Nejčastěji bodované přestupky českých řidičů: vedou banality, tohle není k ničemu

Ani letos bodový systém nepřináší v prvé řadě nic jiného než masové trestání banálních přestupků.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Nejčastěji bodované přestupky českých řidičů: vedou banality, tohle není k ničemu

27.4.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Nejčastěji bodované přestupky českých řidičů: vedou banality, tohle není k ničemu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ani letos bodový systém nepřináší v prvé řadě nic jiného než masové trestání banálních přestupků.

Pokud jste náhodou zapomněli - a že se to mohlo stát - v České republice platí už už skoro 9 let takzvaný bodový systém. Ten by měl chování řidičů na silnicích sledovat a korigovat z poněkud dlouhodobějšího hlediska než pohledem jednorázových postihů za konkrétní jednání. V obecné rovině je takové řešení dobrý nápad, který může při správné realizaci mnohem lépe rozeznat dobré řidiče od špatných a udělit oběma skupinám adekvátnější tresty. Mělo by umět rozlišit nárazová selhání od soustavných, mělo by upustit od drakonických trestů za jednu chybu a zároveň nepřehlížet dlouhodobou ignoraci méně závažných, ale přesto důležitých omezení. Těmito prostředky, právě pro svou průběžnost, soustavnost a dlouhodobostí, by pak měl řidiče motivovat, aby své jednání korigovali, pakliže k tomu vlastním rozumem nejsou schopni dospět předem.

Jak už asi víte, tyto snahy vyzněly v českém podání do ztracena. Před skoro čtyřmi léty jsme psali podrobný rozbor o tom, že český bodový systém je totální šmejd. Je to paskvil, nesmysl, který podstatu bodového systému skrývá za jiné, neviditelné a tvrdší tresty. Jaký má například smysl dávat 5 bodů za překročení rychlosti o 50 km/h a více mimo obec, když vám bez ohledu na stav vašeho bodového konta bude za totéž udělen zákaz řízení na 6-12 měsíců? Ve výsledku nejste systémem motivováni prakticky k ničemu, neboť jakékoli závažnější porušení předpisů znamená okamžitý či beztak dřívější zákaz činnosti a body dostanete jen jako bonus na další cesty autobusem. Mnohé tresty jsou příliš tvrdé a lecjakého řidiče přivedou spíše k ignoraci někdy i smysluplných pravidel - však stejně není „o co hrát”... Systém „jednou a dost” je ve většině případů, kdy po takovém postihu sahají české zákony, zcela nevhodný.

Ale nechme už bodový systém sám o sobě být - podrobně tento vadný stav, který se dodnes nezměnil, popisuje už zmíněný článek s jasným závěrem - pokud chceme nějaké lepší řešení, chce to začít od nuly s něčím docela jiným. Faktem ale je, že vadný bodový systém tu zkrátka máme a dnes se podíváme na jeho statistiky za první čtvrtletí letošního roku

Ty jen potvrzují to, co české řešení v praxi znamená - postupné „vybodovávání” řidičů, které lze na silnicích těžko označit za nebezpečné. Na jedince, kteří za volantem skutečně příliš nemyslí (např. jízda rychlostí přes 90 km/h v obci, jakkoli ze statistik nevíme, co v tomto případě je míněno „obcí” - rušná ulice v centru není totéž, co prostor 10 metrů před značkou „konec obce”...) systém prakticky nedopadá.

Než se dostaneme k podrobnějším statistikám, stojí za zmínku jistý globální pohled. Z něj bylo od 1. 1. 2015 do 31. 3. 2015 evidováno 123 064 přestupků a trestných činů nějak souvisejících s bodovým systémem. Z tohoto počtu bylo 23 143 (18,81 %) přestupků evidováno ženám, zbytek pochopitelně připadá na muže. Do jaké míry to reflektuje rozličný počet ujetých kilometrů najetých oběma pohlavími, statistika neuvádí. Z dat je nicméně zřejmé, že tento poměr platí ve všech krajích České republiky jen s minimálními rozdíly.

Pokud ještě chvíli zůstaneme u krajů, nejvíce přestupků bylo nominálně spácháno ve Středočeském kraji, nejméně pak v Karlovarském. Praha se všemi svými pastmi na řidiče kupodivu zůstává třetí, až za Jihomoravským krajem. Kompletní rozložení včetně stavu evidence bodovaných jednání dle jednotlivých zákonů vám prozradí následující tabulka a grafy, které postihují počty spáchaných přestupků v krajích i relativně vzhledem k počtu tamních řidičů. V tomto ohledu musí Středočeši sklonit hlavu před řidiči z Ústeckého, Plzeňského a Libereckého kraje. Ústečtí řidiči vůbec vedou tuto statistiku vcelku jednoznačně...

Stav evidence bodovaných přestupků dle jednotlivých zákonů


Nejčastěji bodované přestupky českých řidičů: vedou banality, tohle není k ničemu - 1 - Bodovy system 2015 Q1 statistiky 01

Počet bodovaných přestupků v krajích - absolutně i relativně

Nejčastěji bodované přestupky českých řidičů: vedou banality, tohle není k ničemu - 2 - Bodovy system 2015 Q1 statistiky 02Nejčastěji bodované přestupky českých řidičů: vedou banality, tohle není k ničemu - 3 - Bodovy system 2015 Q1 statistiky 03

Evidence bodově různě ohodnocených přestupků dle krajů

Nejčastěji bodované přestupky českých řidičů: vedou banality, tohle není k ničemu - 4 - Bodovy system 2015 Q1 statistiky 06Nejčastěji bodované přestupky českých řidičů: vedou banality, tohle není k ničemu - 5 - Bodovy system 2015 Q1 statistiky 07

Zajímavý je i vývoj počtu evidovaných přestupků od začátku platnosti systému, který si s rozličnými výkyvy zachovává klesající tendenci. Toto i rozložení přestupků mezi kraje podle počtu udělených bodů pak prozrazují následující tabulka a grafy. Také v jejich případě lze říci, že mezi českými a moravskými kraji není, co se týče složení evidence bodovaných přestupků, zásadní rozdíl - naprosto dominantní jsou vždy ty drobné.

Vývoj počtu evidovaných přestupků od roku 2006

Nejčastěji bodované přestupky českých řidičů: vedou banality, tohle není k ničemu - 6 - Bodovy system 2015 Q1 statistiky 04Nejčastěji bodované přestupky českých řidičů: vedou banality, tohle není k ničemu - 7 - Bodovy system 2015 Q1 statistiky 05
V druhém případě jen přestupků ohodnocených 7 body

Nyní už se dostáváme k onomu žebříčku nejčastěji bodovaných skutků. Pomyslná top 10 ukazuje, že více než 50procentní podíl mají na všech bodovaných přestupcích nejdrobnější možná porušení rychlosti v obci (hledat za tím všemožné stacionární radary nejen v Praze nebude pomýlené - a víme, kde se nacházejí, na Václavském náměstí to není...) a nepoužití bezpečnostních pásů nebo ochranné přilby, tedy jistě hlavně to první. Můžeme stokrát říci, že nepoužívat pásy je hloupé, stejně tak ale musíme vždy dodat, že tím každý vystavuje riziku jen sám sebe a ostatní tím na zdraví či dokonce životě neohrožuje.

Podstatný podíl má ještě použití mobilního telefonu za jízdy (divíme se, bez přiznání viníka je toto jednání prakticky neprůkazné) - dohromady mají tyto tři přestupky téměř dvoutřetinový podíl na všech spáchaných a zdokumentovaných. Zbytek pořadí si prohlédněte sami - v celé první desítce najdeme jen minimum nebezpečných skutků, navíc všechny s podílem v řádu jednotek procent.

Přestupky, pro která jsou řidičům nejčastěji udělovány body

Nejčastěji bodované přestupky českých řidičů: vedou banality, tohle není k ničemu - 8 - Bodovy system 2015 Q1 statistiky 08Nejčastěji bodované přestupky českých řidičů: vedou banality, tohle není k ničemu - 9 - Bodovy system 2015 Q1 statistiky 09Nejčastěji bodované přestupky českých řidičů: vedou banality, tohle není k ničemu - 10 - Bodovy system 2015 Q1 statistiky 10

Na jednu stranu je tento stav s ohledem na nastavení systému logický, na druhou ale musíme trvat na tom, že bodový systém by měl motivovat řidiče hlavně k tomu, aby se vystříhali opravdu nebezpečného jednání a zejména to tedy také stíhat. Pokud 90,35 % rozdaných bodů je za výše zmíněné, pak nelze říci, že to činí - vede pouze k lovení velkého množství „malých ryb”, což je pravý opak toho, co by podobný systém měl dělat.

Pokud by vás zajímal celistvější pohled na bodované přestupky, projděte si následující přehled. Z něj se například dozvíte, že za překročení nejvyšší povolené rychlosti v obci o 40 a více km/h (a stále platí, že nevíme, kde přesně to bylo, také se mohlo bez výjimky jednat o noční jízdu 120 km/h po Jižní spojce - to ublíží leda mouchám nad ní poletujícím...) bylo letos potrestáno 306 řidičů, čili 0,25 promile ze všech trestaných. Uvážíme-li, že podobné skutky by měl bodový systém řešit především, je to tristní závěr.

Kompletní přehled evidovaných bodovaných jednání za 1. kvartál 2015

Nejčastěji bodované přestupky českých řidičů: vedou banality, tohle není k ničemu - 11 - Bodovy system 2015 Q1 statistiky 11Nejčastěji bodované přestupky českých řidičů: vedou banality, tohle není k ničemu - 12 - Bodovy system 2015 Q1 statistiky 12Nejčastěji bodované přestupky českých řidičů: vedou banality, tohle není k ničemu - 13 - Bodovy system 2015 Q1 statistiky 13Nejčastěji bodované přestupky českých řidičů: vedou banality, tohle není k ničemu - 14 - Bodovy system 2015 Q1 statistiky 14

Ani letos zkrátka slunce nesvítí na nic nového, i samotné statistiky poukazují na to, jak nefunkční bodový systém v českém podání je. Bohužel, zpětná vazba není to, čím by české zákony trpěly, a tak ji nečekejme ani v tomto případě, alespoň jistě ne v dobrém. Bodový systém tu prostě je, prakticky k ničemu, smiřme se s tím...

Postihy v rámci bodového systému - pro připomenutí

Nejčastěji bodované přestupky českých řidičů: vedou banality, tohle není k ničemu - 15 - Bodovy system 2015 Q1 statistiky 15Nejčastěji bodované přestupky českých řidičů: vedou banality, tohle není k ničemu - 16 - Bodovy system 2015 Q1 statistiky 16

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše