Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co vydrží zvedáky na auto? Hydraulický lis ukáže, kdy se zhroutí různé typy
1.11.2018 | Mirek Mazal
Oprava automobilu vlastními silami vyžaduje spolehlivý zvedák, jinak člověk může přijít k úrazu. Jak se tedy se zatížením vypořádávají různé typy heverů?
Automobilové zvedáky a podpěry se používají k nadzvednutí vozu v domácích podmínkách či na cestách, nejčastěji když musíme vyměnit kolo s „píchlou” pneumatikou. Při výběru je nezbytné znát celkovou hmotnost auta, aby nepřesáhla maximální přípustnou nosnost heveru, vydrží ale zvedáky skutečně to, co výrobci avizují? A pokud ano, jaký je jejich reálný limit? Přesně na to se zaměřil test nám už známého kanálu Hydraulic Press na Youtube.
Ten vyzkoušel schopnosti tří typů zvedáků a jedné podpěry. V případě heverů jde o dvě hydraulická (pojízdný a statický) a jedno nůžkové zařízení. První jmenovaná fungují pomocí pumpování násadou, nebo kompresorem. Po akci se spouští na zem uvolněním pojistného ventilu. Díky hydraulice pohyb vzhůru probíhá téměř bez námahy a takový mechanismus má odolat i hodně těžkým vozidlům.
Nůžkový zvedák pracuje na principu stahování závitu ocelového šroubu vedeného středem mechanismu, díky kterému se rozevírají nosná ramena a dochází ke zdvihání automobilu. Oproti hydraulickým heverům jsou levnější a zdají se méně odolné proti přetížení. Jako nejodolnější se tváří klasické stavitelné podpěry na stabilních nohách, ale pochopitelně, ty dovolí pouze udržet auto nad zemí, nikoli jej do této pozice dostat.
Jak je to doopravdy s výdrží jednotlivých možností pod tlakem, ukáží záběry z testování níže. Členové spolku destruktivního drcení předmětů nejprve sáhli po nůžkovém zvedáku s udávanou nosností dvě tuny. Působí opravdu relativně chatrně, jeho konstrukce ale v doprovodu nelíbivých zvuků povolila až blízko tlaku 4,4 tuny.
Druhý pokus patřil hydraulickému heveru na kolečkách o udávané nosnosti dvě tuny. Železná konstrukce vydávající skřípavé zvuky vzdala výdrž při působení hmotnosti 4,8 tuny. Zajímavé je, že vydržel hydraulický mechanismus, ale ostatní části nikoliv, čekali bychom spíše opak.
Třetí dějství zastupoval hydraulický zvedák, kterému se u nás říkává panenka. Deklarovaná nosnost 6 tun vzala za své po hlasité ráně. Testovaný kus odolal dvojnásobku udávané maximální zátěže, ale pod tlakem 12 tun píst explodoval. V rámci zvedání osobního automobilu je tento zvedák jednoznačně nejbezpečnější.
Do konce zbývalo ještě podrobit zkoušce podpěrný stojan. Původní předpoklad odolnosti zátěži pěti tun byl překonán pětkrát větší zátěží, než trubková konstrukce zcela selhala. Jako první se poroučela západka výškového nastavení. Výdrž 25 tun je nejlepší výsledek ze všech, ale jak už jsme zmínili, nejedná se o klasický zvedák, ale o pomůcku pro udržení vozidla ve vzduchu.
Nůžkový zvedák odolal zátěži skoro 4,4 tun
Hydraulický hever s kolečky se zkroutil pod zatížením 4,8 tuny
Statický hydraulický zvedák unesl 12 tun
Podpěrný stojan na bedrech zvládl dokonce 25 tun
Zdroj: Hydraulic Press Channel@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před hodinou - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 3 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 4 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 6 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva