Chystané změny v bodovém systému přehledně: zázraky se nedějí

Ministerstvo dopravy v zjednodušené, ale přehledné podobě představilo, jaké změny pro tzv. bodový systém chystá. Srozumitelné jsou, smysluplné nikoli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Chystané změny v bodovém systému přehledně: zázraky se nedějí

8.2.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Chystané změny v bodovém systému přehledně: zázraky se nedějí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ministerstvo dopravy v zjednodušené, ale přehledné podobě představilo, jaké změny pro tzv. bodový systém chystá. Srozumitelné jsou, smysluplné nikoli.

Český bodový systém je od začátku šmejd. To není projev našeho paušálního odporu vůči podobnému opatření, však jsme také řidiči, kteří jen ocení, pokud se v provozu bude vyskytovat co nejméně nebezpečných elementů. Jenže k něčemu takovému vede funkční bodový systém, nikoli jakýkoli bodový systém. A ten český za funkční označit nelze.

Jeho autoři od začátku nejsou schopni držet se jediného ospravedlnitelného „ideového základu”. Má-li podobný bodový systém usilovat o postupnou eliminaci nebezpečných řidičů ze silničního provozu, musí pouze skutečně nebezpečné jednání sledovat a bodovat. Ruku v ruce s tím pak musí jít činnost policie, která se na takové chování řidičů bude zaměřovat a bude jej nekompromisně trestat.

Nic takového se ale nikdy nedělo a dít ani nemůže. Systém boduje spoustu přečinů, které jsou někdy banální, jindy z podstaty nemají být bodovány vůbec. Je až absurdní, že bod dostanete za to, že nejste připoutáni - nic proti poutání, dokonce nic proti snaze policie vést řidiče k tomu, aby se poutali, to je naprosto rozumné. Ale body? Pokud chcete ze silnice odstranit nebezpečné řidiče a bodujete jak o život ty, kteří jsou nebezpeční jen sami sobě, pak je to exemplární případ toho, jak při konstrukci tohoto systému někdo nemyslel a jak se stal pouze dodatečným nástrojem vymáhání... čehokoli.

Pochopitelně, činnost policie by mohla leccos zachránit, ale neděje se to. Spíše se děje pravý opak - sledovat, kdo je v provozu agresivní, kdo ostatním dělá naschvály, kdo se dopouští tisíce a jednoho drobných projevů řidičské nevraživosti, často vědomé či úmyslné, je hodně práce, navíc nevděčné. Však postavit radar na výpadovku, kde je padesátka tak nějak k ničemu, je snadné a pokuty se jen hrnou. Policie by to dělala nejspíše za všech okolností, protože práce bolí, ale s tímto bodovým systémem v zádech to dělá tím spíš.

Tristní výsledky fungování bodového systému jsou toho všeho jen smutným důkazem. Mezi nejčastěji bodovanými přestupky českých řidičů vedou banality - policie z bodovaných přestupků nejčastěji řeší překročení rychlosti do 20 km/h ve městě, což budou z valné většiny výše zmíněné případy, protože... policii s radarem před školou ještě nikdo neviděl. A pak ono nepoužití pásů - obojí je něco, co nemá být bodováno vůbec nebo velmi zřídka. Protože i kdybychom došli k závěru, že existují místa, kde jet 65 km/h na padesátce může být problém, v naprosté většině případů se bude jednat o drobné porušení pravidel zralé tak maximálně na zdvižený prst či menší pokutu.

Takto, tedy převážně za nesmysly se k 31. prosinci 2016 vybodovalo 520 007 řidičů (předpokládáme celkem a že většina už bude moci znovu řídit - loni takových lidí bylo necelých 40 tisíc). Pochopitelně, ministerstvo i policie budou říkat, jak to bezpečnosti na silnicích pomohlo a zřejmě budou mít pravdu, protože kdybyste odstranili ze silnici jakýkoli významnější počet řidičů, bude na nich z podstaty lépe. Ale funkční bodový systém by měl odstranit ze silnice určitý počet nebezpečných řidičů, ne jakýchkoli řidičů. A to je to jediné, co dnes dělá, protože na oněch drobnostech se může při troše „štěstí” vybodovat prakticky kdokoli.

Že tento systém má k ideálu daleko, ví leckdo a vědomo si je toho jistě je i samo ministerstvo dopravy. Už loni tedy začalo připravovat změny, které měly systém zjednodušit a do popředí protlačit nebezpečné věci. To je obecně chvályhodný záměr - bodovat by opravdu stačilo pár jednotlivostí, které by policie musela důkladně sledovat - už od začátku ale bylo zřejmé, že velkou změnu k lepšímu čekat nelze.

Teď je to prakticky jisté, neboť ministerstvo ve zjednodušené podobě představilo finální záměr, co na systému především změnit. Nejsou to všechny změny, na rozdíl od pětistránkové tabulky z nich ale snadno pochopíte, o co tu půjde. Ve zkratce: o nic, o nesmysl, o zachování šmejdu ve formě šmejdu, akorát přeleštěného.

Projděte si níže jednotlivé body sami a posuďte. Jedna z největších hloupostí, bodování nepoužití bezpečnostních pásů, bude bodovaná více a zvýší se i finanční postih. A třeba vjezd na železniční přejezd v době, kdy tam má jet vlak, jde naopak bodově dolů. A ministerstvo i vysvětluje motivaci - bodovat se teď bude 2, 4 nebo 6 body, takže „liché postihy” se musely někam posunout. Jednou nahoru, jednou dolu, to zní vážně promyšleně.

Takže pásy jsou teď za 4, větší překročení rychlosti za 6 a obojí je přitom nebezpečné jen velmi domněle. A když si někdo řekne: „Ten rychlík není tak rychlý, vezmu to před ním,” nebo si usmyslí, že jet s 1,5 promile může být docela legrace, je to také za 6. Dobře, trochu demagogické, ale i to ukazuje, že racionalizaci bodového systému směrem k funkční normě efektivně odstraňující ze silnic nebezpečné elementy od ministerstva očekávat opravdu nelze...


Chystané změny v bodovém systému přehledně: zázraky se nedějí - 1 - Bodovy system zmeny 2017 final 01Chystané změny v bodovém systému přehledně: zázraky se nedějí - 2 - Bodovy system zmeny 2017 final 02
Zjednodušený přehled chystaných změn bodového systému v podobě, v jaké mají blízko schválení, příchod lepších časů opravdu tušit nedává

Zdroj: MDČR

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše