC: které fungují? A které ne? - 3 - adac test zimnich pneu 2016 ilu 03
Testy zimních pneu musí - logicky - probíhat převážně v zimních podmínkách

Nejlepší a nejhorší zimní pneu pro vozy střední a nižší střední třídy

(rozměr 225/45 R17)

V rozměru vhodném např. na výkonnější auta nižší střední nebo naopak obyčejnější verze vozů střední třídy bylo testováno 13 různých modelům pneumatik a vítězem se stal Dunlop Winter Sport 5. Jako jediné získaly tyto gumy celkové hodnocení „dobré” a jako jedny z mála byly hodnoceny na sněhu lepší známkou než 3,0. Dobře na tom jsou také ve spotřebě paliva, jak ukazuje známka 1,6.

Stejně jako žádná pneumatika nebyla hodnocena jako „velmi dobrá”, ani „nedostatečnou” neobdržela žádná. Nejhorší byly značky Matador a BF Goorich, které jsou prý „dostatečné”. Matador ospravedlňuje nízká cena, BF Goodrich tolik ne. Nejdražší jsou Dunlopy a Goodyeary UltraGrip Performance 1, které skončily na 4. místě.

Nejlepší a nejhorší pneu pro zimu 2016 dle ADAC: které fungují? A které ne? - 4 - ADAC test zimnich pneu 2016 2017 lepsi 01Nejlepší a nejhorší pneu pro zimu 2016 dle ADAC: které fungují? A které ne? - 5 - ADAC test zimnich pneu 2016 2017 lepsi 02

Nejlepší a nejhorší zimní pneu pro auta nižší střední třídy a mini

(rozměr 185/65 R15)

Patnáctipalcové pneumatiky, testované na Renaultu Clio, ale vhodné i pro řadu kompaktů, byly dva modely hodnoceny jako „dobré” - Goodyear Ultra Grip 9 a Michelin Alpin A4. Patří sice k nejdražším, ale podle ADACu dostanete za své peníze špičkové chování na sněhu a mokru v případě Goodyearu; Michelin boduje zejména v chování na suchu a v odolnosti vůči opotřebení, kde je z testovaných gum nejlepší.

Nemáme tu pneumatiky se známkou „dostatečné”, zato jsou tu dva modely hodnocené „nedostatečně” - Firestone Winterhawk 3 a Kleber Krisalp HP2. Nejsou nejlevnější a na mokru je jejich chování skutečně špatné, třebaže ve spotřebě paliva a v opotřebení jsou na tom docela dobře.

Nejlepší a nejhorší pneu pro zimu 2016 dle ADAC: které fungují? A které ne? - 6 - ADAC test zimnich pneu 2016 2017 lepsi 03Nejlepší a nejhorší pneu pro zimu 2016 dle ADAC: které fungují? A které ne? - 7 - ADAC test zimnich pneu 2016 2017 lepsi 04

Nejlepší a nejhorší celoroční pneu pro auta nižší střední třídy

(rozměr 205/55 R16)

Tentokrát ADAC přibral do testu i celoroční pneumatiky. Ty jsou pro mnoho řidičů lákavé, zejména pokud jezdí spíš v nížinách a nenajedou toho moc. Jenže jsou, jako každý kompromis, horší v létě než letní pneumatiky a v zimě než zimní. Jak moc, ukazuje test - nejlepší kousky, Michelin CrossClimate, dostaly celkovou známku 3,4, tj. kdybychom je posadili do tabulek zimních pneumatik výše, v obou případech budou hluboko pod průměrem.

Zmiňme ale tyto pneumatiky trochu víc do detailu. Testovali jsme je vloni v březnu, kdy byly horkou novinkou, a i když jsou de facto celoroční, říkají si „letní pneumatiky i do sněhu” a nesou v ČR nejpodstatnější označení M + S. Jsou určené pro ty zákazníky, kteří jezdí většinu času po mokrých nebo suchých silnicích a do skutečně zimních podmínek, tj. na silnice pokryté sněhem či břečkou, zavítají jen výjimečně.

A vidíme, že na suchu a na mokru - a dokonce i na ledu - by získaly hodnocení „dobré”; jejich výsledky na sněhu je sráží. Ve spotřebě paliva by také byly „dobré” a v míře opotřebení dokonce i „velmi dobré”, třebaže na spodní hranici. Potkáte-li tedy skutečně zasněženou silnici jen výjimečně za celou zimu, mohou být lepší volbou, než napovídá jejich celková známka.

Nejlepší a nejhorší pneu pro zimu 2016 dle ADAC: které fungují? A které ne? - 8 - ADAC test zimnich pneu 2016 2017 lepsi 05

Nejlepší a nejhorší pneu pro zimu 2016 dle ADAC: které fungují? A které ne? - 9 - michelin crossclimate 02Nejlepší a nejhorší pneu pro zimu 2016 dle ADAC: které fungují? A které ne? - 10 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate05Nejlepší a nejhorší pneu pro zimu 2016 dle ADAC: které fungují? A které ne? - 11 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate06
Celoroční pneu Michelin CrossClimate

Přemýšlíte-li, proč tentokrát nejsou v testech pneumatiky značky Continental, které se jinak u ADACu - možná až podezřele často - umisťují na předních příčkách, důvod je jednoduchý. Tahle značka plánuje pro letošní rok uvést na trh novinku ContiWinterContact TS 860, kterou snad můžeme brát jako "facelift" modelu TS 850. Ten získal v loňském testu prvenství; obecně patří pneumatiky Continental ke špičce. Jenže ContiWinterContact TS 860 v době testu ještě nebyly k dispozici, proto je tu nevidíme.

Zdroj: ADAC

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 11 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše